Ønsker meg en Omega

Medlem
30. mai 2012
Innlegg
578
Hei,

Jeg vurderer kjøp av en, for meg, dyrere klokke. Jeg synes Omega har mye fint, og dette er vel et merke med ganske god status når det gjelder kvalitet og eventuelt videresalg. Jeg ønsker en «kvalitets» klokke som varer mitt liv ut(jeg er nå halveis av normal levealder), og som mine etterfølgere også kan bruke om det skulle være av interesse for de.

Jeg tenker å bruke den eventuelle nye klokka forholdsvis daglig, sammen med et par klokker jeg har fra før, en Certina action diver og en Tissot visodate.

Men, jeg vil gjerne ha et «sikkerhetsnett» om jeg mot formodning skulle angre, slik at jeg ikke taper alt for store summer.

Jeg sikter meg som nevnt inn på en Omega av et eller annet slag, og er veldig svak seamaster-serien. Kom gjerne med konkrete anbefalninger av modeller!

Det vil sikkert være lurt å kjøpe en pent brukt en, om jeg skulle finne på å angre. Hvordan holder Omega klokkene seg i pris(mulig jeg generaliserer å ta alle omega klokkene, mulig det er modellvariasjoner)?

Det kan se ut som de faller noen tusenlapper med en gang( ca 10.000?), men hvordan holder de seg videre?(Jeg har mulighet til å kjøpe for mellom 30-40.000)

Er det enkelte modeller som er mer poppulære enn andre, da også med tanke på verdi?

Jeg har et tynt håndledd, ca 17 cm i omkrets. Ser for eksempel at Aqua terra har en 38,5cm og en 41,5cm (jeg har ikke prøvd de på, men det skal jeg naturligvis før et eventuelt kjøp) men jeg antar at det er den minste modellen jeg burde går for. Hva tenker dere om klokkestørrelse og håndledd?



Setter pris på alle innlegg , tips, råd og hjelp.

(Jeg har det ikke travelt og vil bruke tid på å finne den perfekte modellen for meg)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Eivind_Lie
Jeg har selv en Omega Seamaster Planet Ocean 8500 42 mm, og er svært fornøyd. Meget pen klokke, og ikke minst føles den solid til tusen. Jeg har ikke særlig tykke håndledd, og syns 42 mm er perfekt. Hvor tykke håndleddene mine er vet jeg dog ikke, da jeg aldri har målt. Det største ankepunktet jeg har mot Aqua Terra, er tykkelsen. Nå husker jeg ikke om det var 38,5 mm eller 41,5 mm jeg prøvde hos forhandler, men jeg tror det var sistnevnte. Utrolig pen klokke, og jeg tror ikke man merker så mye til tykkelsen i praksis.

Det er ikke noen fasit på forholdet mellom klokkestørrelse og håndledd. Utformingen på klokken, herunder blant annet tykkelsen på bezel, avstand lug til lug og formen på kassen, har stor effekt på hvor stor klokken "bærer", eller hvordan den føles på armen. Det er veldig subjektivt hva man liker og ikke liker, og jeg syns du skal velge det du er mest komfortabel med. Jeg tror mange differensierer basert på type klokke også. Dressklokker er ofte noe mindre enn beatere slik som dykkerklokker. Det kan ha noe å gjøre med utformingen, særlig den tykke bezelen som ofte er på dykkerklokker. For eksempel syns jeg Zenith El Primero 42 mm bærer enormt mye større enn min Planet Ocean.

Så vidt jeg har fått med meg har Omega generelt hatt en ganske kraftig prisstigning både i ny- og bruktpriser. Det gjelder i alle fall de mest populære modellene, slik som (alle?) Seamaster-modellene, og den klassiske Speedmaster Professional. Hvis du kjøper en pent brukt klokke står du nok ikke i stor fare for å tape på kjøpet, i alle fall hvis du har tenkt å beholde den en stund.

Kort oppsummert tror jeg Omega er et trygt og godt kjøp, og det gjelder de aller fleste modeller. Hvilken modell du skal velge avhenger av hva slags type klokke du ønsker og hva du synes ser fint og føles bra på ditt eget håndledd.
 
  • Liker
Reaksjoner: Gubben11
Hei,

En Aqua Terra er nok et ganske trygt valg. Den får man nok også ganske enkelt solgt videre om den ikke skulle passe. Kjøper du brukt i første omgang, vil du nok heller ikke tape noe særlig. Selv synes jeg blå skive er lekker, men de har også andre gode alternativer.

Ellers har jeg stor tro på at den nye Globemaster blir en fremtidig klassiker. Også her finnes en nydelig, blå skive. Dette er også noe ikke "alle" har, hvertfall ikke enda:)

I nevnte prisklasse finner du også mye annet flott. Ta en kikk i Tidssonens kjøp/salg, så finner du nok noe du liker.
 
  • Liker
Reaksjoner: Gubben11
Kan slutte meg til anbefalingen av PO 42 mm. Selv har jeg en 45 mm som jeg er utrolig godt fornøyd med. Du får veldig mye klokke for pengene med den. Og det er neppe vanskelig å få solgt den igjen. Disse holder seg godt i pris.
 
  • Liker
Reaksjoner: Phenix
Takk for fine og opplysende svar!

Godt å høre at Omega er et trygt og godt valg. Jeg må nok ta meg en tur til urmaker å prøve litt forskjellig på hånden. Jeg skal seriøst vurdere PO. Jo mer jeg ser på Omega Seamaster 300, jo finere blir den. Dette uret kan vel også med stolhet bæres både til hverdags og fest, spesielt om en bytter reim etter «forholdene», eller hva tenker dere om det?

Jeg er ikke altfor godt bevandret i det tekniske, men jeg ser at for eksempel Seamaster 300 har Master Co-Axial kaliber 8400. Jeg går ut i fra at dette er bra, og hva vil det si at urverket er anti-magnetiske?

Og hvordan er dette urverket VS PO med sitt 8500 kaliber?

http://www.nettbutikk.urmaker-bjerke.no/butikk/klokker/omega-klokker/omega-seamaster-300/
 
  • Liker
Reaksjoner: Petrus
Magnetiske felt kan påvirke nøyaktigheten til klokken. Master Co-Axial-urverkene til Omega er laget av en del ikke-magnetiske materialer, som gjør at de er motstandsdyktige mot ganske kraftige magnetiske felt. Et "ubeskyttet" urverk som ikke er anti-magnetisk vil typisk gå veldig fort om det blir utsatt for magnetisme. Klokker slik som Rolex' Milgauss tåler også magnetiske felt, takket være at kassen er designet for å skjerme urverket. Ulempen med dette designet er at kassen må være tett, og man kan følgelig ikke ha gjennomsiktig bakside. Jeg tror heller ikke man kan ha datokomplikasjoner e.l. heller, pga kassen da ikke er tett, pga hullet til datoen.

Jeg har ikke veldig stor innsikt i det tekniske selv, men jeg tror ikke det er store forskjeller mellom Omega kaliber 8400 og 8500. Tror det stort sett handler om størrelsen på verket, eller så byttet de designasjon da de lagde Master Co-Axial verket. Det er jeg ikke sikker på. 8500 er ikke Master Co-Axial, og er følgelig ikke anti-magnetisk i like stor grad.

For øvrig er jeg enig i at Seamaster 300 er veldig anvendelig, spesielt hvis du varierer reim og lenke etter anledning.
 
Har du vurdert Speedmaster Pro? Har selv en 3570.50, i likhet med mange andre her inne, og er særdeles fornøyd. Det er jo en klassiker med historikk, passer til alle anledninger, og har en størrelse som passer de aller fleste. Innenfor budsjettet ditt er den også. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Petrus og fettstykket
Takk for utfyllende og oppklarende svar angående urverket og dette med "Master Co-Axial" @Fellwarden:)

Skal også vurderer nøye nevnte Speedmaster Pro:)
Dette med historien til de ulike modellene har kanskje noe å si for hvor populære de er, og hvor godt de holder seg i pris vil jeg anta.
Er den ene "bedre enn den andre" hva angår hisorie på Speedmaster pro vs Seamaster 300?
 
Det kommer nok an på hva du selv er interessert i og synes er kult. Speedmaster er jo kjent for å være "måneklokken". Du finner mye informasjon om dette rundt om på nettet, og i ulike tråder her på Tidssonen. Historien til Seamaster er jeg ikke særlig kjent med, så har ikke noe å bidra med der. Jeg vil ikke si at en historie er "bedre" enn en annen.

Med hensyn til popularitet er nok historien av stor betydning. Jeg tror ikke den klassiske Speedmasteren hadde kostet så mye som den gjør, hvis Omega ikke kunne markedsført den som måneklokken. Klokken som produseres i dag er i all hovedsak den samme som den som var på månen.
 
Takk for svar:)
Høres riktig ut at historien har en del og si for poppularitet.
Hhvordan vil dere rangere kvaliteten mellom Seamaster 300 VS Aqua terra VS Planet Ocean og speedmaster? Om det er mulig å si noe fornuftig om dette.....
 
  • Liker
Reaksjoner: Eivind_Lie
Planet Ocean er for tykk.
Speedmaster er for kjedelig og kjip å trekke.
SM300 og Aqua Terra er lekkert.

Kjøp deg en SM300 og feire kjøpet med noe godt å drikke! ;)

image.jpeg
 
Har du vurdert Speedmaster Pro? Har selv en 3570.50, i likhet med mange andre her inne, og er særdeles fornøyd. Det er jo en klassiker med historikk, passer til alle anledninger, og har en størrelse som passer de aller fleste. Innenfor budsjettet ditt er den også. :)

Pluss at den kler absolutt alt av remmer, nato, perlon, lenke etc. En utrolig allsidig klokke, med kanskje den kuleste historien av de alle. Jeg digger min!
 
Føler selv at Seamaster Aqua Terra er helt nydelige :)
Sjekk ut denne filmen, så kanskje du blir solgt også!

 
Ja Aqua Terra er råstilig den også, vingler litto_O

Noen som vet hvor mye SM300 kostet i norge da den kom for få år siden?

Må nok på "prøvetur" snart;)
 
Det skal ikke være lett dette, men det er det sikkert flere enn meg som har opplevd en eller flere ganger i dette gamet, problemet er at de fleste klokkene har sin sjarm;)
Har etter anbefaling fra @Fellwarden og @Dr. Fiddy studert Planet Ocean 600m nærmere. Har ikke hatt den på hånden enda, men regner med det burde bl en 42mm i såfall. Utrolig nydelig klokke dette er. Jeg har fått meg en Omega katalog jeg blar i til øynene sviro_O og her er det dårlig med teknisk informasjon. Ser i et innlegg her av MrMstone at den var for tykk, men vanskelig å sammenligne disse målene med forskjellige klokker, når det er så sparsomt med opplysninger.
Jeg ser fra urverket.no at den skal være 14.5mm, men har ikke funnet noen mål på SM300 og aqua terra.

Jeg har fra før en Certina DS Action diver i titan. Denne måler Ø43,2 og er 12mm høy og er oppgitt en vekt på 121gram. Slik at målene blir ganske sammenlignbare mellom min Ceritna og PO 42mm. Hvor mye vil de 2.5mm ekstra i tykkelse føles? Noen med erfaring om slikt?
Jeg er med andre ord svak for dykkere.I og med at jeg tenker å bruke klokken til det meste med unntak av risikoen skader kan oppstå er størst, er det fint om uret er solid og tåler litt, noe jeg antar alle SM gjør, og ikke minst PO.

Så er det noen som vet litt om tekniske data mellom aqua terra, SM 300 og PO 600m hadde det vært til god hjelp:)

Ser også at dte muligens frekventerer PO oftere enn SM300 markedet, og det vil da kanskje være en bedre mulighet for et godt kjøp av PO.....
 
Jeg syns ikke PO 8500 er for høy. Problemer var heller at lenken ikke har microjustering. Men det er ikke så ille at jeg ikke ville ha kjøpt en på nytt:) kuleste til Omega så er bare å handle!
 
  • Liker
Reaksjoner: Dr. Fiddy