Øl

Ikke veldig rart at jeg er noe sliten idag.

whiskeyoglsmaking.jpg

Laphroaig! :) Var det den som smakte best siden klokken henger der?

IMAG0151.jpg

Kanskje ikke overraskende at det ble bra, når de har holdt på med det i over tusen år...

Quartercask er jo helt rå. Pluss at du får med en kvadratmeter tomt pr flaske du kjøper. Flytter vel til Skottland etterhvert

Har nettopp lepjet i meg disse to godbitene sammen med julekaker og sjokolade:

underlig_1227868908.jpg

nøgne-ø-juleøl.jpg

Veldig forskjellige men kjempegode begge to.

Da skulle stemningen være satt for å se Brækhus mørbanke piken fra Hawaii :)

Hva synes du om "Underlig Jul"?

Sitter selv og prøver Aass Juleøl mot Ringnes. Aass leder så langt.

Jeg liker den veldig godt. Anmeldelser og folks reaksjoner spenner fra slakt til elsk. Spesiell øl med en julekrydretkrydret gløggaktig smak.

Smakte denne i går.

Her er hva Cardinal skriver på siden sin:

"Svart farge på ølet, høyt og flott lysebrunt skum.
Moderat men god aroma av mild kaffe med bare et hint av anis, samt et lite streif av lær.
God og fyldig munnfølelse. Smaken har middels sødme, røstede toner av kaffe og mørk sjokolade, også moderate toner av anis og fennikel. En OK stout dette her!"

Jeg syntes det stemte ok, men såpesmaken var for fremtredene. 70% gikk i vasken. Rart, for i fjor var denne god!

midtfyn_jule_stout-199x300.jpg

Akkurat naa.
Michel Petruicciani trio paa musikksystemet. Haandbryggeriet Costa Rica i glasset. Bilde kommer naar jeg faar lagt det inn. Min Powerbook 550 G4 er litt ustabil akkurat der...

Dyp brungylden mot hvit bakgrunn. Moerkere i glasset. Flott beigelyst skum. 6% alk.
Superfruktig, roersukker, kaffe, kaffe, kaffe, dadler, 70% Amedei sjokolade, (som foroevrig selges i den italienske sjappa ved Kirkeristen) . Smaken er fader meg like fruktig. Der hvor andre kaffeol ofte er tunge stouts, gaar denne andre veien mot en lettere oeltype. Variasjon er fint.
Litt for karbonert, men det er det bare aa snurre litt paa glasset for aa faa ut frusen.

Bra saker!

Da er luke nr 8 åpnet og jaggu er ikke luke nummer 7 uåpnet. Rakk ikke sjekke julekalenderen til santos-dumont i dag, så da er det klart for litt self indulgence:p

169edceb.jpg

Hehe si det. Er jo litt forskjellige kategorier her, men på juleøl leder kanskje Aas så langt. Den Tjekkiske lageren var jo langt fra dum.

Lettere og vite hva jeg ikke skal anbefale. Duff gjør seg best som tegneserie og når jeg skal til Thailand om to og halv måned kommer det nok ikke til å gå så mange Chang. Spesielt siden Singa er så uendlig mye bedre.

Satt med en kompis i Stavanger i helgen og smakte på sterkøl i helgen, lett inspirert av denne tråden men jo mer vi smakte jo vanskeligere ble det å motivere seg til å skrive noen ord:D

Jeg har vel smakt alle der utenom Aass og Frydenlund Juleøl :) Jeg har vel faktisk ikke smakt Hansa Juleøl heller ... :eek: Dette må jeg gjøre noe med. Hvordan var den? Leste at den fikk ymse terningkast i VG sin test av juleøl.

Mythosen minner meg om ferie, strand og Kreta. En iskald pils og en bok, aah.. Duffen derimot. Den smakte jeg på Hectors i Bergen, og jeg husker nesten ikke hva den smakte og om den smakte noe det hele tatt ;) Chang falt ikke helt i smak hos meg og jeg synes også at Singha er et myye bedre øl. Jeg er fan av Tiger..synes det er fantastisk som en god iskald pils. Frydenlund og Aass har også mye bra øl, spesielt fatølene deres.

Kjente jeg ble tørst nå:cool: