Baselworld 2015 - 19.-26. mars! Hva har vi i vente?

Ja 2JHead jeg så det og nevnet det der 4 dager siden:
http://www.tidssonen.no/forum/klokk...26-mars-hva-har-vi-i-vente-27876/index32.html

Og her er min full mening om hele Rolex "apology".

Ved å si "A new, monobloc, cut-out oscillating weight on a ball bearing improves shock resistance and efficiency." Rolex godkjenner endelig at sin tidligere løsning med enkelte stål askling i en rubin hylse var først og fremst ikke god nok mot sjokk.
Men den kulelager løsning ble først produsert av Eterna i 1948 og har vært brukt over hele urverk industri i mange år...
Girard-Perregaux kom med en enda bedre løsing i 2003: Kulelager med keramikk kuler.
Løsningen har vært senere adoptert av Patek-Philippe, Jaeger-LeCloultre, Eterna...
http://www.thepurists.net/forum/gp/gp_cb/gp_ceramics.htm

Det er vel kjent at rubiner kan sprekke og det var et vel kjent problem på Rolex sine rotorakslings hylse som vi ser i bilden under: Spesielt når rubin biter vandrer i urverket...

Var det noen "fornektelse" fra Rolex gjennom mange år, eller sparing på omgjøring av sin kjedeproduksjons prosess?
Fordi allerede i 2000, Rolex var de ut med sin ny 4130 chronograf urverk (som erstatning til El Primero fra Zenith) med kulelager på rotoren: For første gang de adopterte "Eterna sin løsning".
http://www.hodinkee.com/blog/a-vint...on-of-the-rolex-daytona-past-to-present-pt-23

15 år tok det før de videre adopterte kulelagerens løsning for en 3 visere urverk.
But, don´t be fooled... Rolex bruker fortsatt ikke det beste i industri: Nemlig kulelageret med keramikk kuler.
Fordi den ny 3255 urverk bruker kulelager med stålkuler.
Hvorfor ikke gå for den Top-Notch når de endelig starter på det 3 visere urverk?
Med prisene Rolex praktiserer, burde det bli keramikk løsning etter min mening.

Jeg tror personlig at Rolex har bygget en stor stolthet angående sine egne patenter over årene og det har tatt opp sin prestisje: Helt normalt egentlig...
Men å adopterer fort de andre sine patenter eller løsninger kan medføre at de skulle erkjenne at de selv kommer ikke ut med "det beste" i industrien.
Det skader prestisjen og stolthet på noen måte... Og Rolex kommer seg til det etter lang tenking, men baklengs og "mot viljen sin".
De er ikke alene med å har en "arroganse" som spiller mot seg selv: En del andre i den sveitsiske industri oppfører seg sånn.
G.Daniels fikk å smake på det når han gikk rundt og presenterte sin Co-axial-escapement oppfinnelse...

Redigert av en moderator:
Alle bildene!!

Jeg må bearbeide bildene litt, men de kommer! Her er det spennende nyheter, og noen gamle ringrever som er godt sjult. Det er vanvittig mye mer i klokkeindustrien enn de store gutta...

To be continued, Arcticboy, Basel.

Det kommer noen til Norge etter hva jeg har skjønt, men virker som alle er solgt på forhånd. Imponert over hvor raskt folk tar beslutninger :p

Skjermbilde%202015-03-22%20kl.%2022.11.46.png

Ordentlig toolwatch!

Via Martin Issing sin Instagram

[video=youtube;5FTsS29upfw]https://www.youtube.com/watch?v=5FTsS29upfw[/video]

Jeg klarer ikke å finne ut om Black bay fra Tudor får inhouse, de aller fleste på internett sier at den ikke gjør det. Er det noen som kan bekrefte/avkrefte?

Review der: http://www.ablogtowatch.com/rolex-oyster-perpetual-watches-baselworld-2015/

Små og enkelte dress-watch med 60-70taller flair... Urverk 3132: Hvorfor? Spesielt når den ny 3255 er bedre...?
Vi kan se på den som en unisex modell.

Dresswatch? Det kan den selvsagt brukes som, men det er da bare skive og visere som skiller fra en Explorer1? Og i dag er vel det meste unisexmodeller.... Ikke alle ser på klokker som fallossymboler. :)Tenker 3132 holder for de fleste brukere, og helt greit at det finnes noe som holder prisen på et ikke alt for høyt uakseptabelt nivå. IMO :)

Dresswatch? Det kan den selvsagt brukes som, men det er da bare skive og visere som skiller fra en Explorer1? Og i dag er vel det meste unisexmodeller.... Ikke alle ser på klokker som fallossymboler. :)Tenker 3132 holder for de fleste brukere, og helt greit at det finnes noe som holder prisen på et ikke alt for høyt uakseptabelt nivå. IMO :)

@Fossdal... En reklame som det hadde vært feil for en klokke sånn i 2015.

39mm er blitt unisex nå: Og for min del, alle mine klokker under 42mm sover i boksen.
"Fallosymboler" er din inntrykk : Ikke alle bruker fra 42mm til 50mm klokker fordi de har en "lypsyl i buksen"...

39mm er absolutt maksstørrelse på en dressklokke. Når jeg ser på bilder, ser jeg at min forrige oyster perpetual på 36mm bærer større enn min nåværende aqua terra på 38,5mm. Jeg kunne glatt tenkt meg en air-king.

A-lange har begynt å gå andre veien og krympe modellseriene. Spørsmål om tid før trenden snur, som alle andre trender.

39mm er absolutt maksstørrelse på en dressklokke. Når jeg ser på bilder, ser jeg at min forrige oyster perpetual på 36mm bærer større enn min nåværende aqua terra på 38,5mm. Jeg kunne glatt tenkt meg en air-king.

A-lange har begynt å gå andre veien og krympe modellseriene. Spørsmål om tid før trenden snur, som alle andre trender.

Håper du har rett @Lilac.
Jeg foretrekker dressur mellom 38-40mm. Har dog en Inox på 44mm når jeg gjør ting som jeg ikke burde gjøre:cool:

For content, ny superocean fra breitling:
home_image.4198268.jpg

STOR forbedring fra forrige modell. Nesten klin lik forrige versjon, synd at rider tabsene forsvant.