Audemars Piguet-tråden

Hva sier du @Molar ? Har du opplevd 3120 som nøyaktig og pålitelig? Av de 3 3120 jeg har hatt har 11 sek feil pr.døgn vært det beste. De er ikke COSC og jeg tror det er en grunn til det.

Det var uheldig. AP opererer med høyere standard på accuracy enn COSC. Min gikk ca 1 sek fort fort på 48 timer.

Vit også at 3120 har lavere frekvens, noe som gjør det vanskeligere å få urverket til å gå spot on.

Redigert av en moderator:
Vet ikke helt om jeg er enig med deg her @Sponon. Den jeg hadde en gang var jeg ikke helt fornøyd med gangen på. Da jeg spurte AP om hva toleransene var, fikk jeg beskjed om -2 til +12.

Vet ikke helt om jeg er enig med deg her @Sponon. Den jeg hadde en gang var jeg ikke helt fornøyd med gangen på. Da jeg spurte AP om hva toleransene var, fikk jeg beskjed om -2 til +12.

Det har du helt rett i. Jeg tok for gitt at siden AP har Geneva Seal så har de strengere krav til nøyaktighet enn COSC. Men Geneva Seal har jo ingenting med nøyaktighet å gjøre.

so-embarrassed-567181366x76856718.jpg

Jeg har hatt 3 stk 3120 i hhv 15400, 15300 og 15703. Ingen har vært særlig nøyaktige og ikke i nærheten av min PP eller noen av Rolexene jeg har eid i årenes løp. Min erfaring er at det er fine klokker, men urverkene holder desverre en lavere standard enn det jeg mener en bør forvente i denne prisklassen.

Dette var overraskende. Og skuffende. Jeg ville ha trodd, og ventet, at high end-klokker fra produsenter som AP minst ville være konstruert og regulert til å holde COSC-nivå. Jeg har liten erfaring med slike klokker, men min JLC skal holde tiden bedre enn COSC - og gjør det i daglig bruk.

Er det jeg som har for store forventninger - eller er JLCs verk så mye bedre? :rolleyes::cool:

Hva sier du @Molar ? Har du opplevd 3120 som nøyaktig og pålitelig? Av de 3 3120 jeg har hatt har 11 sek feil pr.døgn vært det beste. De er ikke COSC og jeg tror det er en grunn til det.

jeg har hatt klokker fra 4000 til 250000 og opplevd mye rart. de værste er dog ap roo. selv splitter nye har vært helt ute å kjøre. rolex gir seg selv m t p cosc etc. de klokkene jeg har hatt minst trøbbel med, gått mest presis og solgt lettest er faktisk, tro det eller ei, Hublot (før in-house era'n. de liker jeg av en eller annen grunn ikke) jeg kommer nok aldri til å kjøpe ap igjen (må ta et forbehold så klart om dealen er fantastisk billig).

å begynne å snakke om klokker og pris vs kvalitet er et meget delikat tema og jeg kommer garantert til å tråkke en del på tærne her, men jeg vil påstå et det er ikke er en automatisk sammenheng om man diskuterer pris og nøyaktighet (tar forbehold om at jeg aldri kommer til å få prøvd patek da de er altfor små for meg). det samme gjelder vel biler også tipper jeg. selv f. eks. Porsche har levert mandags biler. men at dyre ting gjør noe med hodet til eiern kan vel ikke benektes. flott håndverk koster. det vil det alltid gjøre. litt av sjarmen med mekaniske ting er jo at hver klokke er et nytt individ. men AP har dessverre alltid skuffet meg. don't know why, pga 3 Hz?

Men til syvende og sist er det uansett flotte ur. Kjedelig at ikke alle går så godt som de bør i forhold til prisen. Men igjen, om det hadde vært nøyaktigheten som hadde vært det viktigste for oss, og ikke lekkert håndtverk, hadde vi vel alle hatt en rimelig casio. De går riktig:p

Min 15300 hadde fullservice i 2014. Likevel går den konsekvent +10 i døgnet. Imponerer det meg? Ikke nevneverdig. Jeg har hatt mer nøyaktige klokker i Omega, Rolex, IWC, Helson, etc. Likevel plager det meg ikke særskilt. Ingen andre klokker jeg har eid, har vært i nærheten av å gi meg samme herlige følelse. Og siden den alltid går +10, og ikke sakker, så kommer jeg i hvertfall aldri for sent :p

image_zps12b94a84.jpg

image_zpsacf90808.jpg

Redigert:
Min 15300 hadde fullservice i 2014. Likevel går den konsekvent +10 i døgnet. Imponerer det meg? Ikke nevneverdig. Jeg har hatt mer nøyaktige klokker i Omega, Rolex, IWC, Helson, etc. Likevel plager det meg ikke særskilt. Ingen andre klokker jeg har eid, har vært i nærheten av å gi meg samme herlige følelse. Og siden den alltid går +10, og ikke sakker, så kommer jeg i hvertfall aldri for sent :p

image_zps12b94a84.jpg

image_zpsacf90808.jpg

Hvis den går konsekvent bør det være mulig å justere den litt? Hyggelig med ur som går presist, men som Thomas sier, get a Quartz hvis det er derfor du kjøper klokker! Bruker så mye forskjellige klokker og stiller de ofte, så det er ikke derfor jeg er forsinket.. AP er nydelige klokker ferdig snakka:)

"If you're important, people will wait"

Skämt å sido, aldrig haft problem med denna. Håller sig innom ett par sec.