GrimReaper
Støttemedlem
Jeg hadde vurdert brodderSånn, eller værre, ser gatene ut "hele vinteren". Derfor jeg vurderer pigg.
Jeg hadde vurdert brodderSånn, eller værre, ser gatene ut "hele vinteren". Derfor jeg vurderer pigg.
Nettopp dilemmaetDu trenger ikke piggdekk, men kjettinger @Genta….
Vet ikke hva som har skjedd med Bjørnveien siden jeg bodde på Holmen, men som du selv skriver så er jo ikke hovedveiene så dårlige. Du får ta det rolig til du er ute i Stasjonsveien!
Hovedproblemet med piggdekk er jo nettopp at du kun trenger dem på 9 av 10 kjøreturer, men da trenger du dem virkelig. Kan du leve med det faktum at piggfrie dekk er best på de 9 kjøreturene, og mye dekkstøy, så er det jo bare å velge piggdekk.
På sånt føre er piggfritt fantastisk. Når man skal kjøre bil på en ishockeybane som i gata til @Genta så må nok kjetting til. Minst.
Boksen kan du hente fra alle biler, men du må stativ som passer dine rails.Gitt at jeg skal ha en Skiguard 830T på min Audi Q4 - og skal kjøpe brukt siden bilen er (litt) ventepølse; noen som har erfaring/peiling på hvilke andre bilmodeller jeg kan plukke en tilpasset 830 fra?
Mja, grunnen til at jeg spør er at både Skiguard og de fleste forhandlere sier at de boksene med tunnel er tilpasset spesifikke biler. Går på plassering i lengderetning, sikkert da mest mtp åpning av bakluke.Boksen kan du hente fra alle biler, men du må stativ som passer dine rails.
Hvis du kjøper thule whisbpar skal du ha 95cm stenger og Kit 186009 (som er megallstengene som biter seg fast rundt railsene). Slike kit kan kjøpes separat og skifte hvis du kjøper et takststiv som ikke er brukt på q4:
Vis vedlegg 385613
Her ser du hvilke biler som bruker samme Thule kit som q4:
Vis vedlegg 385614
Mange andre stativ som passer Q4, men pass på at føttene passer dine rails.
Snodig. Boksenes form er jo like. Og med rails kan du jo bare skli boksen fremover, samt stille inn bakluke til å ikke åpne seg helt. Hvis den blir for lav kan du legge inn foringer som følger med til dette.Mja, grunnen til at jeg spør er at både Skiguard og de fleste forhandlere sier at de boksene med tunnel er tilpasset spesifikke biler. Går på plassering i lengderetning, sikkert da mest mtp åpning av bakluke.
Så er det sikkert en del muligheter om man er villig til å akseptere at det ikke ser helt perfekt ut, derav spørsmålet.
Copy på stativ, den har jeg forsåvidt kontroll på
Boksene med tunnel er tilpasset bilmodell, men det er jo nokså begrenset hvor mye tilpasning det er snakk om. De fleste versjonene skal passe greit «om hverandre», hvis man ikke er helt petimeter.Mja, grunnen til at jeg spør er at både Skiguard og de fleste forhandlere sier at de boksene med tunnel er tilpasset spesifikke biler. Går på plassering i lengderetning, sikkert da mest mtp åpning av bakluke.
Så er det sikkert en del muligheter om man er villig til å akseptere at det ikke ser helt perfekt ut, derav spørsmålet.
Copy på stativ, den har jeg forsåvidt kontroll på
Jeg skal ikke være bombastisk. For jeg er ikke skråsikker. Men syns det er rart at de støper ulike bokser for ulike bilmodeller. Min oppfatning var at kanalen var fast, men at takststivene tilpasses delvis i kanal og mot rails. Se bilde jeg stjal fra Finn.no.Boksene med tunnel er tilpasset bilmodell, men det er jo nokså begrenset hvor mye tilpasning det er snakk om. De fleste versjonene skal passe greit «om hverandre», hvis man ikke er helt petimeter.
Kjøper du brukt er det jo bare å teste før du kjøper - og sjekke hvilken bil boksen har vært brukt på. Hvis boksen er tilpasset en liten bil blir det sikkert ikke en super match på en stor SUV…