Å flashe dyre klokker - sikkerhet

Medlem
7. okt. 2019
Innlegg
19
Sted
Sørpå
Etter å ha bodd noen år ute i den store skumle verden er jeg litt overrasket over at folk med fult navn og bosted flasher relativt dyre klokker på f.eks Klokkeriet. Selv tenker jeg "stillhet", anonymitet og safe boltet fast i betonggulvet i kjelleren Hva tenker folk her inne om sikkerhet? Noen forhåndsregler dere tar her hjemme på berget?
 
Etter å ha bodd noen år ute i den store skumle verden er jeg litt overrasket over at folk med fult navn og bosted flasher relativt dyre klokker på f.eks Klokkeriet. Selv tenker jeg "stillhet", anonymitet og safe boltet fast i betonggulvet i kjelleren Hva tenker folk her inne om sikkerhet? Noen forhåndsregler dere tar her hjemme på berget?

Min forhåndsregel er å ikke være på Klokkeriet.
 
Etter å ha bodd noen år ute i den store skumle verden er jeg litt overrasket over at folk med fult navn og bosted flasher relativt dyre klokker på f.eks Klokkeriet. Selv tenker jeg "stillhet", anonymitet og safe boltet fast i betonggulvet i kjelleren Hva tenker folk her inne om sikkerhet? Noen forhåndsregler dere tar her hjemme på berget?
Godt førsteinnlegg, velkommen:)

Annonser på Finn uten navn/adresse.
Helst salg på jobb, ikke hjemme.
Ikke konto på Klokkeriet.
Solgt unna de dyreste klokkene (5711 og 116509 som nå er transformert til kjøkken og nedbetalt studielån).
Holder verdien nede ved å ha få (to) klokker.
Svarer utfyllende på dette innlegget;)


Bruker forøvrig klokkene mine relativt fritt i Oslo uten å være hysterisk redd. Er ikke på ramlefylla lengre, blitt for gammel.
 
Er på Klokkeriet, men jeg legger ikke ut bilder av hele klokkeboksen i vinduskarmen en dag for så å lage et "hva har du på armen på Gran Canaria?"-innlegg den neste.

Klarer også å motstå trangen til å dra jakka eller genseren bak klokka hvis jeg går rundt i byer etter skumringstid. Man trenger ikke være full for å bli sparket i leggen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kyllingvingen
Jeg ser flere grunner til å holde seg unna Klokkeriet.... Ellers gode momenter over.

Jeg har aldri på de dyreste klokkene når jeg er på byen / ute i oslo.
(Unntak ved GTG etc, men da passer jeg alltid på at jakken går godt ned).

Ellers så er jeg alltid nøye med hvem jeg diskuterer klokke med. "En flashy Rolex i gull vekker mer oppsikt enn en nøytral av ukjent merke til høyere pris." Dagens klokkevalg er alltid planlagt ut fra dagens gjøremål.

Ferie/Reiseklokken er alltid en rimeligere klokke (pt Tissot T-Touch).

8
 
Her er vi inne på et tema jeg synes er viktig når det kommer til klokker. Hvis man ikke har råd til å bruke den, hva skal man med den?
Personlig synes jeg det virker litt trist at folk eier klokker som de er redd for å bruke. Spesielt hvis det er noe man har kjøpt til og for seg selv. Tar ikke det vekk litt av gleden med å eie en god klokke?

Er redd jeg kan fremstå litt "krass", og det er ikke meningen :) Vi er alle forskjellige, og vi har, heldigvis, forskjellige preferanser og smak.
 
Her er vi inne på et tema jeg synes er viktig når det kommer til klokker. Hvis man ikke har råd til å bruke den, hva skal man med den?
Personlig synes jeg det virker litt trist at folk eier klokker som de er redd for å bruke. Spesielt hvis det er noe man har kjøpt til og for seg selv. Tar ikke det vekk litt av gleden med å eie en god klokke?

Er redd jeg kan fremstå litt "krass", og det er ikke meningen :) Vi er alle forskjellige, og vi har, heldigvis, forskjellige preferanser og smak.
Akkurat det argumentet er vel mer relevant i diskusjonen som med jevne mellomrom dukker opp om folk som ikke tør å bruke klokkene sine av frykt for riper. Det er forskjell på å være redd for å bruke en klokke og å ikke være en idiot. Om man bruker en RM til åtte mill på gata i Paris så utfordrer man skjebnen.

Personlig bruker jeg klokka mi stort sett alltid og over alt, men ikke visse deler av Oslo, ikke om jeg er på fylla i Oslo og ikke på storbyferie.

Synd at verden er slik, men slik er den, og da forholder man seg til det.
 
Hvis man ikke har råd til å bruke den, hva skal man med den?
Personlig synes jeg det virker litt trist at folk eier klokker som de er redd for å bruke.

Hva de som flyr rundt med gull-Daytonaen utenfor jakka si vinterstid føler må de svare for selv, men for min del handler det mer om å ikke fremstå som et bytte når det er så enkelt å slippe trøbbel. Har blitt frastjålet telefonen en gang i Norge og en gang i Brasil, og blitt forsøkt frastjålet en Tudor i Milano midt på lyse dagen.

Jeg har råd til å "bruke" klokka, men kan fint klare meg uten en kniv i ansiktet hvis alt som kreves er at jeg ikke gir kjeltringer en grunn til å snu seg etter meg.
 
Gode poeng. Jeg har egentlig ikke tenkt så mye over risiko for innbrudd eller ran for min egen del. Klokkeriet er nok dessverre gull for tjuvradder og annet pakk. Finn.no også forsåvidt.

Ikke det at jeg hadde tenkt å "flashe" noe og legge det ut på nett fra før, men kommer til å være mer obs nå.
Når det er sagt så føler jeg meg ganske trygg på å legge ut tilfeldige bilder her blant dere :) De få som har fått navnet og adressen min her er GG's i forbindelse med kjøp/salg, og det har blitt tatt på PM.
 
Gode poeng. Jeg har egentlig ikke tenkt så mye over risiko for innbrudd eller ran for min egen del. Klokkeriet er nok dessverre gull for tjuvradder og annet pakk. Finn.no også forsåvidt.

Ikke det at jeg hadde tenkt å "flashe" noe og legge det ut på nett fra før, men kommer til å være mer obs nå.
Når det er sagt så føler jeg meg ganske trygg på å legge ut tilfeldige bilder her blant dere :) De få som har fått navnet og adressen min her er GG's i forbindelse med kjøp/salg, og det har blitt tatt på PM.

En av de viktigste grunnene til å gjennomføre handler med GG fra TS. Stoler på dere.

Et av få områder post-telling har en verdi. En gjeng fornuftige innlegg, tryggere kjøper og selger.
 
Jeg tenker at man bør forsikre ting man ikke har/vil ta seg råd til å erstatte, og ville nok hatt verdigjenstandsforsikring på klokker over 100k, om jeg hadde hatt en. Jeg ville nok ikke eid en klokke jeg var redd for å bevege meg rundt i Oslo med, uavhengig av tidspunkt, eller beruselsesgrad.

Ellers tar jeg stort sett på meg en skx007 eller en hakket mer dressy Seiko når jeg skal ut og reise, uten at det er noen garanti - jeg har en kompis som ble ranet for solbriller og en quartz-tissot på reise. Jeg tenker flashing bør vurderes ut i fra risikoen for å bli utsatt for et ran (med de risikoene det innebærer og det ubehaget det er) heller enn risikoene for tap av de konkrete gjenstandene.

Jeg tenker, i likhet med flere andre ser jeg, mitt om en del av posterne på Klokkeriet. Jeg er redd det er et tidsspørsmål før noen av dem får et heller kjedelig hjemmebesøk, er jeg redd. Det har jo allerede skjedd i Sverige, med en langt mer forsiktig fyr. Når man ser arbeidet kriminelle grupper legger ned i å kartlegge sykler til 30k+ før de drar på raid, vil nok en haug bilder av klokker til 100k være egnet til å tiltrekke seg gjenger som er villig til å gå inn i husene til folk. Jeg mener risikoen har vært diskutert der tidligere. men enkelte av brukerne der inne er nok ikke av typen som tenker seg så mye om.
 
Heldigvis har jeg ingen klokker som tiltrekker seg oppmerksomhet. Dog er jeg noen ganger bekymret for min far. Han er en godt voksen mann og går til daglig med en Rolex i gult helgull på armen. Ettersom han er en gammel mann, så er han jo et ypperlig ransoffer. Han er av gamle skolen som tror at Norge er fredelig. Dessuten glemmer han stadig sin egen alder og innbiller seg at han fremdeles er 40. Jeg ber han å i det minste skjule den under genseren etter hvor han oppholder seg. Rolex er Rolex, men gult gull er ren valuta.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321 og Grendel
Heldigvis har jeg ingen klokker som tiltrekker seg oppmerksomhet. Dog er jeg noen ganger bekymret for min far. Han er en godt voksen mann og går til daglig med en Rolex i gult helgull på armen. Ettersom han er en gammel mann, så er han jo et ypperlig ransoffer. Han er av gamle skolen som tror at Norge er fredelig. Dessuten glemmer han stadig sin egen alder og innbiller seg at han fremdeles er 40. Jeg ber han å i det minste skjule den under genseren etter hvor han oppholder seg. Rolex er Rolex, men gult gull er ren valuta.

Kjøp en Steinhart til han.... Så kan han bytte på og ha Rolex'en til pent. For intetanende vil jo en Steinhart kunne se lik ut. Velg duple-modellen....

8- )
 
  • Liker
Reaksjoner: Pinto
Kjøp en Steinhart til han.... Så kan han bytte på og ha Rolex'en til pent. For intetanende vil jo en Steinhart kunne se lik ut. Velg duple-modellen....

8- )
Way ahead of you.

Han har faktisk en billig-klokke som jeg kjøpte nettopp med det formålet, men den vil han ikke bruke med mindre han skal ut på havet for å fiske makrell. Klokke er klokke, men jeg ønsker ikke han skal bli slått til blods for det.

Nå bekymrer jeg meg nok unødig mye.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Er ikke poenget borte da, hvis den er «lik»? Hvis en desperat ransmann knivstikker deg for ei klokke, bør den i det minste være ekte.

Jo, det der har du jo helt rett i..... Selv for en kjeltring må det være ille å få straff for å stjele et billig-ur. Det eneste måtte vel være at advokaten vil bruke det som "formildende omstendighet"...

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Thomas84 og Genta
Er ikke poenget borte da, hvis den er «lik»? Hvis en desperat ransmann knivstikker deg for ei klokke, bør den i det minste være ekte.

Jo, tenk å bli knivstukket og ranet for en Steinhart Sub. :mrgreen:

Men, når du ligger der i veikanten og blodet fosser, så kan du i det minste få den siste latteren:

«Jokes on you! Det er bare en Steinhart! Hahahah.. hah... h...»
 
Redigert: