Annonse-praksis, spesielt knyttet til Rolex

Medlem
28. mars 2015
Innlegg
238
Ser at svært mange annonserer med "prisøkning snart", eller som denne (https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=81190504) "ca. 130 000 NOK fra mai 2017".

Markedsføringsloven legger jo hinder for villedende markedsføring. Vet noen om det stilles krav til privatpersonen også? En slik opplysning som over, er på ingen måte faktabasert, og kan potensielt villede kjøper. Det er vel liten tvil om at kommentaren er ment til å få kjøper til å handle raskt i frykt for prisstigning. Med mindre man vet om en prisstigning bekreftet, noe man ikke gjør på Rolex, så er dette ufin skikk etter min mening.

Any takes?
 
  • Liker
Reaksjoner: Lasse84
Jeg trodde prisstigningene på Rolex normalt skulle komme i slutten av mars hvert år - eller tar jeg feil? I såfall kan det vel se ut som om det ikke blir noe stigning i år...
 
Har ikke vært noen prisstigning i år hittill. Dvs all info i tråden over som @Kjors linket om prisstigning i mars har vært bs...
 
"Sjekket av urmaker" - "Det går bra".

Så hva betyr det? Det går bra å ta en service rett etter at du har kjøpt det? Det går bra om uret går litt upresist? Uret er akkurat som nytt? (Neppe, men det går bra.)
 
http://www.tidssonen.no/forum/threads/om-forskuttering-av-prisoppgang-i-annonser.42674/

Har vært hyppig brukt her på TS også.
Totalt bullshit spør du meg.
Lysten til å handle kontra dele ut en flathånd er omvendt proposjonal...:rolleyes:

Her óg @UJU
Screen Shot 2017-04-25 at 11.01.20.png
 
"Sjekket av urmaker" - "Det går bra".

Så hva betyr det? Det går bra å ta en service rett etter at du har kjøpt det? Det går bra om uret går litt upresist? Uret er akkurat som nytt? (Neppe, men det går bra.)

Betyr at selger ikke har noen interesse av å ta kostnaden for en service, og at han ikke ønsker å gi deg rabatt for at dette mangler.
 
Med tanke på hvor mye bs man leser i annonser på finn og klokkeriet så burde TS hatt en ennå strengere standard. Påbud med pris og bilder og forbudt å utbrodere rundt fantasifulle oppgangsestimater. Foreslår videre at man fratas en GG-referanse for hver gang det skrives 'forbeholder meg retten å trekke denne....blablabla..'.

;)

les gjerne siste setning med et glimt i øyet, men kunne vi lagt nivået der hvor alle annonser var en fryd for øyet, selvom det skal selges kinesiske ur til 800 kroner?
 
Enda et et eksempel på en dritt annonse. Her har selger "hørt at 41mm dj ikke skal produseres lenger". 41mm modellen som kom i fjor altså!

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=95190842&fks=95190842

Støtter forøvrig en clean annonse policy på Ts. Hvem er det folk tror de lurer her? Hvis noen kjøper en klokke hvor selger sier prisen på disse går opp om 1 mnd, og prisen ender opp med å gå ned, er det ikke urimelig av kjøper å kreve prisavslag. Av en profesjonell selger ville det vært en rimelig enkel sak juridisk...
 
Er jo diskutert flere ganger det her, men jeg må si at jeg synes standarden her på TS har sunket den siste tiden. Annonseregler bør skjerpes inn, og det bør føres en litt hardere linje.
 
  • Liker
Reaksjoner: Chronodiver
Er så utrolig enkelt å lage en enkel mal, med et krav om at diverse info må fylles inn. Tenk for en fryd det hadde vært om alle annonsene inneholdt alt nyttig info:)

Det er mange steder man kan prøve å selge en klokke med minimalt av info og dårlig utformet annonse, men synes ikke det behøver å være en menneskerett å annonsere på Tidssonen!

JA til annonse-nazi-regelement!!

Trykk liker hvis du støtter dette, så blir det synliggjort hvilket ønske brukerne av Tidssonen har:)
 
Ja, en standardisering på annonsene burde definitivt blitt innført. Om man lager et skjema for utfylling av vitale data og opplasting av bilder, så kan man jo kjøre annonsen gjennom sensur hos moderator før den blir publisert også slik at vi slipper annonser av lav standard her på forumet.
 
Om selger setter en pris du synes er for høy, får du by under eller la være å kjøpe. Det er uinteressant hvordan han argumenterer for sin pris. Og det er vel ingen som har sittet og tenkt "Det var en altfor høy pris - jeg står over. Men hei - vent litt - han hinter om mulig prisoppgang i fremtiden - det endrer jo ALT, så da kjøper jeg likevel!"?
 
  • Liker
Reaksjoner: ReallyCleverPun
Uenig.
Ikke hvis argumentene er basert på løgn og løse rykter.
Det finnes helt konkrete navn for denslags.:rolleyes:
For profesjonelle selgere finnes det også lover mot slikt. Heldigvis...

Hvis jeg som selger skriver i annonsen at jeg forventer en nyprisoppgang på mitt objekt, er det verken løgn eller løse rykter - det er spekulasjon eller en vurdering jeg gjør, som jeg står fritt til å gjøre.

Hvis jeg som selger skriver i annonsen at det vil komme en nyprisoppgang, og det i etterkant viser seg å ikke medføre riktighet, kan en heller ikke hevde at jeg som selger løy. Alle vet jo at ingen kan spå om fremtiden, så det eneste en kan hevde med sikkerhet er at jeg tok feil i min fremtidsprediksjon.

Uansett hvordan en formulerer en spådom, forblir det en spådom, og spådommer er alltid uinteressante.

Hvis selger derimot garanterer en nyprisoppgang som ikke inntreffer, og ikke innfrir garantiforpliktelsen, har en muligens en sak som en kan forfølge om en har (meget) god tid.

En kan gjerne irritere seg over hvordan folk setter sine prisantydninger, men jeg foreslår at en (KUN!) forholder seg til prisen og ikke hvordan den eventuelt er "beregnet" av selger. Det er ingen vits å irritere seg verken over a) spådommer om nyprisoppgang, b) "denne er prissatt slik fordi den har meget stor personlig verdi for meg", c) "jeg ønsker å selge denne 25.000 kroner over hva jeg selv betalte for en måned siden fordi det gir meg 5% avkastning" eller d) ingen begrunnelse for prisantydningen.

Du kan gjerne være uenig i dette, men jeg ser ikke noe poeng i det. :D
 
  • Liker
Reaksjoner: Swearengen og RELOX
Er det virkelig for mye å forvente at salgsannonser her på TS skal være 100% ærlige og at selgere skal være til å stole på?
Bak din forventning ligger det en kraftig antydning om at folk blir lurt og ikke kan stole på selgerne her på forumet. Min erfaring tilsier ikke det. Bruk vett, skjønn og hjerte når dere vurderer kjøp, som med alt annet i livet.
 
  • Liker
Reaksjoner: 2JHead