Øl

Da er luke nr 8 åpnet og jaggu er ikke luke nummer 7 uåpnet. Rakk ikke sjekke julekalenderen til santos-dumont i dag, så da er det klart for litt self indulgence:p

169edceb.jpg
 
Hehe si det. Er jo litt forskjellige kategorier her, men på juleøl leder kanskje Aas så langt. Den Tjekkiske lageren var jo langt fra dum.

Lettere og vite hva jeg ikke skal anbefale. Duff gjør seg best som tegneserie og når jeg skal til Thailand om to og halv måned kommer det nok ikke til å gå så mange Chang. Spesielt siden Singa er så uendlig mye bedre.

Satt med en kompis i Stavanger i helgen og smakte på sterkøl i helgen, lett inspirert av denne tråden men jo mer vi smakte jo vanskeligere ble det å motivere seg til å skrive noen ord:D
 
Jeg har vel smakt alle der utenom Aass og Frydenlund Juleøl :) Jeg har vel faktisk ikke smakt Hansa Juleøl heller ... :eek: Dette må jeg gjøre noe med. Hvordan var den? Leste at den fikk ymse terningkast i VG sin test av juleøl.

Mythosen minner meg om ferie, strand og Kreta. En iskald pils og en bok, aah.. Duffen derimot. Den smakte jeg på Hectors i Bergen, og jeg husker nesten ikke hva den smakte og om den smakte noe det hele tatt ;) Chang falt ikke helt i smak hos meg og jeg synes også at Singha er et myye bedre øl. Jeg er fan av Tiger..synes det er fantastisk som en god iskald pils. Frydenlund og Aass har også mye bra øl, spesielt fatølene deres.

Kjente jeg ble tørst nå:cool:
 
13122011319.jpg


Bland dette med en stor porsjon pinnekjøtt, masse akkar og vi har oppskriften på en elendig onsdag.
 
Men du har mest sannsynlig en fin tirsdag ;) Du får si i fra hvordan Delirium Christmas smaker, har ikke fått smakt den enda :)

Det kan jeg faktisk svare på ;) Jeg smakte den i går... fy steike for et spennede øl! En av de dyreste jeg har kjøpt, men sjefen for stamplassen min har snakket så mye om den at jeg bare måtte smake den før jeg dro hjem til Stavanger.

Vi noterte ned følende:

Lukt: En veldig fruktig lukt med hint av bringebær. Søtlig aroma. Krafig og god lukt

Utseende: Et tynt lag med skum. Brusende. Kobberrød / kastanjerød. Ølet har en veldig dyp og sterk farge.

Smak: Ølet virker brusende i munnen. Relativt lett og friskt øl. Fruktig i midparti og avsluttning. Et liite hint av syrlighet i svelg som sitter litt i ganen. Ellers en veldig god og "rund" smak. Et spennende øl med god duft, flott farge og god smak. Et fruktig juleøl uten denne bitterheten og "salte" smaken :) Må prøves.

Vi var fire som smakte ølet og totalt fikk den 90,7 poeng av 100. En ny 1.plass av 60 øl vi har smakt dette året :) Jeg vil si at det overrasket på mange måter. Dette er jo ikke et øl du drikker mangen av på et vors. Med 10% vol er det et relativt kraftig øl, som passer godt til mat og kos ;)

Hva syntes du Mathfjeld?
 
Mørk, søt og god! Veldig mektig :)
DSCF2066.jpg


Lys, frisk, ville toppe denne er god som tørste drikke på sommeren :D
DSCF2065.jpg
 
Familie bilde! :D Blir vel konsumert før man reiser ut i kveld :D
DSCF2070.jpg
 
Deliriumen var helt ok, vi delte den på 5 så fikk ikke så mye hver. Får se om jeg får tak i en til ila julen så skal jeg få smakt litt bedre. Hva jeg derimot fikk smakt godt var Ringnes sin stereke juleøl og Ringnes sin Julebokk. På henholdsvis 6.3 % og 9 %. Damn, det var god øl.
 
Familie bilde! :D Blir vel konsumert før man reiser ut i kveld :D
DSCF2070.jpg

Jeg elsker Killkenny og Erdinger! Killkenny er forfriskende og lettdrikkelig. Mange blir jo "skremt" av den mørke fargen og det tykke skummet og forventer da kansje en kraftig/bitter/brent smak. Jeg husker jeg ble overrasket over den friske, milde smaken og sen lette bitterheten. Nam!

Koser meg med litt lesestoff:)!
54eaa94a-c2b2-25ed.jpg


Ønsker alle en forfriskende og tørsteslukkende lørdagskveld! ;)
 
Etter at jeg kom hjem igår viser det seg at moren min har laget øl-julekalender til min bror og meg. Igår fikk vi en flaske Hoegaarden, noe som passer meg perfekt ettersom det er en av mine favoritter. Ikveld fikk vi en flaske med Svyturys Extra fra Litauen. Blir spennende å konsumere den senere ikveld :)
 
bc971f2d-dcf1-9bd8.jpg


Denne anbefales!

Som dere ser har pizza deigen hevet i litt over 20min ;)
 
Etter at jeg kom hjem igår viser det seg at moren min har laget øl-julekalender til min bror og meg. Igår fikk vi en flaske Hoegaarden, noe som passer meg perfekt ettersom det er en av mine favoritter. Ikveld fikk vi en flaske med Svyturys Extra fra Litauen. Blir spennende å konsumere den senere ikveld :)

For en fantastisk mor du har Marius T !! :D

@EUT

Lenge siden jeg har smakt Birra Moretti, men jeg husker at det var et friskt og godt pilsnerøl!
 
Det er en god beskrivelse ja.

Kjøpte også Ladegårdspils i helgen, den er også meget god synes jeg. Det var også juleølet de har derifra, veldig mørkt og lite CO2, men er noe lettere en fargen tilsier vil jeg mene.
 
I kveld fikk jeg en Snake Dog IPA i kalenderen. Den var alt for bitter for min egen del, den gikk rett i vasken etter 2 sluker og ble byttet ut med en Masi Costasera Amarone Classico fra 2007 i stedet :)
 
I kveld fikk jeg en Snake Dog IPA i kalenderen. Den var alt for bitter for min egen del, den gikk rett i vasken etter 2 sluker og ble byttet ut med en Masi Costasera Amarone Classico fra 2007 i stedet :)

Jøsses. Dette er en av mine favoritter.