Å flashe dyre klokker - sikkerhet

Her er fra mine vilkår over hva som dekkes (innbo maks i KLP);
- ran og overfall, jf. straffeloven § 327

Det er ikke oppgitt noen begrensninger, hverken på sted, gjenstand eller sum.
Det var derfor akkurat dette jeg spurte kundebehandleren om for noen år siden.

Selvfølgelig er dette vesentlig dårligere enn verdigjenstand som også dekker tyveri og evt. tap. Det er tilgjengjeld gratis, så lenge man har innbo (maks), og dekker scenarioet som mest sannsynlig er beskrevet i denne tråden.
Den er heller ikke låst til en eller flere spesifikke klokker.
Hm, det samme dekker faktisk DNB Innbo Best. Men ligger klokka i låst garderobeskap på treningssenteret er maksbeløpet 20k. Men det dekker vel reiseforsikringen md opp til 40k når jeg tenker meg om. Med tanke på risikoen for at noe skjer, kan det godt være at 40k i erstatning er tilstrekkelig for klokker som koster noe mer, LITT risiko består jo livet i.

Å slippe å bli utsatt for et ran bør nå uansett motivasjon nok til å ikke flashe dyre klokker voldsomt i SoMe.
 
  • Liker
Reaksjoner: Erlingni
Men seriøst dere som frykter å bruke deres klokker i byen, på ferie, på stranda osv.
For meg blir det helt galt å oppbevare klokkene mine i en fastboltet safe i kjelleren, eller i bankboksen til @Havvo
Klokkene skal brukes. På lik linje med en sportsbil. Bedre med "battle scars", enn firkanta dekk etter oppbevaring i lukket henger.
Har dere vinyltrekk på sofaen òg?

 
Men seriøst dere som frykter å bruke deres klokker i byen, på ferie, på stranda osv.
For meg blir det helt galt å oppbevare klokkene mine i en fastboltet safe i kjelleren, eller i bankboksen til @Havvo
Klokkene skal brukes. På lik linje med en sportsbil. Bedre med "battle scars", enn firkanta dekk etter oppbevaring i lukket henger.
Har dere vinyltrekk på sofaen òg?

Ja, klokkene skal brukes. Er enig i det. Men, som flere andre også antyder så kan det være smart å ta noen forhåndsregler - særlig i en del byer og strøk i utlandet. Det handler vel mer om å ikke invitere til å bli ranet eller overfalt, enn om klokken plukker opp noen riper og dings fra tid til annen?
 
Men seriøst dere som frykter å bruke deres klokker i byen, på ferie, på stranda osv.
For meg blir det helt galt å oppbevare klokkene mine i en fastboltet safe i kjelleren, eller i bankboksen til @Havvo
Klokkene skal brukes. På lik linje med en sportsbil. Bedre med "battle scars", enn firkanta dekk etter oppbevaring i lukket henger.
Har dere vinyltrekk på sofaen òg?


"For salg har jeg en mint condition, omtrent ubrukt Breguet Classique 5277BR/12/9V6 for salg. " :mrgreen:

Det er kanskje forskjellen på "å bruke" og "å bruke opp"? Ingen av klokkene mine lever livet sitt i en safe, men jeg er forsiktig med hva de (og jeg) kan utsettes for.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Ja, klokkene skal brukes. Er enig i det. Men, som flere andre også antyder så kan det være smart å ta noen forhåndsregler - særlig i en del byer og strøk i utlandet. Det handler vel mer om å ikke invitere til å bli ranet eller overfalt, enn om klokken plukker opp noen riper og dings fra tid til annen?

Hva med å skjule klokken bak en mansjett eller under på genseren når man beveger seg i de røffeste strøk?
Jeg går heller ikke å vifter med tusenlapper når jeg tar pub til pub runden på Grønland i Oslo. Handler vel om å te seg etter forholdene.
 
"For salg har jeg en mint condition, omtrent ubrukt Breguet Classique 5277BR/12/9V6 for salg. " :mrgreen:

Det er kanskje forskjellen på "å bruke" og "å bruke opp"? Ingen av klokkene mine lever livet sitt i en safe, men jeg er forsiktig med hva de (og jeg) kan utsettes for.

Enig med deg @Hugo Cabret
Ref. Breguet´n. Så er den mest brukt som fotomodell. Kan godt sende dagsferske bilder på pm om det er av interesse :)
 
  • Haha
Reaksjoner: Qwestern
Jeg tror at mange kan gå uten å stresse seg på byene, så lenge de flasher ingen kjente Rolex utgaver.
Tyvene ser etter gjenkjennelige klokker som kan lett omsettes med mest mulig margin.
Rolex er det som er hovedsakelig saken på det svarte markedet.

Er man nervøs ved å krysse en dårlig strøk med en dyr klokke kan man bruke en sånn dekning som rulles over klokken i ett sekund.
Greit å ha hvis man vil plutselig beskytte klokken mot dings eller skraping.
Det koster ingenting og det holder seg i lommen.
wrist-cover.jpeg



Det gikk jeg ut å finne for dere som ikke vil banke opp tyvene
chuck.gif
 
Jeg tror at mange kan gå uten å stresse seg på byene, så lenge de flasher ingen kjente Rolex utgaver.
Tyvene ser etter gjenkjennelige klokker som kan lett omsettes med mest mulig margin.
Rolex er det som er hovedsakelig saken på det svarte markedet.

Er man nervøs ved å krysse en dårlig strøk med en dyr klokke kan man bruke en sånn dekning som rulles over klokken i ett sekund.
Greit å ha hvis man vil plutselig beskytte klokken mot dings eller skraping.
Det koster ingenting og det holder seg i lommen.
Vis vedlegg 172879


Det gikk jeg ut å finne for dere som ikke vil banke opp tyvene
Vis vedlegg 172886


Heller denne enn den du viser til.
172893
 
Min bror jobbet i politiet og sier at bandene tester deg før du "mugger" deg. Det mest typiske at de er spydige mot deg for å se hvordan du reagerer. Hvis du blir perpleks og ikke sier eller gjør noe tilbake, vil de garantert rane deg - du gjør ingen motstand. Ergo vil du ikke være vrien når det kommer til stykke. Så min bror sier at du skal svare kontant tilbake. De er som andre villdyr du finner i naturen. De er ikke keen på å risikere å bli skadet i et potensielt basketak. De vil ha easy match.
 

Vedlegg

  • IMG_20191207_011752.jpg
    IMG_20191207_011752.jpg
    181,1 KB · Visninger: 0
Ser det ble noe autocorrect i posten. *ergo VIL du være vrien når det kommer til stykke.
 
Min bror jobbet i politiet og sier at bandene tester deg før du "mugger" deg. Det mest typiske at de er spydige mot deg for å se hvordan du reagerer. Hvis du blir perpleks og ikke sier eller gjør noe tilbake, vil de garantert rane deg - du gjør ingen motstand. Ergo vil du ikke være vrien når det kommer til stykke. Så min bror sier at du skal svare kontant tilbake. De er som andre villdyr du finner i naturen. De er ikke keen på å risikere å bli skadet i et potensielt basketak. De vil ha easy match.

Nemlig.
Min egen erfaring sier det samme.
Jeg også unngikk ran utenfor American Express banken i Mexico City på samme måte: jeg sendte fyren til helvete med truende tone og han bare gikk tilbake på sitteplassen sin på andre side av gaten.
 
  • Liker
Reaksjoner: Pinto
Nemlig.
Min egen erfaring sier det samme.
Jeg også unngikk ran utenfor American Express banken i Mexico City på samme måte: jeg sendte fyren til helvete med truende tone og han bare gikk tilbake på sitteplassen sin på andre side av gaten.
Man skal ikke ta dritt, men man må se an situasjonen. Ofte kommer de som hyener med en liten feig flokk. De vil ikke risikere å tape. Er du enslig er det bare å ta beina fatt, og i ytterste konsekvens å spille gal. Selvforsvar handler i prinsippet bare om å gjøre det ukomfortabelt nok til at angrep opphører. De færreste har lyst til å nærme seg en liten slange som er jævlig giftig.
 
Man skal ikke ta dritt, men man må se an situasjonen. Ofte kommer de som hyener med en liten feig flokk. De vil ikke risikere å tape. Er du enslig er det bare å ta beina fatt, og i ytterste konsekvens å spille gal. Selvforsvar handler i prinsippet bare om å gjøre det ukomfortabelt nok til at angrep opphører. De færreste har lyst til å nærme seg en liten slange som er jævlig giftig.

quote-one-need-not-destroy-one-s-enemy-one-need-only-destroy-his-willingness-to-engage-sun-tzu...jpg