Øl

Lite my ass!

Korfor i hel***e skal produsentane produsere "Lite" øl utan å kunne merke dette skikkelig?
Hadde dårlig tid på butikken. Tok med nokre pils. Opna nett ei - og den smakar merkeleg.
Sjekkar boksen - og der står det "Lite" med bittepittelita skrift.

Skit!

Dei som vil ha dette lavkarbo ølet må vel for fankern kunne drikke det av rosa boksar eller liknande.
Skulle ikkje vera naudsamt å drikke dette i smug...

Tippar det er fleire som tek feil i butikken enn folk som faktisk vil ha "LIGHT".

Skit.... (med ned går det nok)
 



"Han var en vis mann som oppfant ølet" - Platon

Eventyret startet på Kafé Spesial i Bergen en lat og varm sensommerdag den 7. september 2010. Jeg satt med tre kamerater og studerte det koselige lokalet, atmosfæren og den innholdsrike bardisken. Flaske etter flaske var plassert rundt hele disken med hver sin lille beskrivende lille lapp og leskende innhold. Det måtte være minst 100 forskjellige flasker i forskjellig størrelse og med hver sin unike smak og historie.


Første Ølklubb 07.09.2010 - Kirin Ichiban 69 Poeng.

Plutselig gikk det opp for meg.." Jeg kan jo ingenting om øl..."

Jeg sa til mine to gode venner, like øltørste som meg. "Jeg har lyst til å kunne gå inn her en gang, og si at jeg har smakt innholdet i alle flaskene.."

De var ikke vonde å be.

Etter utallige kvelder (og dager og netter) har dette nå omsider blitt en liten fin samling av smaker, kunnskap, historie og ikke minst gode minner. Siden starten har jeg ivrig ønsket å skrive ned, ta bilder og dele det vi i Ølklubben smaker, lukter og ser. Jeg har ønsket å dele disse opplevelsene og denne kunnskapen med andre. Etter hver sommer siden 2010 har jeg dyttet listen litt høyere, fra kun poeng, til poeng og en beskrivelse av ølet. Nå var det på tide med en liten ny oppgradering:

Ølklubben har fått en ny hjemmeside (ja..just another blog:razz:) for å få bedre struktur, orden og for å gjøre innholdet lettere tilgjengelig og mer leselig. Vi vil fortsette som før, samles i gode venners lag, smake på øl, skrive om øl og lære om øl.

Siden er fremdeles under "bryggeprosessen" og jeg er snart i mål med å flytte over alle postene fra den gamle siden. Men innen uka er over så skal alt være på plass og siden vil fylles med mer godt og leskende stoff.

Den dag i dag går jeg inn på Kafé Spesial og roper høyt. "Jeg har smakt dem alle" før jeg går ut igjen..Tørst på mer.

Følg eventyret videre på Ølklubben :)

Sist men ikke minst. Skål!

Léon :cool:
 
img2616gh.jpg


img2617on.jpg


img2618di.jpg
 
Gresk Øl

Noen stemningsbilder fra Rhodos :)

Afla Beer


Mythos og iskaffe..


Fix


Helles Lagerbier


Spennende øl du smaker ovenfor Chalshus! Hvilken var best?
 
Muligens den førte eller den siste. Jeg er så freidig og svarer den første, som er en vanlig, dog noe dyr butikkøl som jeg handlet inn på Spar Hvite Sande. Enkel og ren i smagen. Den siste ble kjøpt inn på Ølkonsortiet i Aalborg. God, brent maltsmak. En rett frem stout, om enn ikke blant de mest interessante.
Den i midten lå i fryseren litt for lenge. Så da kom ikke smakene nok frem, og creamy som det sto på labelen var det ikke.
 
Kjøpte meg en flaske Haandbryggeriet Dobbel Dose her forleden. Jeg vil si det er den nest beste IPA'en jeg har smakt (etter Hoppin' Frog sin Triple IPA; Hop Dam).

Drakk også Mikkeller sin "Beer Geek Breakfast" som er brygget av Nøgne Ø. En nydelig stout med smak av både sjokolade og kaffe.

Anbefales!!

Haand_DobbelDose.jpg


HopDam_large.png


images
 
Bergen Ølfestival



Masse godt øl, god stemning og mange flinke folk. Kjekt å prate med personene bak bryggene! Slåtteøl, Jubileum og Vestkyst av Kinn Bryggeri falt i smak. Hoppy Joe fra Lervig og Mikeller sin Double IPA (14%) var meget gode!

Les mer og se bilder på Ølklubben ;)

Leon:cool:
 


Masse godt øl, god stemning og mange flinke folk. Kjekt å prate med personene bak bryggene! Slåtteøl, Jubileum og Vestkyst av Kinn Bryggeri falt i smak. Hoppy Joe fra Lervig og Mikeller sin Double IPA (14%) var meget gode!

Les mer og se bilder på Ølklubben ;)

Leon:cool:

Fantastisk festival, god stemning og masse godt øl. Og Kjetil ( jeg tror det var navnet ) hos Nøgne Ø hadde på seg en Sub når han serverte god stemning:)

photo-17-36-55-10-09-12.jpg
 
Nei asså, er jo en uting at det er to så like tråder, så her bare fyrer jeg på i den første og beste jeg finner. Har viktigere ting å bedrive må vite. jeg har jo en nyåpnet øl foran meg. :)

Den er vledig god. Ser litt ut som brus, men smaker fyldig og godt. Om jeg husker rett, en anelse bitter selvom sødmen også er tilstede.
 
Nye opplevelser innenfor ølverdenen:

img2796ng.jpg


Denne var god, men kanskje ikke kompleks nok for meg. Lett rett fram, men bevare meg vel, en klassisk og god stout. Mye brent, kanskje litt for brent malt i smaken.


img2625cy.jpg


En fruktøl laget med hylleblomst og hylleblomsbær. 3,5%. God fruktig aroma. Litt vannete munnfølelse som mange lavalkoholøl, synes jeg humlesmaken blir for dominerende. Sikkert knall en varm sommerdag, ikke like konge en kald septemberdag på fjellet.


img2629n.jpg


En øl i Mikkellers enkelthumle ølserie. Denne er ganske god. Brygget som en IPA. Underkant av 7% alkohol.


img2635zp.jpg


King kong øl. The Bruery Autumn Maple - 94 at RateBeer
 
Har ikke så mye til overs for "flate" og mørke øl, men weissbier liker jeg godt.
Denne var ny for meg og riktig god:

E0AF55B0-B3AC-47BE-ABF9-5B15BEE540F8-2512-000002B6F2BF33C5.jpg
 
Drakk IPA'n fra fat til det San Diego baserte Stone Brewery her forleden.

I kveld nytes Ægir Harvest Ale og Nøgne Ø Two Captains.


Ellers vil jeg, som et godt alternativ til Leffe Blonde, anbefale følgende:
grimbergen_blonde_ale_6_pack__04966.jpg