A. Lange & Söhne-tråden

Har fått tilbake blodomløpet i toppen etter å ha sett de første bildene og videoene. Vanligvis avventer jeg til jeg får prøvd uret selv, men denne gangen er det ikke nødvendig.

Jeg sliter med å finne noe å like.

Det meste bortsett fra urverket skriker mot meg. Den skiven, plasseringen av dag og dato, diameteren på...nei sorry ALS, jeg synes dette er en klokkeren skivebom. Av dimensjoner.

28.000 Euro?? Da bruker jeg pengene andre steder....:rolleyes:
 
alangesoehne-odysseus-2.jpg


Møt Odysseus – Langes første sporty-elegante stålklokke!

Thank´u! NEXT!!
Blir interessant at se hva Bjerke priser den til i NOK når den tid kommer. Med dagens slappe krone må det bli nord for 300.000!

Tror ikke prisen er det avgjørende om den er salgbar eller ikke. Selv hadde jeg ikke vurdert den selv om den hadde kostet syd for 200k.
men tipper den lander på 280k her på berget.
Skal en del pottis for å svelge denne si.
 
Er stor fan av Lange, men dette var en dyp skuffelse - på mer enn en måte. Skjønner at de er et selskap som må levere resultater, men hadde håpet at 25-års feiringen ble markert med en innovativ dressklokke (som de gjorde med zeitwerk). Stiller spørsmål rundt hvem som til slutt tok denne avgjørelsen, Schmid eller Richemont?

Når de først prøver seg med en sportsklokke i stål var selve klokken også en skuffelse i min bok. Kan selvfølgelig se bedre ut live, men det er elementer som jeg mener er feil uansett: outsize date og dag på sportsklokke (plasseringen også), lenken ser ikke bra ut, og det er noe med kasseformen som gir inntrykk av at klokken ikke har bestemt seg for om den skal være dress eller sportsklokke.
 
Redigert:
Det er jeg enig i. Falt ikke i smak hos meg. Hadde glatt valgt en VC Overseas eller AP Royal Oak over denne. Ellers er jeg veldig Lange fan og synes de produserer fantastiske klokker.
 
Lange for meg er synonymt med helt utrolig elegante klokker, en renhet i stilen, kvalitet og klasse. Og alt dette før man har begynt å snakke om urverk og innovasjon som kanskje er enda mer imponerende. Noe av det jeg liker best er "helheten" i design.

Så prøver de seg på sportsklokke bommer så fullstendig at jeg blir helt imponert av at det er mulig. Polert rund kasse (veldig Lange, men ikke sportklokke for meg), skive, visere og timemarkører som bare er ørlite grann sportsligere enn på dressklokkene og en lenke som etter mitt syn kanskje er det mest sportslige, men dessverre bare ikke veldig fin. Synes også blå skive blir bommert her og for meg nok en type skive som er litt sport og litt classy.

Etter mitt syn har de ikke turt å gå langt nok ut av sin egen komfortsone når de har laget denne. Og når komfortsonen ikke handler om sportsklokker så blir det full bommert. Overraskende av merket som har gitt oss så mye innovasjon (Zeitwerk!)

my 5 cent
 
  • Liker
Reaksjoner: Canuck
Er stor fan av Lange, men dette var en dyp skuffelse - på mer enn en måte. Skjønner at de er et selskap som må levere resultater, men hadde håpet at 25-års feiringen ble markert med en innovativ dressklokke (som de gjorde med zeitwerk). Stiller spørsmål rundt hvem som til slutt tok denne avgjørelsen, Schmid eller Richemont?

Når de først prøver seg med en sportsklokke i stål var selve klokken også en skuffelse i min bok. Kan selvfølgelig se bedre ut live, men det er et elementer som jeg mener er feil uansett: outsize date og dag på sportsklokke (plasseringen også), lenken ser ikke bra ut, og det er noe med kasseformen som gir inntrykk av at klokken ikke har bestemt seg for om den skal være dress eller sportsklokke.

Mitt inntrykk er at dette prosjektet i høy grad har vært drevet av Schmid og de Haas, med mer engasjement enn mye annet derfra.

Jeg har vanskelig for å tro at Lange ble presset til å lage en slik klokke ovenfra. De har veldig mye autonomi, og er ikke den delen av Richemont hvor små justeringer kan ha massive innvirkninger på inntjening (som f.eks. Cartier).

Schmid virket ekstremt bevisst på at Odysseus er en klokke som ikke vil appellere til alle, og virker temmelig komfortabel med det :)
 
Jeg kom over følgende tekst på Lange sin hjemmeside: One of the most beautiful and discreet personalisation options is the engraving of your initials on the balance cock. This is even possible after the purchase and can best be carried out as part of an overhaul, but we also offer this service outside of maintenance.

Er det noen her som har erfaring med den type tilpassing? Hvis det gjøres ifbm. Service regner jeg nesten med at de graverer en ny, og bytter ut denne?
 
Ja, de bytter ut. Har sett det gjort på et par eksemplarer :)
Det er en stund til neste serviceintervall, men dette frister. Det at det er en såpass diskré detalj gjør de appellerende.. Det er et stykke unna en "piece unique", men sannsynligvis det nærmeste jeg kommer. Finnes det noen bilder av klokker hvor dette er gjort?
 
Redigert:
Høres ikke ut som en billig affære :p

«To complete one balance cock, an engraver can expect to spend between 50 and 90 hours at his or her desk using any number of the 40 specially made burins.»

 
  • Liker
Reaksjoner: saxxvik og uret
50 til 90 timer? Det har jeg vanskelig for å tro/forstå. Har da stått der selv og sett på når de arbeider og de er rimelig rutinerte (les: raske).. Må sjekke nærmere!
 
50 til 90 timer? Det har jeg vanskelig for å tro/forstå. Har da stått der selv og sett på når de arbeider og de er rimelig rutinerte (les: raske).. Må sjekke nærmere!

Ja, det er ikke mulig. Det er jo bare å regne på det, og gå ut fra at Lange lager +/- 6.000 ur i året :)

Sikkert forvekslet med minutter.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321
Høres langt mer fornuftig ut ja.. Vil tro en erfaren gravør gjør dette på ca. 1 time..