Bilsnakk

Jeg skjønner ikke hvorfor instrumentpanelene stadig vokser i dagens biler. MÅ man vite ALT hele tiden når man kjører?

Nei.

Vis vedlegg 394622

Saab forsto hva som betydde noe …
1742023371616.jpeg

Dessverre forsto ikke verden Saab.

Du er slett ikke alene! Både fascistbiler og kommunistbiler styrer jeg elegant unna.
BMW iX1, Volvo EX3, Tesla Y etc er bygd i Kina. Elon Musk har selv sagt at Tesla Shanghai er den mest effektive og beste fabrikken. Y derfra er bedre bygd enn de bygd i Berlin og spes de fra USA. Batteriene i Porsche er fra CATL som ikke er tysk men som er de beste og mest innovative sammen med BYD sine. Det er også mer feil hos japanske, europeiske og amerikanske biler enn de fra østlige strøk. Det er dessverre mer subjektive fordommer enn ren fakta som svever rundt. (PS: Det som skjer over dammen er mer autoritært enn mange andre steder.).

Redigert:
BMW iX1, Volvo EX3, Tesla Y etc er bygd i Kina. Elon Musk har selv sagt at Tesla Shanghai er den mest effektive og beste fabrikken. Y derfra er bedre bygd enn de bygd i Berlin og spes de fra USA. Batteriene i Porsche er fra CATL som ikke er tysk men som er de beste og mest innovative sammen med BYD sine. Det er også mer feil hos japanske, europeiske og amerikanske biler enn de fra der østlige strøk. Det er dessverre mer subjektive fordommer enn ren fakta som svever rundt. (PS: Det som skjer over dammen er mer autoritært enn mange andre steder.).
Jeg holder meg til Mercedes og fossilt. Problem solved. Batteri i en Porsche hører ingensteds hjemme. Selv om de flørter med mildhybrider på ganske vasse modeller.

• Liker
Reaksjoner: DJ41 og Grendel
Alltid hatt Mercedes (nydelig fossilt) og Volvo (xc70,xc90). Men tiden går framover. Elektrisk er kommet til å bli. Hjertet går for fossilt, men…

Alltid hatt Mercedes (nydelig fossilt) og Volvo (xc70,xc90). Men tiden går framover. Elektrisk er kommet til å bli. Hjertet går for fossilt, men…
Jeg klamrer meg fast så lenge det er mulig. Men med nytt ecofuel på trappene om noen år så er det kanskje håp. Elbil er håpløst.

Håper eller ikke....
Med den nye etanol-drivstoffet er det stor propaganda for å ta liv av ekte motorbiler. 98-oktan uten etanol blir vanskeligere å få tak i. (Med mindre du har AmCar sin Refuel-app).

Det blir spennende å se til sommeren hvordan utviklingen blir. Min MG får kun 98.

8

Håper eller ikke....
Med den nye etanol-drivstoffet er det stor propaganda for å ta liv av ekte motorbiler. 98-oktan uten etanol blir vanskeligere å få tak i. (Med mindre du har AmCar sin Refuel-app).

Det blir spennende å se til sommeren hvordan utviklingen blir. Min MG får kun 98.

8
Du kan fint kjøre på 95?

Du kan fint kjøre på 95?
Kan kjøre på 95, men 95 oktan E10 er en ny type bensin som inneholder inntil 10% bioetanol. Etanol er ikke bra for slanger, forgassere osv.
Blyfri 98 inneholder ikke bioetanol. Mener at forhandlere kan blande til 5% ( E5 ), men f.eks Shell velger å ikke blande inn etanol i V power / 98 okt
( Min AMG skal ha min 98 okt )

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Kan kjøre på 95, men 95 oktan E10 er en ny type bensin som inneholder inntil 10% bioetanol. Etanol er ikke bra for slanger, forgassere osv.
Blyfri 98 inneholder ikke bioetanol. Mener at forhandlere kan blande til 5% ( E5 ), men f.eks Shell velger å ikke blande inn etanol i V power / 98 okt
( Min AMG skal ha min 98 okt )
Aha, spørsmålet blir egentlig om man kun mister effekt eller om man også øker slitasje ved å bruke 95 over 98. Sikkert lurt å bare safe med 98.

Du kan fint kjøre på 95?
Det er som @DJ41 skriver.
95 oktan inneholder etanol som tærer på slanger og trekker til seg vann. Dette er derfor drepen for en bil som ikke brukes daglig/ofte. En tank bør derfor ikke stå over vinteren med 95 oktan. Da legger det seg vann, som lager rust i motor og slanger sprekker. Noe som kan (vil) skape brann.

Motoren virker selvfølgelig. Mopeden merket jeg gikk bedre med 98. Den gamle motorsykkelen min gikk på 95 frem til august. Da ble det fylt 98 for å rense systemet og klargjøre for lagring.

Min MG brukes så lite at der vil jeg ikke slippe 95 inn. Kors og hvitløk.

8