Øl

Medlem
22. nov. 2010
Innlegg
462
Sted
Bergen/Stavanger
Noen på forumet som er interessert i Øl? Jeg er på jakt etter noen kurs i Bergen. Type ølsmaking med/uten mat og eventuelt kurs i ølbrygging. Gi lyd om du vet om noe :)

I mellomtiden, om dere skulle bli tørste og trenger tips til hvilket øl du skal kjøpe, sjekk Ølklubben:
http://olklub.wordpress.com/

:D
 
Er altfor glad i øl, tipper jeg kommer til å ende opp med kvinnkropp til slutt. Belgisk er favoritten. Ellers er jo den øverste på listen på siden du viste til knallgod, men du blir jo nesten ustø av en flaske :roll:

Det blir laget mye godt øl i Bergen har jeg forstått. Norbrygg.no er visst stedet å gå.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kjetilb
Er ikke så altfor bevandret i øl-verdenen, men blant favorittene i butikk hyllene blir det Estrella Inedit til hjemmekos og Aas Bayer til fest:D

Noen andre forslag til hva som må prøves ut?
 
Jeg er stor fan av Nøgne Ø sine øl! Spesielt Wit. Rett og slett fordi jeg liker belgiske blondiner ;)
 
Do it! Flere av flaskene deres får du bare kjøpt på polet, men Wit finner du i større matvarekjeder med godt utvalg.
 
Jeg er stor fan av Nøgne Ø sine øl! Spesielt Wit. Rett og slett fordi jeg liker belgiske blondiner ;)

Da regner jeg med du mener Nøgne Ø Blonde? Den har i alle fall ganske typisk belgisk karakter. Kongen er Tiger Trippel, men da må du på polet.

ICA ligger opp til 20% under konkurrentene på Nøgne Ø og har godt utvalg (i alle fall på Maaseskjæret i Bergen)
 
Det er to verdener jeg gleder meg til å utforske; øl-verden, og mange gutteturer over til Skottland for å smake whisky..Maaaaaasse whisky!
 
Da regner jeg med du mener Nøgne Ø Blonde? Den har i alle fall ganske typisk belgisk karakter. Kongen er Tiger Trippel, men da må du på polet.

ICA ligger opp til 20% under konkurrentene på Nøgne Ø og har godt utvalg (i alle fall på Maaseskjæret i Bergen)

Blonde har jeg ikke smakt. Nøgne Ø er klin lik Hoegaarden, men det er vel kanskje ikke en belgisk blonde? Ikke vet jeg :)
 
Hyggelig å se at det er så mange kvalitetsbevisste mennesker her på TS.;)

Favoritten:
hoegaarden_beer.jpg


Denne er heller ikke dum en varm sommerdag:
beer-image.jpg
 
Hooegarden er et godt hveteøl med en fin sødme. Erdinger, Flying Dog og for Sara er andre gode hveteøl.
Sara er mer syrlig me hint av sitrus. Friskt øl;)!


Erdinger Weisbier Hefe.

Nøgne Ø er jo verdenskjent for sine komplekse og nydelige øl. Anbefaler jubileumsølet "#100" Nydelig og sterkt øl. Vil du ha sterkere og et enda mer fyldig øl kan du prøve Nøgne Ø Red Horizon. Barleywine med 17% alkohol. Smaker alikevel nydelig, med sin sterke og fyldige smak. Nøgne Ø brun er også et mørkere øl, med hint av kaffe og sjokolade. Nøgne Ø sin porter, som har fått flere internasjonale priser, er verdt å smake på;)



Rochefort 10 er et nydelig mørkt trappistøl fra Belgie. Anbefales!



Som bilde over, er fruktøl nydelig til riktig mat og en varm sommerdag. Kriek Boon har en fantastisk fruktighet og friskhet. Liefmans er også et meget godt fruktøl.



Men, en iskald Hansa Fatøl....aaaah

Har du gode øltips, alene og til mat? Ikke nøl med å dele det med oss andre her på TS ;) !
Bilder er flott!

For inspirasjon, sjekk Ølklubben ;) http://toryeah.com/olklubben

God Helg;)
 
Noen som liker Brew Dog her inne? Jeg har både drukket Trashy Blonde og 77 Lager, men de falt desverre ikke i smak hos meg. Hadde en ettersmak som jeg rett og slett ikke kan fordra, uten at jeg kan forklare det noe nærmere.
 
Det er to verdener jeg gleder meg til å utforske; øl-verden, og mange gutteturer over til Skottland for å smake whisky..Maaaaaasse whisky!

Du trenger ikke reise til Skottland. Prøv baren i Grand Hotel Terminus. De har etter sigende mye bra Whisky.

Maltøl er fine saker. Erdingeren er min favoritt av hva jeg finner i Norge.
En øltur til Tsjekkia er heller ikke og forakte. :D