Beskrivelser og anbefalinger prisklasse 20-30´søkes

Tja? Bare det at de er basert i Glashütte? Designet, eget "in house" urverk, håndbygget av dem selv, etc. Trenger man noe mer enn specs og design? De er jo tyske, så det er ikke så mye romantisisme involvert, kanskje? ;)
Men Glashytte som lokasjon er vel unikt nok! Men hvorfor er denne beliggenheten så interessant?

Men Glashytte som lokasjon er vel unikt nok! Men hvorfor er denne beliggenheten så interessant?

Njaei… Det er vel bare en tilfeldig høy konsentrasjon av uavhengige klokkeprodusenter der. …og kanskje Øst-Tyskland er litt mer eksotisk når "alt" er fra Sveits? ;)

• Liker
Reaksjoner: Genta
Hva med Omega Railmaster? Som alltid, må man jo pushe pris-spennet som er satt opp litt, men den som ligger på KS-siden her er jo nesten innenfor rammen.
Absolutt må planer og budsjetter pushes! I gamledager var svaret på slike tråder som denne konsekvent: Kjøp en sub!

Jeg liker innspillet ditt, men jeg vil også utfordre deg, hvorfor Omega?

Hvis vi på et seriøst nerdeforum ikke klarer bedre å svare på hvorfor de ulike brandene har sin unikitet kan vi alle kjøpe en BlåpæXSwatch, legge ned TS og melde overgang til Kakleriet.

Røff påstand utbasunert i Korona-rus, men tror jaggu jeg mener det.

Din kjekke kompis med tung statlig lederlønn må rett og slett manne seg opp og ta kostnaden med å bli en WIS. Han skal selvsagt ha seg to ur, og ja, her pushes økonomien ørlite, men til gjengjeld gir mitt forslag stor grad av «unikitet» ;)

Og ja, Pateken er stål :)

Godt valg ønskes deg :)

IMG_4437.jpeg
IMG_4438.jpeg

Eller den nye 41mm Black Bay Heritage på Jubilee?
Den kan jo være et godt alternativ, og finnes jo også i både 39 og 36mm hvis man vil ha noe nettere.
Har den gamle 41mm selv og kunne godt byttet mot 39mm selv om jeg har ganske kraftige håndledd på nesten 20cm.

Ellers får man jo den perfekte Nomosen akkurat innenfor budsjettet hvis man ikke har et sterkt behov for noe større:
1694373991843.png

Akkurat passe både flashy og passe diskrét til å fungere til det aller meste.
Ang Nomos som merke så er det jo sikkert noen som kan mer om historien enn meg, men jeg synes det er artig at de er bortimot et produkt av murens fall og tør å leke med Bauhaus-stilen. De har jo også inhouse urverk, og jeg mener det er noe med at de produserer enda mer inhouse enn de fleste andre. Swing-system og/eller balansefjærer og slikt. Kjenner jeg er på veldig tynn is angående urverkene, så her må noen gjerne korrigere meg eller fylle ut med noe fornuftig.

For å slenge inn en liten brannfakkel her så mener jeg at menn med skjorte og jakke og dykkerklokke bare er hårfint mer stilfullt som menn men skjorte og jakke og pulsklokke med blå gummirem. Det spiller ikke egentlig så stor rolle om det står Rolex, Omega eller Garmin på den, de hører til shorts, t-skjorte, våtdrakt etc. Dropp dykkerbezelen så hjelper det mye.

Redigert:
  • Elsker
Reaksjoner: Genta
Din kjekke kompis med tung statlig lederlønn må rett og slett manne seg opp og ta kostnaden med å bli en WIS. Han skal selvsagt ha seg to ur, og ja, her pushes økonomien ørlite, men til gjengjeld gir mitt forslag stor grad av «unikitet» ;)

Og ja, Pateken er stål :)

Godt valg ønskes deg :)

Vis vedlegg 344897Vis vedlegg 344898
Uten tvil er dette målet. Men kan ikke starte her. Jeg sår et frø. Venter. Forankrer. Benytter den moderne ledelsesteknikken dulting. Så vipps, er han på kjøret, en ekte WIS med både interessante og dyre klokker på armen.

Har noen forslag ut fra egne preferanser og klokkeboks. (Vet heller ikke størrelelse på lankene til vedkommende). Anbefaler alltid å kjøpe brukt, særlig med begrenset budsjett...

Åpenbart valg:

Tudor BB58
Diver, men slank og elegant så får fint også til skjorte.

Tudor Pelagos 39 kan også brukes til alt, men over budsjett, men ville nok på sikt hatt en dressy klokke i tillegg...

20230910_184457.jpg

En dressy allrounder er Aqua Terra, f. eks. en eldre generasjon 2503.80 skal være innenfor budsjett og kommer med forskjellige skiver (og størrelser)

En enda mer dressy klokke litt over budsjett er Portuguieser 3714, men passer en leder bra. Bør kanskje ha en beater i tillegg, f eks ovennevnte, men det f eks Seiko SPBXXX kan anbefales, eller en billig casio.

20230910_184634.jpg

Tilbake til klokker som funker til det meste, selv om de er divere, og en som er veldig innenfor budsjett, er Oris Aquis, anbefaler gammel versjon som er rimeligere enn med in house kaliber 400. Gjerne 41,5mm. Den har mye polerte flater og ganske shiny.

Og så til en outsider, som jeg virkelig anbefaler, og det er Seiko SLA043, som er så nærme man kommer Grand Seiko uten Grand på skiven. Fantastisk polering og detaljer som til sammen gjør at jeg smiler hver gang jeg titter på den. Og gjør det oftere enn alle ovennevnte... Ulempen er at det ikke er lenke, og at det er en diver, men den er veldig fin og shiny så kan nok slippe unna med en stoff- eller skinnreim til skjorte.

20230910_184531.jpg

Hvis vi på et seriøst nerdeforum ikke klarer bedre å svare på hvorfor de ulike brandene har sin unikitet kan vi alle kjøpe en BlåpæXSwatch, legge ned TS og melde overgang til Kakleriet.

Røff påstand utbasunert i Korona-rus, men tror jaggu jeg mener det.
Tja, å skulle forklare irrasjonelle følelser er ikke nødvendigvis enkelt, så jeg synes vel denne uttalelsen er litt tøff - selv i covid-delirium, men jeg tror jeg er enig med forslaget til @Callahan om en Omega 2254, rett og slett fordi den går til alt, uansett hvem/hva/hvor. Eventuelt, om han er en grovbygd kar, PO42mm (2201.50.00)
Hvorfor Omega? Da sier jeg heller hvorfor ikke! Omega er en av de store, som har en historie på nivå med Rolex, og som har en (imho) kul kobling til James Bond. De har en variert katalog, både av nytt og vintage, som også inkluderer militære koblinger.

Anbefaler ikke Doxa:
300/300T ser überkule ut, særegne i designet og står på egne bein i klokkeverden. Men, jeg ville ikke anbefale Doxa av to konkrete årsaker. Det ene er at lume på disse dykkerurene er en vits. Det andre er at after sales til Doxa kan være en for stor ukjent faktor som din kollega bør slippe å få erfaring med.

Anbefaler derimot en litt annerledes Omega:
Jeg vil anbefale Great White, som er en fantastisk GMT-utgave (2538.20). Den er et friskt pust og alternativ til sin mer kjente sorte utgave (med og uten GMT). Har sett denne klokken live kun to ganger de siste 10 årene. En i eie på et forummedlem her inne og en gang på flyreise. Den skiller seg virkelig ut fra mye annet. Go for it! Når det gjelder lume....ingen ting å klage på her. Finner du en Great White, er jakten verdt det. Hvorfor ikke velge noe som er kjent, men samtidig såpass spesielt at kollegaen aldri vil se samme klokke på andres arm.

For 10 år siden ble disse solgt her på TS for 10-15K. Du skal jakte bra for å finne en til 30K i dag, men er ikke det en artig utfordring å begi seg utpå, da? Og one more thing. Du la merke til det @Genta? Eller så du det ikke? Det er nettopp det; denne har ingen HEV-vorte kl. 10...men har hele 300m WR. ;)

omega-seamaster-diver-300m-gmt-great-white-dial-mens-watch-25382000-50901_c9965.jpg

Redigert: