Uenig.
Ikke hvis argumentene er basert på løgn og løse rykter.
Det finnes helt konkrete navn for denslags.
For profesjonelle selgere finnes det også lover mot slikt. Heldigvis...
Hvis jeg som selger skriver i annonsen at jeg forventer en nyprisoppgang på mitt objekt, er det verken løgn eller løse rykter - det er spekulasjon eller en vurdering jeg gjør, som jeg står fritt til å gjøre.
Hvis jeg som selger skriver i annonsen at det vil komme en nyprisoppgang, og det i etterkant viser seg å ikke medføre riktighet, kan en heller ikke hevde at jeg som selger løy. Alle vet jo at ingen kan spå om fremtiden, så det eneste en kan hevde med sikkerhet er at jeg tok feil i min fremtidsprediksjon.
Uansett hvordan en formulerer en spådom, forblir det en spådom, og spådommer er alltid uinteressante.
Hvis selger derimot garanterer en nyprisoppgang som ikke inntreffer, og ikke innfrir garantiforpliktelsen, har en muligens en sak som en kan forfølge om en har (meget) god tid.
En kan gjerne irritere seg over hvordan folk setter sine prisantydninger, men jeg foreslår at en (KUN!) forholder seg til prisen og ikke hvordan den eventuelt er "beregnet" av selger. Det er ingen vits å irritere seg verken over a) spådommer om nyprisoppgang, b) "denne er prissatt slik fordi den har meget stor personlig verdi for meg", c) "jeg ønsker å selge denne 25.000 kroner over hva jeg selv betalte for en måned siden fordi det gir meg 5% avkastning" eller d) ingen begrunnelse for prisantydningen.
Du kan gjerne være uenig i dette, men jeg ser ikke noe poeng i det.