A. Lange & Söhne-tråden

Etter en helt nydelig session med ALS’er på Bjerke i går merker jeg at denne definitivt fortjener mer armtid.
4608D08D-5E7F-4DA0-9F8E-3AE8D171C974.jpeg
 
1815 and SAXONIA OUTSIZE DATE​
1815 and SAXONIA OUTSIZE DATE: Perfection in each detail
Dear Mr Edzilla,

Ferdinand Adolph Lange was born in Dresden on 18 February 1815, exactly 205 years ago. He learned the craft of watchmaking from the grand masters of his era, built the stage clock in Dresden’s Semper Opera House together with celebrated court clockmaker Gutkaes, and spent several years in Paris to hone his precision watchmaking skills. Aged 30, he then established his manufactory in Glashütte, a small township south of Dresden, thus laying the cornerstone for the production of superior mechanical timepieces in this region.


Within just a few years, his first small workshop with 15 apprentices evolved into a flourishing business with over 100 employees. Thanks to his initiative, Glashütte was transformed from an impoverished town into a centre of precision watchmaking in Germany. In recognition of his merits for horological craftsmanship, we named our model 1815 after his birth year.

Quest for perfection: We still pursue these procedures today
Ferdinand Adolph Lange’s passion for artisanship and his dedication to precision and perfection are values that we continue to share to this very day. To enhance the appeal of his pocket watches, he used various techniques that our manufactory still practises today. This includes elaborate manual engraving, for example. It was and is still used to decorate the balance cock. The motif is a time-honoured tradition upheld by our engravers: Floral patterns grace the balance cock, framed by a fine line.


Instead of several smaller bridges, our watches feature a three-quarter plate made of German silver. It was developed by Ferdinand Adolph Lange and patented in 1864. The extra assembly effort resulting from its shape and the beautiful but sensitive material are the principal reasons why every Lange watch is assembled twice.

Masterpieces of watchmaking artisanship
Venerable traditions not only inspired the design of the 1815 family with its Arabic numerals and classic minute scale reminiscent of pocket watches but also influenced the style of other Lange timepieces. For instance, the date display of the SAXONIA OUTSIZE DATE has its origins in the five-minute clock of the Dresden Semper Opera House to which Ferdinand Adolph Lange contributed his expertise. Elegant design and technical finesse characterise the SAXONIA OUTSIZE DATE. Its name refers to the state of Saxony, A. Lange & Söhne’s homeland.
Since our reincorporation in 1990, we have been abiding by the legacy of the Saxon watchmaking pioneer and pursuing his quest for perfection down to the last detail. To allow you to see and admire the artistry, each of our watches has a sapphire-crystal caseback.

Discover the 1815 and the SAXONIA OUTSIZE DATE
Make an appointment with one of our boutiques to personally acquaint yourself with the 1815, the SAXONIA OUTSIZE DATE, and other models of our current collection. MAKE AN APPOINTMENT
 
  • Liker
Reaksjoner: Cappuccino og ludokid
Dette har sikkert vært oppe i forumet, eller kanskje til og med i denne tråden, men våger meg:
Hva syns dere om ALS sitt valg om å bruke blank istedenfor null på digital dato? Hvis man ser bort i fra rasjonalet bak og kun tenker estetikk. Har stort sett bare bilder å forholde meg til her, men opplever det som en liten «torn i øyet». Forsterket av at de to datosifrene er i atskilte åpninger.
 
Hva syns dere om ALS sitt valg om å bruke blank istedenfor null på digital dato? Hvis man ser bort i fra rasjonalet bak og kun tenker estetikk. Har stort sett bare bilder å forholde meg til her, men opplever det som en liten «torn i øyet». Forsterket av at de to datosifrene er i atskilte åpninger.

-Personlig foretrekker jeg Langes løsning foran alternativet - i mitt hode er ledende null i dato for datamaskiner og LCD-skjermer. Smak og behag, dog.
 


Den integrerte lenken er og blir et massivt mageplask etter min mening. Noe av det som skurrer i mine øyne er at kassen er polert til høyglans mellom lugsene hvor den møter lenken, som på sin side har en børstet finish. Dette gjør at overgangen krasjer litt. Hvor lenke og kasse smelter sammen til en større helhet med en Royal Oak, Zenith Defy eller Rolex Submariner, så ser det med Odysseus ut som to elementer designet hver for seg som tvinges sammen. Kameravinkelen 3:00 ut i videoen viser godt hva jeg mener.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Hvalrossen
Lenken er et mindre mageplask på håndleddet enn av - er min mening etter å ha lekt med klokken i ca. 15 minutter. Jeg er dog helt enig i at den ikke er optimalt visuelt utført, selv om den er meget komfortabel. Jeg er ekstremt usikker. Skulle gjerne hatt den på håndleddet en uke for å dannet meg en ordentlig mening, for det er mange andre aspekter med klokken som er helt topp notch.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321
Sitter og glor på bildet ved 3:00 og tenker. Mon tro om det ville sett mer harmonisk ut hvis endlinksene gikk helt opp til bezelen? Jeg ville nok designet dette området slik at lenken klikket på plass rett under leppen av bezelen for å skjule overgangen (som på en Rolex Explorer), samt børstet kassen i samme finish som lenken i dette området for å dekke over det lille av overgangen som fortsatt er synlig.

Det blir uansett bare et tanke-eksperiment. Slik den står så fortsetter den å være en frustrerende klokke for min del. Som du sier: Det er så mange aspekter ved klokken som er utrolig godt gjennomført. Skiven er for eksempel helt fantastisk.
 
Redigert:
Jeg kom over følgende tekst på Lange sin hjemmeside: One of the most beautiful and discreet personalisation options is the engraving of your initials on the balance cock. This is even possible after the purchase and can best be carried out as part of an overhaul, but we also offer this service outside of maintenance.

Er det noen her som har erfaring med den type tilpassing? Hvis det gjøres ifbm. Service regner jeg nesten med at de graverer en ny, og bytter ut denne?
Etter noe som virker som en evighet fikk jeg endelig svar fra ALS pr e-post for noen uker siden. Noen hyggelige telefonsamtaler senere og jeg venter nå på utkast og prisoverslag på gravering. Dette vil nok ta litt tid i disse tider, men den som venter på noe godt osv.. Fikk vedlagte skisser med i den ene eposten, som viser hvilke plasseringer og typer gravering de tilbyr (beskrevet i filnavnet).
Initials backside (machine).jpegInitials flat (hand).jpegPin buckle inside (hand).pngRelief engraving (hand).png