Å flashe dyre klokker - sikkerhet

Heldigvis har jeg ingen klokker som tiltrekker seg oppmerksomhet. Dog er jeg noen ganger bekymret for min far. Han er en godt voksen mann og går til daglig med en Rolex i gult helgull på armen. Ettersom han er en gammel mann, så er han jo et ypperlig ransoffer. Han er av gamle skolen som tror at Norge er fredelig. Dessuten glemmer han stadig sin egen alder og innbiller seg at han fremdeles er 40. Jeg ber han å i det minste skjule den under genseren etter hvor han oppholder seg. Rolex er Rolex, men gult gull er ren valuta.

Kjøp en Steinhart til han.... Så kan han bytte på og ha Rolex'en til pent. For intetanende vil jo en Steinhart kunne se lik ut. Velg duple-modellen....

8- )

• Liker
Reaksjoner: Pinto
Kjøp en Steinhart til han.... Så kan han bytte på og ha Rolex'en til pent. For intetanende vil jo en Steinhart kunne se lik ut. Velg duple-modellen....

8- )
Way ahead of you.

Han har faktisk en billig-klokke som jeg kjøpte nettopp med det formålet, men den vil han ikke bruke med mindre han skal ut på havet for å fiske makrell. Klokke er klokke, men jeg ønsker ikke han skal bli slått til blods for det.

Nå bekymrer jeg meg nok unødig mye.

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Er ikke poenget borte da, hvis den er «lik»? Hvis en desperat ransmann knivstikker deg for ei klokke, bør den i det minste være ekte.

Jo, det der har du jo helt rett i..... Selv for en kjeltring må det være ille å få straff for å stjele et billig-ur. Det eneste måtte vel være at advokaten vil bruke det som "formildende omstendighet"...

8

• Liker
Reaksjoner: Thomas84 og Genta
Er ikke poenget borte da, hvis den er «lik»? Hvis en desperat ransmann knivstikker deg for ei klokke, bør den i det minste være ekte.

Jo, tenk å bli knivstukket og ranet for en Steinhart Sub. :mrgreen:

Men, når du ligger der i veikanten og blodet fosser, så kan du i det minste få den siste latteren:

«Jokes on you! Det er bare en Steinhart! Hahahah.. hah... h...»

Redigert:
Jo, tenk å bli knivstukket og ranet for en Steinhart Sub. :mrgreen:

Men, når du ligger der i veikanten og blodet fosser, så kan du i det minste få den siste latteren:

«Jokes on you! Det er bare en Steinhart! Hahahah.. hah... h...»

Om verdens klokkafora er representative er det nok mange som der i veikanten også ville ha gått for noen mer bevingede sist ord:

"Den er ikke en falsk *gurglelyder* Rolex.. Det er FAKTISK *anstrengt pusting* en homaaaaaaage!! Vel så bra som Rolex til et budsjett som passer *host* ekte fooooolllllkkkkk...."

Om verdens klokkafora er representative er det nok mange som der i veikanten også ville ha gått for noen mer bevingede sist ord:

"Den er ikke en falsk *gurglelyder* Rolex.. Det er FAKTISK *anstrengt pusting* en homaaaaaaage!! Vel så bra som Rolex til et budsjett som passer *host* ekte fooooolllllkkkkk...."

Og ikke minst....når du ligger i grøften der og blør....:

"Det er *host* ikke betalt MVA på den der!!! *gurgle" Lykke faen til med salget!! HAHA..HA....HAAAAAaaaaaa"

De fleste av oss som vokste opp med Pompel og Pilt på barne-tv, har rast fra oss på byen for mange år siden. Det er heller ikke uvanlig at man blir mer forsiktig med alderen. Man har mer å miste... Hvis jeg en sjelden gang havner skikkelig utpå, er det som regel i "lukket lag" med nære venner og kjente. Jobb, familie og venner spiser mesteparten av tiden til en gift, middelaldrende mann. Så 99% av tiden tenker jeg aldri på om det er trygt å gå med dyre klokker.

Men: Gode gammeldagse byturer, storbyferier osv. skjer uten lett gjenkjennelige klokker på armen (les: Rolex). Jeg tar forhåndsregler både i innland og utland, men det gjorde jeg også før klokkeinteressen skjøt fart. Det handler ikke om å være paranoid, det handler snarere om å ikke være naiv. Påvirker dette klokkegleden? Ikke i det hele tatt. Om man tar forhåndsregler styres også av personlighet. Folk som ikke tar forhåndsregler, ville trolig ikke gjort det uavhengig av hva de hadde på håndleddet ;)

Å flashe dyre klokker (eller klokkeposer rett fra butikken) som er lett gjenkjennelige i de store byene, er på eget ansvar.
Har du lyst, får du lov.
Men man burde ikke tro på at tyvene hoper på hvem som helst.
Disse folk er smidige og lett, først og fremst for å kunne løpe fort vekk.
De velger folk fra klær, bevegelser, størrelsen, formen, blikket og muligvis tonen hvis de kommer tett for å liksom spør om en sigarett eller hva klokka er.
Hører man en vespa som kommer nær seg, er det bare å skyve seg fort vekk, spesielt i Italia hørte jeg.
For min del oppdager jeg ofte disse mennesker på avstand: på kjøpesentrene, ventende utenfor butikkene, pubene eller i gatene...
Hver gang ser jeg på de og de ser på meg... :mrgreen:
Og de må ta seg en tur først. Det gjør jeg aldri.

clint.gif

Redigert:
Diskusjonen rundt medlemskap på klokkeriet synes jeg er interessant. De har altså 55 000 medlemmer i skrivende stund. Flesteparten av disse medlemmene har klokkeinteresse, men eier kanskje bare en Casio, Seiko eller Certina, eller ingen klokke i det hele tatt (jeg kan interessere meg for Ferrari uten å nødvendigvis eie en selv). Så hvorfor alle de 55 000 medlemmene skulle være potensielle mål for kriminelle, skjønner jeg overhodet ikke.

Men når det gjelder å legge ut bilder og wristshots i hytt og pine, er jeg imidlertid helt enig i at det kan være svært lite gjennomtenkt!

Fun fact;
Mange innboforsikringer dekker ran, også utenfor hjemmet, med grense kun oppad til forsikret totalverdi (typisk 1mill++). Dette kan gjøre verdigjenstandsforsikring mindre nødvendig for noen.