Bilsnakk

Ja takk, begge deler. :)
Det ene utelukker ikke det andre, og jeg må jo si at 95% av moderne bilpark, inkludert bensin og dieselbiler, er så kjedelig at det blir søkt å si at bensinbiler generelt er "entusiastbiler" som vekker følelser for eksempel pga "gromlyd". Hva er spennende med en kjip 4-sylindret 2-liters motor (selv om den har 4 turboer) med partikkelfilter og lyddemping så man må se på turtallsnåla om motoren går, og som i tillegg skal dra på 1,8 tonn, men som man ikke tenker over før det blinker i ESC-lampa i dashbordet, uten å ha fått feedback gjennom rumpe og ratt???

Det er jo bare et fåtall "vanlige" biler å få kjøpt i dag som er morsomme, og disse igjen er som regel veldig "ufornufuftige" både i innkjøp og drift med tanke på kostnader - men det finnes selvsagt morsommere enn andre, inkludert endel varianter som sparker greit i fra, også uten å bli ruinert. Men så har vi de som har masse motor, men som ikke kommer til sin rett på norsk vei uten å kvalifisere til et par måneder (eller år) i buret. Og atpåtil likevel er drit kjedelige da man ikke merker farten i all komfort og lydisolasjon...

Så det handler om kompromisser og prioriteringer.
Jeg har bensin(og en god dæsj diesel) i blodet, men har klart meg fint med Tesla Model S siden 2018 til 95% av min kjøring, og for virkelig moro/entusiasme ble det etter hvert en bil til (etter flere år uten å ha vært særlig aktiv med bilhobby). I starten med Tesla savnet jeg egentlig ikke noe lyd. Teslaen var helt OK "morsom" og har sine fordeler, selv om det ikke er lyd eller det mest raffinerte understellet, så går den jo fælt fremover, reagerer kontant på gassen, og med lavt tyngdepunkt og (gode dekk) er det helt bisart hvordan 2,2+ tonn kan snirkle seg raskt gjennom svingete partier.
For ikke å snakke om at det er så mye småting som er deilig å leve med i hverdagen, som er vanskelig å forklare for de som ikke har prøvd det i minst en uke. Små ting som; Full tank hjemmefra, hev/senk, automatisk heving over fartsdumper, stor skjerm med kart, nettaradio og Spotify som er gull enten man kjører alene, eller er på langtur med kidsa.
På elbiler er det også en god del færre mekaniske deler (og sensorer) enn i fossibiler, som skaper trøbbel og feil. Den eneste utgiften jeg har hatt på model S er i praksis verditapet (!) - med unntak av noe lommerusk i bl.a. renter og mat på bensinstasjoner/Mcdonnalds når vi er på langtur og stopper for å lade. For vårt behov er lading/ladestopp overhodet ikke noe praktisk problem, de få gangene vi trenger å lade på tur, så er det uansett greit å få i seg noe mat, og ladingen er som regel "klar nok" til å kjøre videre før vi har spist opp. Ja, det finnes også noen ulemper med Tesla, som det finnes med ALLE bilmerker, biltyper og enkeltbiler. Det handler om å veie opp fordeler og ulemper for seg selv, det finnes ingen fasit på hvilken bil som generelt er best (særlig ikke når pris/kostnader er endel av vurderingen). Alt i alt er jeg fornøyd, men må selvsagt vurdere andre alternativer når garanti går ut (og flere konkurrenter har kommet på banen).

Beklager men jeg hater egentlig elbil vs. fossil, for det er umulig å forklare fordelene for de som ikke har prøvd elbil skikkelig. På samme måte er også umulig å forklare folk som aldri har hatt bilinteresse (inkludert nybakte "bilentusiaster" på Tesla-forum!) - at motorlyd og bensinlukt er moro, og at prestanda er mer enn 0 til 100.

Men som bilentusiast, tenkte jeg etter 2 uker i Tesla, at dette er fremtiden, og hver gang etter dette satt meg i en fossibil, så virket den gammeldags. Men gammeldags kan være bra og gøy, men helt unødvendig i hverdagen og køkjøring inn til Oslo. Men trivelig i helger og turer. Så nå har jeg som nevnt det beste av fremtiden, og i tillegg til noe av det beste fra fortiden - 6 sylindre, manuell, ingen turbo og masse lyd, ingen start/stopp-funksjon eller partikkefilter, ingen ryggesnsor/kamera, men kjører fra det meste i første sving. Men Teslan knuser sistnevnte på 0-100...


Med vennlig hilsen Ole Brumm.
 
Redigert:
TMX er grei nok som sjåfør, eller passasjer i fremsetet, men baksetene er som å sitte i en mørk og trist grotte - deprimerende å være fanget bak der på langtur.

Anlegget er heller ikke mye å skryte av ;)
 
Som en el-byracer ser Alpha Ace Coupe morsom ut
 
Angående fordeler og ulemper med elektrisk bil kontra såkalt "fossil" bil som mange så morsomt har forsøkt å nedgradere bensin og dieselbiler ved å finne et på et utrykk som "fossil" som noe som er så utrolig gammeldags at man kan sammenligne det med en fossil nedgravd i bakken i millioner av år og følgelig er så gammelt at det er totalt utdatert og derfor helt ubrukelig, og man derfor skal latterliggjøre de "gammeldagse" bensin og dieselbilene, en form for hersketeknikk. Kan nevne at dette "fossil" uttrykket ikke blir brukt i f.eks UK der jeg bor, kommer nok av at folk flest her er relativt normale og ikke så ekstreme som mange nordmenn er. Og man glemmer i farten å si noe om at elbiler var helt vanlig i USA for 100-120 år siden men ble da utkonkurrert av bensinbilen på alle områder. Og at den eneste grunnen til at elbil er konkurransedyktig i dagens marked er at miljøfanatikere har sørget for statlige subsidier for å løfte fram elbiler.

Vi har i over et år her hatt en Audi E-tron, pluss en BMW 430i med bensinmotor. Begge bilene er helt greie å kjøre, men det er noen forskjeller. BMW'en er klart morsomst å kjøre og "ha med å gjøre", har mye med vekten å gjøre, samt lyd, begge er like raske utenom på toppfart der BMW selvsagt er i en annen liga, lavere seter, lavere bil, mindre bil, ikke noe bekymring for lading på BMW'en, samt det siste punktet som jeg syns er viktig: E-tron lider av denne "moderne" trangen etter at alt skal være styrt av skjermer, mens BMW har knapper for det meste slik at man kan raskt trykke på en knapp og justere det man måtte ønske mye raskere enn på E-tron som etter min mening er tungvint og irriterende i bruk, og absolutt ikke noe å trakte etter på noen som helst måte, stygt er det og, og iallefall etter et par dagers bruk med feite fingermerker på skjermene, og da har jeg ikke snakket om sikkerheten som alle er så opptatt av. Så opptatt av sikkerhet at det er forbudt å fikle med en telefon, men altså ikke å fikle med disse skjermene, som om det er noen forskjell?

Så dersom jeg kan velge bruker jeg ALLTID BMW'en, og når man skal på en litt lengre tur er det ikke noe valg lenger for å risikere å måtte stå i ladekø og/eller å stå der å fikle med et ladekort som kanskje ikke fungerer gidder jeg rett og slett ikke, heller ikke å stå og vente, og alt styret med å lokalisere de ulike plassene det finns ladere.

Og når man ser at Audien veier et tonn mer enn BMW'en, har et batteri som ingen egentlig vet levetiden på, og som er så kostbar å reparere at disse elbilene blir vraket mye fortere enn "fossil" biler så syns jeg egentlig ikke at elbiler er så enormt fantastisk altså, og iallefall ikke når man ser på alle ressursene som skal graves fram for å lage batterier, og så kommer man til faktum at elbiler er mye dyrere enn andre biler, ja i normale land med normale avgifter altså, det vil si nesten alle land i verden utenom lille Norge....

Dersom man skal være "miljøvennlig" tror jeg neppe man kan være mer miljøvennlig enn den som kjøper en liten, lett og billig bil med en liten bensinmotor, og ikke en elbil på 2.5 tonn med alt det medfører.

Og så kommer man til økonomibiten mht prisen på strøm. I de siste årene har norske politikere lagt forholdene til rette for hva framtiden for landet Norge skal være i Europa, som bl.a "batteri" for Tyskland med å legge elkabler til kontinentet. Nesten alle norske hus bruker for det meste elektrisitet til oppvarming, dette i et av Europas kaldeste land. Og så skal man altså samkjøre prisen på elektrisitet med de prisene man har på kontinentet, ja det skal bli flott når dette opplegget er ferdig, man har sett forvarselet av dette nå de siste månedene med rekorddyr strømpris, som om ikke Nordmenn har mer enn nok med å betale for verdens dyreste mat, verdens dyreste alkohol, verdens dyreste bensin, verdens høyeste avgiftsnivå, avgifter på strøm?! særnorske bompenger, særnorsk omregistreringsavgift på bil etc etc. Blir flott dersom "de rødgrønne" inntar regjeringen til høsten og fullfører raseringen av landet. Det er bra at man har oljenæringen å falle tilbake på, å nei det skal visst nedlegges det også.
 
Redigert:
To artige biler det: e-tron og 430i.

Men du vet, noe som er veldig viktig er å respektere andre folks meninger.
Det er nå ikke alltid sånn at "jeg har rett og du har galt".

Å kalle folk som har en annen mening enn deg for fanatikere etc er ganske nedlatende og gagner ikke en saklig diskusjon.

Jeg tror kanskje du legger for mye i ordet fossil også. Jeg tror neppe det brukes som en form for herseteknikk. Den påstanden har hvertfall ikke jeg har hørt før. Det brukes vel mer for å beskrive skille mellom nye og gammel måte å drive biler på (i moderne tid).
Forøvrig brukes ordet Fossil fuel veldig mye i UK så der tror jeg du tar litt feil. Myndighetene selv bruker det uttrykket (https://www.gov.uk/government/news/...l-end-support-for-fossil-fuel-sector-overseas)

Jeg har el og bensin (byttet nettopp ut diesel med bensin).
Liker begge deler.
Respekterer og aksepterer at andre liker bare den ene eller den andre uten at det betyr særlig for meg.

Respekterer selvsagt hva andre mener, så lenge jeg selv får lov til å mene noe. Og det burde være lov å kalle overgangen til elbil i Norge et resultat av en fanatisk politikk, dersom jeg mener at det er et resultat av fanatisk strategi, jeg begrunner jo mine synspunkt. Og du mener at bruken av fossil ikke er en hersketeknikk? Godt mulig jeg tar feil og at de fleste ikke gjør det, men jeg hører stadig folk i Norge bruke ordet fossil i samme setning som man kaller eiere av "gammeldagse" bensin og dieselbiler for utdaterte, bakstreverske og det som verre er, og da er det en bevisst hersketeknikk, på samme måte som man kaller en gammel fyr med utgåtte meninger for "fossilet i kroken der". Men det er greit det, alle bør få lov til å mene det de ønsker, og gjerne bruke ordet fossil i alle sammenhenger de ønsker, men som sagt hører jeg sjelden folk i UK være så fanatiske mht elbiler som det nordmenn er, så er det også kun noen få prosent av bilene i UK som er elbiler også. Og når briter bruker ordet fossil er det ikke i en nedlatende sammenheng, iallefall ikke som en regel. Hele "fossil" begrepet blir uansett hult når man vet at strøm blir produsert ved hjelp av gass og kull på verdensbasis, der kull alene visstnok står for 37% av den totale produksjonen av elektrisitet.

Problemet er at resultatet av denne fanatiske politikken ødelegger for veldig mange, ikke bare de som absolutt ønsker å kjøre elbil selv. Faktisk kan denne politikken ødelegge norsk økonomi dersom man ikke tar til vett og innser at olje og gass har en plass i norges økonomi i mange tiår framover.

Og mens vi er inne på uttrykket respekt, er det virkelig slik at det er flertall i folket for å legge ned olje og gass utvinning i nordsjøen? Er det flertall i folket for at Norge skal være "batteri" for Tyskland og andre land på kontinentet? Var det flertall i folket for norges tilslutning til ACER? Var det flertall i folket for at man skal ha høye avgifter på bensin og dieselbiler men ikke engang moms på elbiler? Hva med flertall for de høye avgiftene på bompenger rundt om i landet? Var det flertall i Oslo for at man skal legge ned en mengde parkeringsplasser i sentrum, og tredoble satsen for parkeringstillatelser for de som bor i Oslo og har bensin og dieselbil, på tross av at det er gitt mange flere parkeringstillatelser enn det faktisk er parkeringsplasser slik at folk må kjøre rundt i en time fordi det ikke er nok parkeringsplasser, fordi kommunen har fjernet disse?

Tviler på det, så da kan man spørre om hvor det har blitt av respekten, og da er det ikke noe rart at det går hett for seg på diverse forum mht disse spørsmålene, og at respekten for det ene og det andre er nedadgående.

Jeg er av den oppfatning at det som foregår mht det grønne skiftet og alt dette medfører potensielt kan bli like alvorlig for oss som det var da kommunisme ble innført i Sovjet i 1917.

Det er jo ikke bare elektrisitet raddisenes våte drøm handler om, se bare på det som skjer på World Economic Forum i Davos, og hva våre kjære ledere styrer med der. Den ultimate grønne verden der man ikke skal eie noe, men leie alt man trenger, The Great Reset, "You will own nothing, but you will be happy" er mottoet:



I et slikt framtidig drømmesamfunn der man må søke om å få lov til å leie en bil, dersom man absolutt ikke har mulighet til å ta offentlig kommunikasjon. Så den som ønsker å ta med seg en Rolex på ferie (dersom man i det hele tatt får lov til å "reise" på ferie) må legge inn søknad om å få lov til å stå på venteliste for å leie en Rolex, å kjøpe er jo ikke lenger lovlig.... verre enn kommunisme altså. Spørsmålet er jo, dersom man ikke skal eie noe, hvem skal eie det du hele tiden må leie?

Går ut fra at dette blir neste prosjekt Erna og co skal kjøre gjennom. Og for de som tror at dette er kun en konspirasjonsteori? Ja så er jeg enig selv om jeg er litt usikker da det er Angela Merkel, Prins Charles?! statsministre, presidenter og ministre fra hele verden som diskuterer dette på world Economic Forum i Davos, i år ble det "nettmøte" men neste år det det nok møteplikt....
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Kjors
Kanskje vi skulle opprette en tråd som heter elbilsnakk? Så kan batterigutta leke der og bensinkara her :p

Støttes...!

Når det gjelder (bil)politikk generelt kan vi avslutte med at flere og flere vedtak "de folkevalgte" på tinget vedtar er i total utakt med hva et flertall av folket faktisk mener, så konklusjonen er at demokratiet fungerer dårligere og dårligere.

Så tilbake til bilprat igjen, har sett endel på videoer fra denne karen, god gammeldags underholdning totalt blottet for elbilsnakk:

 
Redigert:
Valg av biltype er langt på vei et resultat av personlige prioriteringer, og for de fleste et resultat av økonomi. Det bør man respektere. Jeg er en middelaldrende gubbe som er over snittet bilinteressert. For fire år siden gjorde jeg et bevisst valg og gikk til innkjøp av ny, tysk bensinbil hvis merke ofte havner på pallen i kåringer med negativt fortegn når det kommer til atferd i trafikken. For de som måtte lure så er jeg en av de med "heila vedet", som vi sier i Stavanger. Jeg har retten på min side, og anser de fleste andre i trafikken som komplette idioter...hehe ;) (Men, jeg vet faktisk hvordan blinklyset virker).

Bilkjøpet ble møtt med skuldertrekk og lett dømmende blikk blant enkelte selvoppnevnte miljøkjempere på jobb som stort sett sykler eller kjører batteribil til jobb. All ære til de som orker å sykle til og fra jobb i vanlig Rogalands-klima med 5-10 grader, kuling og regnbyger store deler av året - det gir også bedre plass på veien til oss som kjører bil.

Før koronaen fikk fotfeste hadde jeg inntrykk av at mange la inn både fire, fem og seks utenlandsferier i løpet av et år. Karbonregnskap og flyreiser gjelder ikke så lenge man har kjøpt batteribil. Da betyr det mer hvor mye man sparer i bompenger og andre avgifter - penger man kan reise for :rolleyes: Batteribilenes inntog i Norge handler selvsagt om at myndighetene tar mye av regningen, både i innkjøp og i bruk. Miljøaspektet var nok et vikarierende motiv for noen år siden, nå har jeg inntrykk av at mange legger mer vekt på de økonomiske insentivene når de skal handle bil. Det er jo en ærlig sak. Jeg har av og til fleipet rundt lunsjbordet med at "noen må bidra i statens pengeinnsamling og betale i bomringen" uten å bli renvasket, for å si det sånn. Det går en liten slant til fellesskapet når man fyller tanken også. Eiere av batteribiler må nå heldigvis betale litt i bomringen, på ferjer og parkeringsplasser, noe som er rimelig da de tar opp like stor plass som andre. Om få år håper jeg at de betaler full sats og bidrar på linje med oss andre med et stort, grønt smil :mrgreen:

Jeg gleder meg til neste gang en sånn MDG-fyr spør om å få sitte på hjem fra jobb, kurs o.l. Da blir selvsagt svaret: "Sorry, det passer ikke. Jeg har dessverre noen andre ærend på vei hjem..."
 
Eller...,! Jeg har et sykt forslag!!

Hva om man liker sine ting og respekterer og unner andre å like andre ting?!

Vi klarer det på alle andre ting her på TS.
Om noen har kjøpt en ny Tudor så får man mange gratulasjoner og tommel opp. Ingen skriver «Tudor suger balle. Kun Rolex gjelder»
Men du får lite kred hvis du poster en DW eller Invicta...
 
Har kjørt mange forskjellige biler - både med og uten el-motor. Det siste året har jeg vært innom 12 forskjellige biler. Ikke alt gav mersmak. Nevner noen tanker her, som selvsagt kun er subjektive opplevelser i ulike perioder av livet.

Tesla 100 i ludicrous mode går noe infernalsk. Fullstendig galskap. Gav det mersmak? Nja. Det mangler for mye annet, men skal ha for rekkevidde og mye galskap i en og samme bil.

Mercedes C43 AMG cab: Mye kjøreglede, lyd, sol og god stemning. Like rask som Teslaen? Overhodet ikke. Litt traust, som Mercedes jo er. Likevel pluss for AMG og cab.

Audi E-Tron: Flott bil, mye bra. Klønete skjermer og litt snodig vinkel på midtkonsoll. Kjøreglede? Joda, men mangler det siste lille for å bestå. Med rekkevidden til Tesla, så kunne den nærmet seg høyeste karakter, til tross for at noe mangler.

Gammel Jaguar: Utvilsomt det hyggeligste jeg har kjørt i mitt liv. Flott lyd, passelig kraft, komfort av en annen verden og massevis av sjarm. Savner den hver dag, selv om det er godt å være kvitt den også... (The one that got away?)

Hyundai Matrix: Ekstremt praktisk og pålitelig. Rimelig i drift. Har alt, minus trøkk, ekstra kjøreglede og stil. Likevel et kjært minne. Hadde absolutt null å klage på.

Peugeot 406: Mye komfort, brukbar plass og god stereo. Dessverre mye sære løsninger og småproblemer etter hvert. Gjorde likevel at Peugeot fikk en plass i hjertet.

Audi RS6: Nesten full score. Sinnsyk lyd, kjøreglede, trøkk og tøft utseende. Ørlite for liten plass til stasjonsvogn å være, men det handler kanskje ikke om sånne ting med denne galskapen av en bil?

Chevrolet Camaro Big Block: OMG! Drøye 500 hester fra en feit V8-er rett på bakhjula. Amerikansk servo og manuell 4-trinns kasse. Komplett galskap, men FOR en følelse. Du blir umiddelbart litt kulere, høyere og mer skjeggete. Praktisk? Nei. Fornuftig? Overhodet ikke. Skaper det glede? JA.

Konklusjonen min hittil er at ren el-bil ikke gir meg nok foreløpig. Jeg er nok en enkel sjel som synes å fylle drivstoff er enklere enn lading, og som setter pris på motorlyd, omdreininger, litt rusing av motor og et og annet girskifte. Friheten av raskt å fylle på mer rekkevidde i form av full tank, føles viktig for meg. Allikevel, så ser jeg selvfølgelig fordelene av ladbare biler. Av denne grunn, så kjører jeg også da en ladbar hybrid til vanlig. X5 45E. Rekkesekser med turbo i tillegg til el-motor. Da kan jeg velge. Til og fra jobb og småærender: Kjører på strøm. Lengre turer eller for gøy: Lar sekseren og turboen synge. Heldigvis tok BMW seg bryet med å la den få litt godlyd, også i 2020.

Ulike tanker er sunt. Uten dette ville utvikling aldri skjedd. Jeg tar mine valg basert på egne preferanser, erfaringer og økonomi. Så lenge elektrisitet subsidieres så kraftig i det norske bilmarkedet, så er det unektelig en betydelig faktor å ta i betraktning.

Godt bilår! Håper å se og høre mye moro, erfaringer, motorer og annet.