Audemars Piguet-tråden

Jeg har hatt 3 stk 3120 i hhv 15400, 15300 og 15703. Ingen har vært særlig nøyaktige og ikke i nærheten av min PP eller noen av Rolexene jeg har eid i årenes løp. Min erfaring er at det er fine klokker, men urverkene holder desverre en lavere standard enn det jeg mener en bør forvente i denne prisklassen.
 
Vet ikke helt om jeg er enig med deg her @Sponon. Den jeg hadde en gang var jeg ikke helt fornøyd med gangen på. Da jeg spurte AP om hva toleransene var, fikk jeg beskjed om -2 til +12.

Dette var overraskende. Og skuffende. Jeg ville ha trodd, og ventet, at high end-klokker fra produsenter som AP minst ville være konstruert og regulert til å holde COSC-nivå. Jeg har liten erfaring med slike klokker, men min JLC skal holde tiden bedre enn COSC - og gjør det i daglig bruk.

Er det jeg som har for store forventninger - eller er JLCs verk så mye bedre? :rolleyes::cool:
 
Redigert av en moderator:
Hva sier du @Molar ? Har du opplevd 3120 som nøyaktig og pålitelig? Av de 3 3120 jeg har hatt har 11 sek feil pr.døgn vært det beste. De er ikke COSC og jeg tror det er en grunn til det.

jeg har hatt klokker fra 4000 til 250000 og opplevd mye rart. de værste er dog ap roo. selv splitter nye har vært helt ute å kjøre. rolex gir seg selv m t p cosc etc. de klokkene jeg har hatt minst trøbbel med, gått mest presis og solgt lettest er faktisk, tro det eller ei, Hublot (før in-house era'n. de liker jeg av en eller annen grunn ikke) jeg kommer nok aldri til å kjøpe ap igjen (må ta et forbehold så klart om dealen er fantastisk billig).

å begynne å snakke om klokker og pris vs kvalitet er et meget delikat tema og jeg kommer garantert til å tråkke en del på tærne her, men jeg vil påstå et det er ikke er en automatisk sammenheng om man diskuterer pris og nøyaktighet (tar forbehold om at jeg aldri kommer til å få prøvd patek da de er altfor små for meg). det samme gjelder vel biler også tipper jeg. selv f. eks. Porsche har levert mandags biler. men at dyre ting gjør noe med hodet til eiern kan vel ikke benektes. flott håndverk koster. det vil det alltid gjøre. litt av sjarmen med mekaniske ting er jo at hver klokke er et nytt individ. men AP har dessverre alltid skuffet meg. don't know why, pga 3 Hz?
 
Redigert av en moderator:
Men til syvende og sist er det uansett flotte ur. Kjedelig at ikke alle går så godt som de bør i forhold til prisen. Men igjen, om det hadde vært nøyaktigheten som hadde vært det viktigste for oss, og ikke lekkert håndtverk, hadde vi vel alle hatt en rimelig casio. De går riktig:p
 
Min 15300 hadde fullservice i 2014. Likevel går den konsekvent +10 i døgnet. Imponerer det meg? Ikke nevneverdig. Jeg har hatt mer nøyaktige klokker i Omega, Rolex, IWC, Helson, etc. Likevel plager det meg ikke særskilt. Ingen andre klokker jeg har eid, har vært i nærheten av å gi meg samme herlige følelse. Og siden den alltid går +10, og ikke sakker, så kommer jeg i hvertfall aldri for sent :p

image_zps12b94a84.jpg

image_zpsacf90808.jpg
 
Redigert:
Denne gikk 1 sek feil pr.døgn (JLC verk) og hadde den beste lumen jeg noen gang har sett.

 
Min 15300 hadde fullservice i 2014. Likevel går den konsekvent +10 i døgnet. Imponerer det meg? Ikke nevneverdig. Jeg har hatt mer nøyaktige klokker i Omega, Rolex, IWC, Helson, etc. Likevel plager det meg ikke særskilt. Ingen andre klokker jeg har eid, har vært i nærheten av å gi meg samme herlige følelse. Og siden den alltid går +10, og ikke sakker, så kommer jeg i hvertfall aldri for sent :p

image_zps12b94a84.jpg

image_zpsacf90808.jpg

Hvis den går konsekvent bør det være mulig å justere den litt? Hyggelig med ur som går presist, men som Thomas sier, get a Quartz hvis det er derfor du kjøper klokker! Bruker så mye forskjellige klokker og stiller de ofte, så det er ikke derfor jeg er forsinket.. AP er nydelige klokker ferdig snakka:)
 
"If you're important, people will wait"

Skämt å sido, aldrig haft problem med denna. Håller sig innom ett par sec.

 
Hvis den går konsekvent bør det være mulig å justere den litt? Hyggelig med ur som går presist, men som Thomas sier, get a Quartz hvis det er derfor du kjøper klokker! Bruker så mye forskjellige klokker og stiller de ofte, så det er ikke derfor jeg er forsinket.. AP er nydelige klokker ferdig snakka:)

Nja.
Man bør forvente at dyre ur faktisk er mer presise enn rimelige ETA-urverk. Qartz synes jeg har ingenting med denne sammenlikningen å gjøre - det er et helt annet prinsipp.
Eller er det slik at man bare skal betale bilpris for at verket ser pent ut i en pen innpakning?

Jeg har aldri eiet en AP, men jeg har hatt to PP. Især PP 5712R viste seg å være fantastisk presis - akkurat som forventet av en en urprodusent av særdeles dyre ur. De eneste urene jeg har hatt som er i nærheten er Omega PO med 2500c-verket og JLC med sitt 8-dagers verk.
 
For så vidt enig med @The Player.

Dekor er dekor, kvalitet og presisjon er en annen ting. Klarer man alt dette er det perfekt.
Jeg har 30 år+ gamle Rolex som er bedre enn dette på presisjon, dog servet.
Jeg har ennå ikke eid en nyere Rolex med mer enn +/- 2 sek.

For ordens skyld så frister AP, uavhengig dette.
 
Redigert av en moderator:
Mitt mest nøyaktige er 2403 (ETA mod) verket i Railmasteren min. Det går ca +1 hver 3dje dag.. Jeg sier ikke at jeg setter pris på at ur går unøyaktig og jeg forventer mer av et dyrere ur, men i den mekaniske verden er det desverre slik det er. De går med feilmargin og det er noe av sjarmen. Nyservet bør en AP gå veldig presist. Som sagt min var rimelig spot on lenge. Går et ur med jevn feilmargin lenge bør vel en justering gjøre susen..
 
Redigert:
Må si meg enig med @The Player her, man bør kunne forvente seg mer av dyre og eksklusive urverk enn rimelige ETA. Det holder ikke at utførelse, materialer og design er blant det aller ypperste.

Det sagt, jeg er stor fan av AP. Kunne godt tenke meg AP15400 og en av de nye ROO'ene. Jeg lever egentlig godt med at verkene kanskje ikke er de mest presise, det jeg derimot ikke orker tanken på er urverk som "går i stykker", koster 10-tusener å ha service på og som i tillegg blir værende på spa i Sveits i månedsvis....

Har også hørt noen hårreisende historier om APs chrono'er, men like forbannet har jeg veldig lyst på en, gjerne den nye ROO Safari med safir baklokk. Fornuft og følelser henger heldigvis (?) ikke sammen, hadde så vært tilfelle kunne vel iPhone'en min fungert utmerket som klokke - og mange timer på TS kunne vært brukt til noe annet :mrgreen:
 
Redigert av en moderator:
Må si meg enig med @The Player her, man bør kunne forvente seg mer av dyre og eksklusive urverk enn rimelige ETA. Det holder ikke at utførelse, materialer og design er blant det aller ypperste.

Det sagt, jeg er stor fan av AP. Kunne godt tenke meg AP15400 og en av de nye ROO'ene. Jeg lever egentlig godt med at verkene kanskje ikke er de mest presise, det jeg derimot ikke orker tanken på er urverk som "går i stykker", koster 10-tusener å ha service på og som i tillegg blir værende på spa i Sveits i månedsvis....

Har også hørt noen hårreisende historier om APs chrono'er, men like forbannet har jeg veldig lyst på en, gjerne den nye ROO Safari med safir baklokk. Fornuft og følelser henger heldigvis (?) ikke sammen, hadde så vært tilfelle kunne vel iPhone'en min fungert utmerket som klokke - og mange timer på TS kunne vært brukt til noe annet :mrgreen:

Jeg er helt enig i at man bør kunne forvente mer. Men dersom utførelsen, materialene og designet (og gjerne historien i tillegg) gir akkurat den følelsen man jakter etter i en klokke - ja, da kan det holde faktisk. Men her er smaken som baken, og divergerende meninger må aksepteres.
 
Redigert av en moderator:
Enklelte har pekt på at dersom man er opptatt av presisjon kan man bare kjøpe en kvartsklokke. Det blir i mine øyne for lettvint overfor produsenter som tar 100K+ for klokkene sine. Det reduserer klokkeinteressen til å være en ren skjønnhetskonkurranse. For noen er det kanskje nok, men ikke for meg og trolig heller ikke for mange andre på sonen.

Slik jeg ser det beveger en produsent som ikke bestreber seg på høyest mulig presisjon og samtidig bruker store ressurser på å dekorere middelmådige verk seg i retning av å bli smykkeprodusent. Jeg sier selvsagt ikke at AP verken er der eller er på vei dit, men jeg peker på et prinsipp. Det er når tidsmålingspresisjon og skjønnhet opptrer sammen at det er stor klokkekunst.
 
Og selvsagt en viss grad av robusthet, varierende med verkets kompleksitet selvsagt. Det er også et viktig element. Vi snakker tross alt om ting som skal kunne brukes.
 
Og selvsagt en viss grad av robusthet, varierende med verkets kompleksitet selvsagt. Det er også et viktig element. Vi snakker tross alt om ting som skal kunne brukes.

Jeg tror vi alle er enige i det som har blitt sagt 6 ganger på rad her nå. Meg inkludert the Player.. Mange ting next og historier hørt AP (og PP for den saks skyld) er for dårlig! Men at vi må godta at ur går endel sekunder off hver dag er bare sånn det er i mekanikkverdenen. Om det er veldig viktig at det går spot on må det inn til justering, evt service. Mine dyrere ur har generelt gått veldig bra, men ikke noe mer nøyaktig enn ETAverkene mine snarere motsatt. Jeg lever godt med det:)
 
Jeg er nok over middels opptatt av klokkenes presisjon, det innrømmer jeg glatt. :eek:
Det at mekaniske verk har avvik er jo selvsagt, men at dagens ETA-verk i både regulert og ikke minst uregulert stand går så presist som de gjør viser hvilken kvalitet som er mulig å få til i selv rimelige verk. Det er dypt imponerende. Når det gjelder verk som reguleres i fem, og i noen tilfeller også seks, posisjoner burde minst samme presisjon være mulig, helst bedre. Det er min holdning. Fordi jeg er opptatt av det. Vær sin lyst. :)
 
For å bringe tråden tilbake til tema: i min søken etter en passende dress-kronograf er jeg kommet over denne lekre saken. Noen som har erfaring med Jules Audemars-serien, hvor den hører hjemme?

Audemars%20Puguet%20Jules%20Chrono-600x600.jpg