Økonomi og klokker

Medlem
18. aug. 2008
Innlegg
1.022
Sted
m
Litt i det filosofiske hjørnet her på fredagen.

Vet ikke hvordan det er med andre, men jeg har måttet innføre visse retningslinjer for leve ut min fascinasjon for finere ur :rolleyes:
Fant tidlig ut at det fort gikk penger i denne hobbyen. Startet (som vanlig) med Seiko, men klatret fort oppover i prisskalaen.

Det som ble klart var at å blande klokkekjøp med kjøp av melk og brød var en umulighet. Både for fruens del og for min egen del.
Det blir rett og slett absurd og vanskelig å forsvare det disse leketøyene koster i sammenligning med de "viktige" ting.
Løsningen ble å ha en egen konto med midler dedikert til klokkebruk som ikke skulle benyttes til andre ting med mindre man er på konkursens rand.

Det har derfor etablert seg en egen klokkeøkonomi eller valuta om du vil. Hvert eneste klokkelkjøp blir bare sammelignet med det forrige klokkekjøpet. På denne måte blir lista sakte menn sikkert løftet til nye høyder uten at samme mentalitet overføres til andre deler av livet.
Skal bli artig å finne ut når/om de mentale sperrer slår inn og man i stedet bruker pengene på en bil eller noe....
 
Praktisk.

Eneste er at man ofte mister litt rente på denne type sparing, men et tips kan være å bruke BSU til dette med høy rente, og ta ut beløpet før det bindes.
 
Praktisk.

Eneste er at man ofte mister litt rente på denne type sparing, men et tips kan være å bruke BSU til dette med høy rente, og ta ut beløpet før det bindes.

Med tanke på hvor "små" beløp og relativt korte perioder det her er snakk om, så tror jeg ikke at renteinntekten er noe man trenger å ta med i betraktningen...
 
Med tanke på hvor "små" beløp og relativt korte perioder det her er snakk om, så tror jeg ikke at renteinntekten er noe man trenger å ta med i betraktningen...

Kommer litt ann på banken.. jeg har rente 1% ved 99k og 3% ved 100k og høyere rente ved høyere trinn...
Også spørs det litt hva man skal ha da... for de som ønsker seg de dyre sakene.
 
Kommer litt ann på banken.. jeg har rente 1% ved 99k og 3% ved 100k og høyere rente ved høyere trinn...
Også spørs det litt hva man skal ha da... for de som ønsker seg de dyre sakene.

Det var gode betingelser. Tillater meg å spørre hvilken bank du bruker? Selv har jeg Saga fra Dnbnor som gir 2,7 % fra 100", og 3 % fra 500"
 
Har også en egen klokkekonto.
Denne fylles nå av midler spart på bl.a. snus-slutt.
Planen er at det blir en un-boxing av "snus-slutt klokka" snart.:)
 
Har også en egen klokkekonto.
Denne fylles nå av midler spart på bl.a. snus-slutt.
Planen er at det blir en un-boxing av "snus-slutt klokka" snart.:)

Jævlig bra. Kansje jeg skal få fattern klokkeinteressert nok til å stumpe røyken.
 
Har også en egen klokkekonto.
Denne fylles nå av midler spart på bl.a. snus-slutt.
Planen er at det blir en un-boxing av "snus-slutt klokka" snart.:)

høres ikke dumt ut. Tok frem kalkulatoren og fant ut at jeg snuser for over 20k i året:eek:
 
Har også en egen klokkekonto.
Denne fylles nå av midler spart på bl.a. snus-slutt.
Planen er at det blir en un-boxing av "snus-slutt klokka" snart.:)

+ En pris snus inneholder omtrent 2500 ulike stoffer, blant annet de giftige stoffene arsenikk og ammoniakk. Tobakksrøyken skader flimmerhårene i luftveiene som gjør at det lettere oppstår luftveisinfeksjoner. I tillegg inneholder den stoffer som bryter ned lungevevet. Nikotin fra røyk eller snus gjør at blodårene innsnevres, slik at tilførselen av oksygen og næringsstoffer til muskel- og benvev reduseres. Det er defor røykere og snusere bruker lengre tid på å komme seg igjen etter trening og konkurranser. Hvis du pådrar deg en skade eller belastningslidelse, tar det lengre tid å bli bra hvis du bruker tobakk. Blodtilførselen reduseres slik at det skadete vevet får mindre næringsstoffer. Dermed tar det lengre tid før det leges

http://www.iform.no/pub/art.php?id=953

Smart legger opp autotrekk hver dag til "klokkekonto" fom 1.april 65x 365 = 23.735.- NOK :D
 
Dette blir for meg sadomasochisme.
Ingen rasjonelle kalkyler forsvarer denne idiotien.
Bare en masse tøvete følelser.
 
Nå skjønner dere hvordan jeg har råd til å drive med dette.

Ingen røyk.... ingen snus..... ingen alkohol.....

Det blir jæ... mange klokker av sånt :D
 
yepp, ingen alkohol, røyk og snart snus her og så kan man jo få besøk av
Hallgrim i tilegg :D

[video=youtube;m306TC4pDfE]http://www.youtube.com/watch?v=m306TC4pDfE[/video]

Forbindelse med innspilling av sketsjer til TVNorge-programmet «Valens frokost-TV», måtte komiker Kristian Valen gå med ytterligere tre kilo hode i to dager. Latekslaget ble påsatt for å parodiere Dagblad-journalist og «Luksusfellen»-ekspert Hallgeir Kvadsheim. Sminkørene holdt opp hodet mitt mens jeg spiste, sier Valen til Dagbladet, og forteller at han angret på sketsjen. Jeg endte hos kiropraktor. Det gjorde så vondt i nakken at jeg måtte legge meg ned mellom innspillingene. - Helvetesuka i militæret var ingenting i forhold. Jeg har aldri lidd så mye for kunsten, legger han til.
 
Fölger selv en regel jeg lest på et klokke forum.. En WIS med stabil ekonomi pleier bruke mellom 2-9% av årsinntekt på klokker per år :D
 
Etter at jeg sluttet å røyke for noen år siden gikk tobakkspengene til stereoanlegg. Jeg sluttet å snuse 14 mai 2011 og brukt pengene på bla

Rolex
Sinn
Glasshytte
Panerai
Omega

Nå greier jeg i hvert fall å holde tiden. Men når det skal sies, snus er innmari godt !!!
 
Etter at jeg sluttet å røyke for noen år siden gikk tobakkspengene til stereoanlegg. Jeg sluttet å snuse 14 mai 2011 og brukt pengene på bla

Rolex
Sinn
Glasshytte
Panerai
Omega

Nå greier jeg i hvert fall å holde tiden. Men når det skal sies, snus er innmari godt !!!

Skjønner at du snuste en del ettersom pengene strakk til for kjøp av slike høyende-produkter ;)
Selv snuste jeg vel en boks per to dager frem til 3.januar - blir vel en brukt rolex hvert tredje år av det.
 
Jeg snuste to bokser om dagen en stund frem til jeg sluttet i desember 2008. Hittil har jeg ikke greid å forsvare klokkekjøp pga denne snuskutten pga andre ting.. Men må vel kunne gjøre det snart? :)
 
Problemet med å slutte med snus og røyk er at det er "småpenger" x mange dager som blir mye penger, ingen store summer isolert sett.

Men merket generelt sett at det var enklere å spare opp fortere og til mer etter at snus og røyk (minst 1 pakke av hver per dag..) ble byttet ut med nicorette i fjor sommer.