Båt

adio

Støttemedlem
Medlem
24. des. 2009
Innlegg
1.573
Sted
Bergen
Hvilken båt har folket?

Legg ut bilder :)

Personlig håper jeg å få avsluttet en handel snart :)
 
Jeg liker å kjøre fort. Selv om jeg ellers har mange kjennetegn på langt fremskreden middelalderdom, blir jeg som en førerkortfersk attenåring når jeg er alene i bilen eller på motorsykkelen på de svingete veiene distriktet her er fullt av. Men å kjøre fort med båt gir meg ingenting. Nå skal det sies at jeg aldri har hatt en båt som går virkelig fort. Mine erfaringer er med båter med maksfart på rundt førti knop. Båtkjøring i slik fart er som å kjøre full fart på en motorvei - det krever lite av sjåføren, er fullstendig usosialt, det bråker, koster mye, og man kommer fram altfor fort og uten å ha sett noe særlig av skjærgården. Familiens båtturer besto tidligere av at ungene maste om å kjøre fortere og kona mest av alt ønsket å komme tilbake til hytta, mens jeg stadig lurte på hvorfor jeg egentlig kjørte i denne hastigheten - jeg skulle jo ikke noe sted.

Da jeg endelig innså dette for et par år siden, solgte jeg hurtigbåten og kjøpte en snekke. Det er noe av det lureste jeg har gjort. Den har god plass til hele familien med bikkjer og gjester og piknikkurv, flott lyd, pene linjer og gode seter. Nå sitter jeg i rorkulten med en pils i den ene hånden og kona i den andre, og kan faktisk snakke med familien uten å brøle. (Samtalene går stort sett ut på å forklare ungene hvorfor jeg har oppgradert til en båt som går sent) En handletur til byen tar nå halve dagen, og det passer meg utmerket. Jeg har ingen hast - jeg har fri og er på tur. Først nå opplever jeg ro og sjelefred på sjøen, mens jeg ser på speedbåtene hyle forbi. Aldri mer.

Ingen bilder, men jeg har en Polar 20 plastsnekke med 25 hk volvo penta. Maksfart? Aner ikke. I tillegg har jeg en 14 fot Askeladd med 30hk til fiske og som gir ungene litt av farten de savner.

Edit: Bilde fra fabrikantens hjemmeside:
Polar20_01.jpg
 
Mja, NSV 18fot med 150hk merc, en luftig og fin båt å kjøre, hehe, men tør ikke gi full spiker på den, da blir den litt for vilter for meg:

DSC00862-1.jpg
 
Har ikke båt selv og kan lite om båter. Det eneste jeg vet er at man ikke skal hjelpe noen sjøveien da risikerer man å få båten full av israelske kommando-soldater:p
 
Ingen bilder, men jeg har en Polar 20 plastsnekke med 25 hk volvo penta. Maksfart? Aner ikke. I tillegg har jeg en 14 fot Askeladd med 30hk til fiske og som gir ungene litt av farten de savner.

Edit: Bilde fra fabrikantens hjemmeside:
Polar20_01.jpg

Kona eier et fantastisk sted med laaaang strandlinje mellom Tjøme og Veierland. Her holder svigerfar oss med helt lik Polarsnekke, Hopalong!
Den er nydelig å tilbringe sommeren i!
I tillegg har vi et par raske joller, en laser og en a-jolle.
Gleder meg til ferie...:cool::cool::cool:
 
Avataren min viser båten jeg drømmer om, Cornish Shrimper 19 fot, men må nok nøye meg med å låne naboens Pioner Maxi i år også.

Jeg bor 15 meter fra en privat badestrand hvor jeg har bruksrett, så jeg klarer meg uten båt.
 
Jeg har ingen båt selv, men jeg er oppvokst med seilbåt. Så alle sommere tilbringes i i seilbåten til faren min.
Dette er en imx-45 han har hatt i 4 år nå.
Med denne har vi seilt over nordsjøen, gjennom Tyskland, gjennom Nederland og Danmark, Sverige og selvfølgelig Norge.
Denne sommeren går turen til Shetland, så det bli veldig spennende.

Jeg fant ingen bilder, men her er en video tatt under helly-hansen skagen race for to år tilbake: http://www.youtube.com/watch?v=z40A-XK5vGM
 
Kona eier et fantastisk sted med laaaang strandlinje mellom Tjøme og Veierland. Her holder svigerfar oss med helt lik Polarsnekke, Hopalong!
Den er nydelig å tilbringe sommeren i!
I tillegg har vi et par raske joller, en laser og en a-jolle.
Gleder meg til ferie...:cool::cool::cool:

Herlig lat sommerbåt,ja. Hos oss var det fest og sen kveld i går, så en lang, sen båttur med innlagt strandhogg og bading i godværet var god medisin.

P6062851.jpg


P6062855.jpg


P6062857.jpg


Mellomstemann kjørte trygt og styrte mot alle bølger han kunne finne.

P6062861.jpg


Båtklokken var med på tur

P6062860.jpg
 
Herlig lat sommerbåt,ja. Hos oss var det fest og sen kveld i går, så en lang, sen båttur med innlagt strandhogg og bading i godværet var god medisin.


Båtklokken var med på tur

HERLIG!!
Nå kriblet det skikkelig i skjærgårdsfoten!!
Sommer nytes best ved sjøen...:D
 
Frodo; hvordan er det mulig å eie sted mellom Veierland og Tjøme? (sist jeg sjekket var sjøen allemannseie) :p Har selv sted på øst-siden av Tjøme (Røssesundet) :D Men til saken: Vokst opp med en far som har vært aktiv seiler et par tiår, så en viss (les sterk!) tilknytning til ferdsel på det våte element har jeg alltid hatt. Har derfor seilt en god del, noe regatta og mye cruising/cruise-racing, men vi har ikke hatt egne seilbåter utenom ulike joller. Vi har hatt en del forskjellige båter gjennom tidene, hvorav en Windy 25 fots daycruiser var den mest interessante, og er nå de (u)lykkelige eierne av en buster s med 30 hk 4-takt. Denne står forhåpentligvis innen kort tid for utbytting. Har forresten også en hyttebåt av typen tre-pram så morken at når den er ferdig trutnet er det vinter igjen :D
 
Frodo; hvordan er det mulig å eie sted mellom Veierland og Tjøme? (sist jeg sjekket var sjøen allemannseie) :p Har selv sted på øst-siden av Tjøme (Røssesundet) :D Men til saken: Vokst opp med en far som har vært aktiv seiler et par tiår, så en viss (les sterk!) tilknytning til ferdsel på det våte element har jeg alltid hatt. Har derfor seilt en god del, noe regatta og mye cruising/cruise-racing, men vi har ikke hatt egne seilbåter utenom ulike joller. Vi har hatt en del forskjellige båter gjennom tidene, hvorav en Windy 25 fots daycruiser var den mest interessante, og er nå de (u)lykkelige eierne av en buster s med 30 hk 4-takt. Denne står forhåpentligvis innen kort tid for utbytting. Har forresten også en hyttebåt av typen tre-pram så morken at når den er ferdig trutnet er det vinter igjen :D

Hehehe... Det er fordi det mellom Tjøme og Veierland ligger to tvillingholmer som heter Nordre- og Søndre Oslebakkholme. Kona og søsknene eier her ca fem mål paradis med sandstrand vendt mot Tjøme på den delen som heter Nordre Oslebakkholme.
Sant og si ligger den nesten helt intil Veierland, kun adskilt av det smale Oslebakksundet.

Paradis.
:mrgreen::mrgreen::mrgreen:
 
Var på båttur inn i lysefjorden tidligere i uka, og tenkte å poste noen bilder av vår vakre norske natur som viser seg fra sin bedre side ;)

4714146660_a46f2ee337_b.jpg


Prekestolen
4713507387_df26e6d748_b.jpg


Kraftstasjonen på flørli (legg merke til trappene som går opp til toppen 4444 trappetrinn....)
4713507847_dcc6f8623c_b.jpg


Kjerag bolten ca. 1000 moh. (måtte zoome veldig her så dårlig kvalitet på bildet)
4714147070_0ed3f3540e_b.jpg


Nesten helt inne i lysebotn...
4714147328_66266bb57b_b.jpg


"Dagens klokke"-bildet som aldri ble lastet opp da mobilt bredbånd fra telenor atter en gang ikke ville virke... Prekestolen i bakgrunnen :D
4714146228_437417a3a7_b.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Fadern har solgt bensinslukern, lagt sportsbilen ut for salg, kjøpt stasjonsvogn med minste motoralternativ og får bygget en slik.

_G-Tittel-oselver__1088061x.jpg


Blir helt sjef!