Official Timekeeper
Visit Casio

Båt

Medlem
11. juli 2010
Innlegg
1.428
Sted
Oslo
Enig. Vanvittig lekker båt som nå er satt ned til 120 000 kr. Vurderer å slå til... men må først overtale kona til å investere i en ekstra båtplass.
Får jeg bli med på tur hvis du kjøper? :)

Ser den har en Volvo Penta MD1b. Denne bør man nok bytte hvis man skal ha en motor som biter litt. Vi har en slik i vår 20-fots seilbåt, og den er for all del en flott, skuddsikker motor, men den rister fælt, og er treig i akselerasjon. Ikke så praktisk når man skal slå bakk osv.
 
Medlem
7. april 2016
Innlegg
79
Sted
Ryfylke
Får jeg bli med på tur hvis du kjøper? :)

Ser den har en Volvo Penta MD1b. Denne bør man nok bytte hvis man skal ha en motor som biter litt. Vi har en slik i vår 20-fots seilbåt, og den er for all del en flott, skuddsikker motor, men den rister fælt, og er treig i akselerasjon. Ikke så praktisk når man skal slå bakk osv.
Selvsagt! Motoren bekymrer meg ikke. Den skal kun benyttes ut og inn av havn så det viktigste er i grunnen at den starter og går hver gang.
 
Medlem
3. august 2011
Innlegg
1.603
Sted
Larvik
Hvor mye jobb er det egentlig med en trebåt? Har så lyst på en gammal holk, 20-24 fot uten overbygg. De jeg har pratet med, sier bare: "utrooooolig mye jobb", er det virkelig så ufattelig mye jobb? Hvis man kjøper noe som ikke er helt råttent.
 

Edzilla

Community Manager
Støttemedlem
Medlem
5. september 2011
Innlegg
10.736
Sted
Oslo
Hvor mye jobb er det egentlig med en trebåt? Har så lyst på en gammal holk, 20-24 fot uten overbygg. De jeg har pratet med, sier bare: "utrooooolig mye jobb", er det virkelig så ufattelig mye jobb? Hvis man kjøper noe som ikke er helt råttent.
Det er ikke så mye jobb. Det er helt enormt mye jobb!
 
Medlem
22. februar 2011
Innlegg
8.650
Sted
Erewhon
Hvor mye jobb er det egentlig med en trebåt? Har så lyst på en gammal holk, 20-24 fot uten overbygg. De jeg har pratet med, sier bare: "utrooooolig mye jobb", er det virkelig så ufattelig mye jobb? Hvis man kjøper noe som ikke er helt råttent.
@Edzilla har ikke peiling på hva han snakker om, haha.

Trebåt. Dersom må kjøper noe som er Ok teknisk og kosmetisk så vil det bli omtrent som følger.
År 1:
Ca 200 timer, 50 av dem til jernvare og båtbutikker der du kjøper ting du ikke trodde du skulle ha bruk for til en pris du ikke helt forstår.
Du får båten betydelig finere og drikker et par øl mer enn forutsett.
Du lærer masse.
År 2:
Ca 175 timer. 25 av dem til båt og jernvareforretning av grunner du ikke forstår. Du kjøper 15% gjenstander du kommer til å demontere senere.
Du har lært at det ikke koster tusen eller to tusen, men at det koster en eller to båtlapp.
Båten er finere enn aldri før.
År 3:
100 timer.
Alle timene er beregnet inn. Kjøring til og fra, bestilling av opplag og utsett osv.
Du koser deg med å holde på og lukte treverk olje og øl og du forstår ikke hvorfor de plastbåtfolkene surrer rundt med gassmaske og er sure hele tiden.

Om du lover deg å holde båten god, eller helst gradvis forbedre båten vil resonnementet over være korrekt. Om du lar båten forfalle gradvis kan du reversere alt ovenfor og gange tiden med 2,5.

Kjøp Trebåt. Det er faktisk helt herlig,
 

Edzilla

Community Manager
Støttemedlem
Medlem
5. september 2011
Innlegg
10.736
Sted
Oslo
@Edzilla har ikke peiling på hva han snakker om, haha.

Trebåt. Dersom må kjøper noe som er Ok teknisk og kosmetisk så vil det bli omtrent som følger.
År 1:
Ca 200 timer, 50 av dem til jernvare og båtbutikker der du kjøper ting du ikke trodde du skulle ha bruk for til en pris du ikke helt forstår.
Du får båten betydelig finere og drikker et par øl mer enn forutsett.
Du lærer masse.
År 2:
Ca 175 timer. 25 av dem til båt og jernvareforretning av grunner du ikke forstår. Du kjøper 15% gjenstander du kommer til å demontere senere.
Du har lært at det ikke koster tusen eller to tusen, men at det koster en eller to båtlapp.
Båten er finere enn aldri før.
År 3:
100 timer.
Alle timene er beregnet inn. Kjøring til og fra, bestilling av opplag og utsett osv.
Du koser deg med å holde på og lukte treverk olje og øl og du forstår ikke hvorfor de plastbåtfolkene surrer rundt med gassmaske og er sure hele tiden.

Om du lover deg å holde båten god, eller helst gradvis forbedre båten vil resonnementet over være korrekt. Om du lar båten forfalle gradvis kan du reversere alt ovenfor og gange tiden med 2,5.

Kjøp Trebåt. Det er faktisk helt herlig,
Har eid flere trebåter. Den siste var et smykke av en klassisk With i mahogany med like klassisk Evinrude påhengsmotor. Når båten og motoren var 100% strøken solgte jeg henne. Tok alt for mye tid, smerte og økonomisk påkjenning.
Men det er da meg.
 
Medlem
22. februar 2011
Innlegg
8.650
Sted
Erewhon
Har eid flere trebåter. Den siste var et smykke av en klassisk With i mahogany med like klassisk Evinrude påhengsmotor. Når båten og motoren var 100% strøken solgte jeg henne. Tok alt for mye tid, smerte og økonomisk påkjenning.
Men det er da meg.
Hehe. Er jo litt sånn i starten, har hatt min mahogny på eik spissgatter på 27 fot i 8 år og tror jaggu vi brukte totalt 60 timer i år.
Husk at timene er inkl tidsbruk på høsten for opplag osv.
Rutinene kommer og man må ikke tillate seg at det forfaller. Da nyter man en båt som er herlig i bruk, får komplimenter og slm gjør plastbåteieren ved siden av sjalu.

Det delen av det mister man når man selger første gangen båten er pen;)