Ønsker meg en Omega

Hei, mange kloke ord her, og mange meninger. Naturlig nok, for dette er et spørsmål om smak og behag.
Når det gjelder priser og verdiutvikling på Omega, ser det derimot ut til å være nokså stor samstemmighet. Selv fikk jeg inn en Aqua Terra som første eier hadde kjøpt hos norsk AD for en måneds tid siden, og bare "finbrukt". Det bar klokken preg av, og jeg hadde ingen betenkelighet med å legge den i safen for oppbevaring i en del tid, og frykter ikke noe verditap. Omega har jo tydeligvis tatt sikte på å bli "den nye Rolex". Mye er sagt om denne manøveren, men det skulle ikke forbause meg om de lykkes.
 
Takk for fine og opplysende svar!

Godt å høre at Omega er et trygt og godt valg. Jeg må nok ta meg en tur til urmaker å prøve litt forskjellig på hånden. Jeg skal seriøst vurdere PO. Jo mer jeg ser på Omega Seamaster 300, jo finere blir den. Dette uret kan vel også med stolhet bæres både til hverdags og fest, spesielt om en bytter reim etter «forholdene», eller hva tenker dere om det?

Jeg er ikke altfor godt bevandret i det tekniske, men jeg ser at for eksempel Seamaster 300 har Master Co-Axial kaliber 8400. Jeg går ut i fra at dette er bra, og hva vil det si at urverket er anti-magnetiske?

Og hvordan er dette urverket VS PO med sitt 8500 kaliber?

http://www.nettbutikk.urmaker-bjerke.no/butikk/klokker/omega-klokker/omega-seamaster-300/

Dette uret, SM 300 Titan, har jeg. Jeg kjøpte og skinn-reimen. Hvilken Omega som faller minst i pris er vanskelig å si. Men det som betyr mest om man ikke har mange ur, er at det passer i de fleste anledninger og er robust slik at det kanskje tåler en liten trøkk, synes jeg.
 
Redigert:
Hei igjen karer

Det ble aldri noe kjøp på meg da jeg startet tråden i fjor, men er tilbake på kjøpesporet nå.

Jeg har fortsatt ikke hatt de på hånden enda, men utsendemessig står det mellom SM300 og Planet Ocean 43,5 cm.

Jeg jakter derfor fortsatt på meninger omkring disse urene. Det sitter vel 8400 verk i SM300 og 8900 i den nye PO. Er disse like gode verk, eventuelt hva er forskjellen?

Nå spør jeg etter deres personlige meninger. Hvorfor bør en kjøpe SM300 og hvorfor bør en kjøpe PO?
Hvem holder seg best i pris?(om det er noe forskjell)

Og til slutt, er det noe praktisk forskjell på om klokka opprinelig er kjøpt i fysiskk butikk i Norge vs Urverket.no

Takmenlig for alle svar
 
Hei @allak, jeg har bare et råd til deg, kom deg en tur til en Omegaforhandler. Prøv de ulike modellene på hånden, det er da du finner ut hvilke som fanger.
Jeg har hatt en AT i noen år, og den fanger håndleddet i slik gard at det er vanskelig å få den av. På sammen måte hadde jeg en PO som jeg solgte, og måtte 3 uker senere kjøpe en ny siden jeg savnet den sånn.
Jeg så på en Globemaster i lang tid før jeg fikk den på hånden, $$$$ var klar, men den var fullstendig iskald på håndleddet, gav ingen godfølelse. Så det blir ikke Globemaster på meg.
Jeg har sett igjen og igjen på en Speedmaster '57 og den føles bare bedre og bedre, kanskje jeg hopper i det en dag.

Så, nok en gang. Kom deg i en butikk og prøv de ulike på hånden, og bry deg mindre om spec på forhånd :):):):):)
 
Begge er jo Master chronometer og mye er likt, men største forskjellene er vel:

8900 8400

-600m -300m
-dato -ikke dato
-heliumventil -ikke heliumventil

Jeg personlig foretrekker PO43,5mm, siden jeg har den selv. Veldig fornøyd!
Men som det sies, dra innom forhandler og prøv de på armen
 
Takk for gode råd, ja det er nok det beste å prøve de på, selv om jeg sikler på bildene:)

Har lest at noen opplever PO som høy, og dette er vel personlig følelser .
Hvordan opplever dere høyden på disse omega dykkerne ?
 
PO er hyllevare hos de fleste AD’er. Som andre her skriver, dra og prøv. Objektivt er det høye klokker. Men noen liker mora, andre foretrekker dattera og enkelte sier ja takk begge deler. Den personlige følelsen må du derfor komme frem til selv.
 
Hei.
Hadde PO 42mm og SM300 samtidig i noen måneder, og det var POen som ble værende. Har ganske tynne håndledd og opplevde at de lange, rette lugsene på SM300en gjorde at denne rett og slett ble for stor og klossete. PO med twisted lugs synes jeg at klynger seg mye tightere til håndleddet og den oppleves derfor heller ikke som nevneverdig høy. Mer ergonomisk enn både SM300,Tudor Blackbay og Sub C.
Dessuten taklet jeg ikke SM300 sin kombo av polerte midtledd og keramiske bezel, ble såpass mye flash og refleksjon at det gikk ut over lesbarheten. Dessuten tiltrekker det seg alt av fingermerker tvert.