BASELWORLD 2012: Nyheter fra Rolex og Tudor

Sier meg ganske så enig med krille her og legger med en liten artikel som er med på å bekrefte litt om de to ETA verkene. Dog hadde jeg gjerne sett at det stod ETA 2892-A2 i de ny Tudor klokkene:)



"ETA automatic workhorses, the 2824 and 2892


ETA is the largest supplier of movements in Switzerland. Currently about 80% of Swiss watches have ETA movements. ETA is owned by the Swatch Group conglomerate. Eta was formed in 1983 with the merger of ASUAG and SSIH. Prior to that ETA was Ebauches SA which was an alliance of the top three players in Swiss mechanical movements: A. Schild SA (AS or ASSA), Fabrique d’Horlogerie de Fontainemelon (FHF) and A. Michel AG. Ebauches SA also absorbed another 31 ebauch producers.

ETA produces two automatic movements with date, models 2824 and 2892. They are very similar in design. Both are 25.6 mm in diameter, however the 2892 is almost 28% thinner, being 3.6mm thick versus 4.6mm for the 2824. Both movements are used by other movement manufacturers as the tractor (power base and time source) for many complications like triple date moon-phase, chronograph, big date, power reserve, etc.

The 2892 (2892-A2) seems to have been given priority by making it more efficient. Its oscillating weight is better engineered with a larger support for the ball bearing races, which gives it better shock protection. It is almost always finished nicely with perlage and Geneva stripes. This movement is used by many high-end brands. Often, high-end brands like IWC, Girard Perregaux and Frank Muller will assemble the movements in house and replace some of the critical parts from the escapement to the mainspring to gain tighter tolerances. ETA uses the 2892 as the tractor for other movements like the 2893 with a second time-zone hand and the 2894 chronograph.

The 2824 (2824/2) is no slouch itself. When regulated correctly it will keep just as good of time as the 2892. As mentioned, the main difference I see is that it is 1mm thicker than the 2892. One can order the watch finished as nicely as you are willing to pay. It has a strong mainspring and makes a great tractor for complication modules that are added to the top of the movement. This movement can be found in Tudors, Breitlings, Tag Heuers and many other brands.

How does a chronometer grade 2892 or 2824 compare to the competition? We think they keep equivalent time to a Rolex automatic. Some of the high-end brands we have experience with are actually more finicky, fragile and do not keep as good of time as the ETA and Rolex tried and true workhorses. These other watches often have wide deviations in timekeeping depending on what position they are in. The ETAs and Rolexes are often within a few seconds from the slowest to the fastest deviation."
 
Jeg synes også Pelagos ser veldig spennende ut, men jeg er redd den kommer ut noe stor og klumpete for min smak. Erveldig klar for å prøve den på!
 
Veldig artig lesning! Min konklusjon er at det er grunn til applaus til Tudor og ETA for 2824-urverket :) Når det fungerer bedre enn enkelte high end urverk er det vel ingenting å klage over :confused::confused:
Vil man ha inhouse så må man gå på Rolex (evt nyere Omega). Og da blir prisen også en annen.

Det er ingen grunn til at Tudor skulle ta Steinhart-priser selv om de bruker ETA. Hos ETA snakker vi egen design, vi snakker en lang og ærerik horologiskhistorie, utvikling av diverse nyvinninger (Pelagos lenken osv), mens Steinhart i mine øyne er 95 % kopister.. :cool:
 
Blir litt som at du har flere biler med omtrent samme motor men veldig stor forskjell på bilmerkene... Feks mener jeg å huske at Toyota har kjøpt noen diesel motorer av BMW.

Det er litt absurd å skulle forsøke å si at "denne avensisen er en 320d fordi motoren er den samme!!!!".

Synes nå jeg...
 
Veldig artig lesning! Min konklusjon er at det er grunn til applaus til Tudor og ETA for 2824-urverket :) Når det fungerer bedre enn enkelte high end urverk er det vel ingenting å klage over :confused::confused:
Vil man ha inhouse så må man gå på Rolex (evt nyere Omega). Og da blir prisen også en annen.

Det er ingen grunn til at Tudor skulle ta Steinhart-priser selv om de bruker ETA. Hos ETA snakker vi egen design, vi snakker en lang og ærerik horologiskhistorie, utvikling av diverse nyvinninger (Pelagos lenken osv), mens Steinhart i mine øyne er 95 % kopister.. :cool:

Ja etter en teknisk belæring av Krille er jeg helt enig med deg Mikke, derav Ts som et flott sted for avklaring av slike ting. Inhouse er jeg ingen slave av og pris er ikke det som skal styre valg av neste ur for meg. Av de jeg sirkler meg inn på er Pelagosen klart den rimeligste. Vet man forøvrig når urene som slippes på Bazel er tilgjengelige rundt om til beskuelse og handel?
 
Ja etter en teknisk belæring av Krille er jeg helt enig med deg Mikke, derav Ts som et flott sted for avklaring av slike ting. Inhouse er jeg ingen slave av og pris er ikke det som skal styre valg av neste ur for meg. Av de jeg sirkler meg inn på er Pelagosen klart den rimeligste. Vet man forøvrig når urene som slippes på Bazel er tilgjengelige rundt om til beskuelse og handel?

Mener Pelagos skulle være i handelen fra mai, og BB fra juni/juli. Om dette også gjelder Norge tør jeg ikke banne på :cool:
 
Mener Pelagos skulle være i handelen fra mai, og BB fra juni/juli. Om dette også gjelder Norge tør jeg ikke banne på :cool:

Interessant. Så du hadde slengt ut en prisliste på de nye Omegaene, om du har de for Rolex liggende og slenge også må du gjerne legge dem ut. Sukk, må løpe å være far og ektemann......
 
Stilig vintagepreg fra Tudor

Synes Tudor Heritage Black Bay-klokkene fra Basel 12 virker ganske tøffe:

tudor-heritage-black-bay_ebrochure_de_Page_09.jpg
(bilde er lånt fra lervikur.no).

Noen som tør gjette på hvor de vil ligge prismessig?
 
Det er skrevet noen "trådmeter" om disse i en av de tre BASEL-trådene på forumet. Der står det en del om pris osv.

Flere som har bestilt allerede, så her gjelder det å smi mens jernet er varmt.

:D
 
Ja den er aldeles nydelig rett og slett. Selv har jeg fortapt meg helt i Pelagos men Black Bay er som sagt utrolig flott den også.......
 
Den er utrolig lekker, jeg er dog litt skeptisk til den rød ringen rundt krona.

Jeg merker jeg har veldig lyst på en, men den lille "feilen" gjør saken verre.

Kan noen også poste litt om lenken? Er det vanlig oyster eller er dette noe egenprodusert av Tudor?
 
Hvor stor er den kontra f'eks en submariner? Har veldig lyst på, men synes standardsub'en er tilnærmelsesvis for stor.
 
Takk for svar, skulle dog gjerne sett om de bruker en egen oyster eller om de kjører på med Rolex lås og lenke.