Å flashe dyre klokker - sikkerhet

Jo, tenk å bli knivstukket og ranet for en Steinhart Sub. :mrgreen:

Men, når du ligger der i veikanten og blodet fosser, så kan du i det minste få den siste latteren:

«Jokes on you! Det er bare en Steinhart! Hahahah.. hah... h...»

Om verdens klokkafora er representative er det nok mange som der i veikanten også ville ha gått for noen mer bevingede sist ord:

"Den er ikke en falsk *gurglelyder* Rolex.. Det er FAKTISK *anstrengt pusting* en homaaaaaaage!! Vel så bra som Rolex til et budsjett som passer *host* ekte fooooolllllkkkkk...."
 
Om verdens klokkafora er representative er det nok mange som der i veikanten også ville ha gått for noen mer bevingede sist ord:

"Den er ikke en falsk *gurglelyder* Rolex.. Det er FAKTISK *anstrengt pusting* en homaaaaaaage!! Vel så bra som Rolex til et budsjett som passer *host* ekte fooooolllllkkkkk...."

Og ikke minst....når du ligger i grøften der og blør....:

"Det er *host* ikke betalt MVA på den der!!! *gurgle" Lykke faen til med salget!! HAHA..HA....HAAAAAaaaaaa"
 
De fleste av oss som vokste opp med Pompel og Pilt på barne-tv, har rast fra oss på byen for mange år siden. Det er heller ikke uvanlig at man blir mer forsiktig med alderen. Man har mer å miste... Hvis jeg en sjelden gang havner skikkelig utpå, er det som regel i "lukket lag" med nære venner og kjente. Jobb, familie og venner spiser mesteparten av tiden til en gift, middelaldrende mann. Så 99% av tiden tenker jeg aldri på om det er trygt å gå med dyre klokker.

Men: Gode gammeldagse byturer, storbyferier osv. skjer uten lett gjenkjennelige klokker på armen (les: Rolex). Jeg tar forhåndsregler både i innland og utland, men det gjorde jeg også før klokkeinteressen skjøt fart. Det handler ikke om å være paranoid, det handler snarere om å ikke være naiv. Påvirker dette klokkegleden? Ikke i det hele tatt. Om man tar forhåndsregler styres også av personlighet. Folk som ikke tar forhåndsregler, ville trolig ikke gjort det uavhengig av hva de hadde på håndleddet ;)
 
Å flashe dyre klokker (eller klokkeposer rett fra butikken) som er lett gjenkjennelige i de store byene, er på eget ansvar.
Har du lyst, får du lov.
Men man burde ikke tro på at tyvene hoper på hvem som helst.
Disse folk er smidige og lett, først og fremst for å kunne løpe fort vekk.
De velger folk fra klær, bevegelser, størrelsen, formen, blikket og muligvis tonen hvis de kommer tett for å liksom spør om en sigarett eller hva klokka er.
Hører man en vespa som kommer nær seg, er det bare å skyve seg fort vekk, spesielt i Italia hørte jeg.
For min del oppdager jeg ofte disse mennesker på avstand: på kjøpesentrene, ventende utenfor butikkene, pubene eller i gatene...
Hver gang ser jeg på de og de ser på meg... :mrgreen:
Og de må ta seg en tur først. Det gjør jeg aldri.

clint.gif
 
Redigert:
Diskusjonen rundt medlemskap på klokkeriet synes jeg er interessant. De har altså 55 000 medlemmer i skrivende stund. Flesteparten av disse medlemmene har klokkeinteresse, men eier kanskje bare en Casio, Seiko eller Certina, eller ingen klokke i det hele tatt (jeg kan interessere meg for Ferrari uten å nødvendigvis eie en selv). Så hvorfor alle de 55 000 medlemmene skulle være potensielle mål for kriminelle, skjønner jeg overhodet ikke.

Men når det gjelder å legge ut bilder og wristshots i hytt og pine, er jeg imidlertid helt enig i at det kan være svært lite gjennomtenkt!

Fun fact;
Mange innboforsikringer dekker ran, også utenfor hjemmet, med grense kun oppad til forsikret totalverdi (typisk 1mill++). Dette kan gjøre verdigjenstandsforsikring mindre nødvendig for noen.
 
Så glad jeg har slettet min Facebook konto så slipper jeg klokkeriet :)
Det er tydeligvis politiske grunner til motstand mot klokkeriet som jeg ikke har fått med meg... Det har imidlertid fint lite med sikkerhet som er topic i denne tråden å gjøre, vil jeg tro?
 
Jeg tar ikke med meg en dyr klokke på ferie, vil slippe å tenke på å ta vare på den på badeland, strand, osv. Setter pris på anonymitet når bilder skal deles, er derfor ikke på Klokkeriet og har egen anonym Instagram konto til klokkebilder (egentlig mest for at ikke familien skal forstå/ tro jeg er gal...)

Forestillingen om at man er tøffere enn alle andre varer bare til man møter en annen med samme innstilling. Eller en som ikke har noen innstilling til hvem som er tøffest men som bare den dagen har kniv og er raskere. Ingen klokke i verden er mer vært enn liv og helse.

At jeg ikke bruker alle klokkene overalt tar ikke bort noe av gleden.
 
Fun fact;
Mange innboforsikringer dekker ran, også utenfor hjemmet, med grense kun oppad til forsikret totalverdi (typisk 1mill++). Dette kan gjøre verdigjenstandsforsikring mindre nødvendig for noen.
Hvilke inn innboforsikringer dekker dette? Jeg har superforsikring i if, som skal være noe av det bedre, men den dekker bare inntil 30000,- pr enkeltgjenstand (innen norden). Er jeg lurt, eller har du skummet vilkårene for lett?
 
Hvilke inn innboforsikringer dekker dette? Jeg har superforsikring i if, som skal være noe av det bedre, men den dekker bare inntil 30000,- pr enkeltgjenstand (innen norden). Er jeg lurt, eller har du skummet vilkårene for lett?
Heisann. Jeg har også superforsikring i if, og har forstått vilkårene slik du antyder. Innboforsikringen dekker ikke tap av dyre klokker - det krever egen verdigjenstandforsikring (ur/smykkeforsikring). Denne dekker tap av klokke uavhengig av om den blir stjålet eller du mister/ødelegger den. Koster uret mer enn 100k, skal modell etc. spesifiseres i verdigjenstandforsikringen.
 
30k grensen pr. gjenstand gjelder reiseforsikringen. Jeg snakker altså om innbo. At innbo ikke skulle dekke klokker, høres veldig merkelig ut! Den dekker smykker og alt annet.

Og jeg skrev spisifikt ran. Er dermed fullt klar over at vanlig tyveri utenfor hjemmet og tap ikke dekkes (rent tap dekkes for øvrig ofte ikke av verdigjenstand forsikringen heller).

Vilkårene vil selvsagt variere fra selskap til selskap. Jeg har KLP skade, og har også spurt en kundebehandler der om om min tolkning var korrekt for noen år siden.
Jeg kjenner overhodet ikke til IF sine vilkår. Men tror det var DNB som dekker det samme. Ta en titt på vilkårene deres.
 
Innboforsikring «Best» til DNB dekker ran i hjemmet, ikke ute. Det eneste som kan likne en ransforsikring er veskenapping (inntil 20k). Det er ingen beløpsgrenser på «verdigjenstander» som smykker og ur så lenge de befinner seg i huset (foruten total forsikringssum).

Reiseforsikring «Best» til DNB dekker ran av klokker med inntil 40k.

Min erfaring, etter å ha hatt mange forsikringer i mange selskaper opp gjennom årene, er kort og godt at dyrere ur krever egen verdigjenstandsforsikring - det er bare å se på premien for slike forsikringer versus innboforsikring, så sier det seg egentlig selv....
 
Redigert:
30k grensen gjelder innbo hos både DnB og if.

Man kan være så tøff man vill men når man leker på stranden med barna sine og to lokale gutter kommer å spør om du vet hva klokken er.. så er ikke det så stilig
 
  • Liker
Reaksjoner: Thomas84
30k grensen pr. gjenstand gjelder reiseforsikringen. Jeg snakker altså om innbo. At innbo ikke skulle dekke klokker, høres veldig merkelig ut! Den dekker smykker og alt annet.

Og jeg skrev spisifikt ran. Er dermed fullt klar over at vanlig tyveri utenfor hjemmet og tap ikke dekkes (rent tap dekkes for øvrig ofte ikke av verdigjenstand forsikringen heller).

Vilkårene vil selvsagt variere fra selskap til selskap. Jeg har KLP skade, og har også spurt en kundebehandler der om om min tolkning var korrekt for noen år siden.
Jeg kjenner overhodet ikke til IF sine vilkår. Men tror det var DNB som dekker det samme. Ta en titt på vilkårene deres.
Sjekket akkurat vilkårene for verdisakforsikringen min i If. Det jeg skrev tidligere stemmer. Superinnboforsikring dekker gjenstander (klokker) for inntil 30k i Norden. Verdisakforsikring dekker gjenstanden for den summen den er forsikret for, og gjelder enten det er snakk om tap, uhell, tyveri, ran etc. Og gjenstander med verdi over 100k, krever ekstra spesifisering (eks. serienr. osv.)
 
Her er fra mine vilkår over hva som dekkes (innbo maks i KLP);
- ran og overfall, jf. straffeloven § 327

Det er ikke oppgitt noen begrensninger, hverken på sted, gjenstand eller sum.
Det var derfor akkurat dette jeg spurte kundebehandleren om for noen år siden.

Selvfølgelig er dette vesentlig dårligere enn verdigjenstand som også dekker tyveri og evt. tap. Det er tilgjengjeld gratis, så lenge man har innbo (maks), og dekker scenarioet som mest sannsynlig er beskrevet i denne tråden.
Den er heller ikke låst til en eller flere spesifikke klokker.
 
Redigert: