Å bade eller ikke bade?!

@Gullars, det er bare å hoppe uti! Kjør en trykktest før du reiser, bare for å være sikker. Går den gjennom, er det bare å plaske i vei. Dykker er det vel ikke, men normal bading/snorkling er null stress. Panerai ser smashing ut under vann - gled deg! God ferie:)

Redigert av en moderator:
Høres bra ut! Da får jeg stikke innom Bjerke og få den trykktestet i morgen :)

Hva er definisjonen av dykking sånn med tanke på antall meter? Er det å svømme 4 meter under overflaten å anse som dykking?

Det vil jeg tro at skal gå veldig fint. Det er jo trykket som har noe og si. Som nevnt tidligere utgjør raske armbevegelser (svømming), en trykkøkning. Det vil den jo også gjøre i vannoverflaten. Det er jo høyere trykk ved 4 meters dybde, men jeg tviler på at det vil være et problem. Du kan jo høre med Bjerke, men jeg er redd du vil få forskjellige svar utfra hvem du spør, det gjør du også her inne. Så lenge Panerai har fisken bakpå, sier de at de kan bades med.
Angående trykktest, vet jeg ikke om Bjerke utfører dette i butikken. Mener de bruker verkstedet til dette også, dessverre. Uansett er det flere som utfører dette i Oslo, og det er neppe mange som tar seg betalt for det. Om du ikke har vært på Urmaker Christensen på Storo, hadde jeg tatt meg en tur innom der. Jeg fikk utrolig god service, og siden jeg var såpass klokkenerd, fikk jeg også blir med på bakrommet og besiktige trykktesten med gode forklaringer på hva som skjedde underveis. Thomas som jobber der, har også en sweet spot for Panerai;)

Som nevnt tidligere utgjør raske armbevegelser (svømming), en trykkøkning. Det vil den jo også gjøre i vannoverflaten. Det er jo høyere trykk ved 4 meters dybde, men jeg tviler på at det vil være et problem.

Hastighet vil påvirke, i teorien.
Men med mindre du er Supermann bør du ikke bekymre deg for dynamisk trykk, det er i praksis neglisjerbart. Men det kan selvfølgelig ha betydning for remmen, ref han som mistet sin Submariner.
http://www.tidssonen.no/forum/klokkediskusjon-7/en-sub-har-forlatt-oss%85-24266/

Gleder meg til å kaste meg i vannet i morgen med denne på armen

01_219.jpg

02_60.jpg

Hastighet vil påvirke, i teorien.
Men med mindre du er Supermann bør du ikke bekymre deg for dynamisk trykk, det er i praksis neglisjerbart. Men det kan selvfølgelig ha betydning for remmen, ref han som mistet sin Submariner.
http://www.tidssonen.no/forum/klokkediskusjon-7/en-sub-har-forlatt-oss%85-24266/

Æsj... Den var kjip. Men med solid spenne/rem burde vel sannsynligheten for denslags være temmelig lav. Dessuten blir nok mine vannaktiviteter mer for plasking å regne...

Og så er det vel nettopp i slike tilfeller forsikringen blir grei å ha :)

Bjerke var visst ikke helt enige med dere her. Klokken besto trykktesten fint, men han sa likevel at han ikke ville utsatt den for bading før jeg eventuelt har skiftet pakningene på den. Er dette bare et salgstriks eller ligger det noe i det?

Hvis man ikke kan ligge og plaske i vannet med en 5 mnd gammel klokke som skal være vanntett til 500 m er det noe alvorlig galt et sted. Vil ikke råde andre til noe som helst, men selv hadde jeg tatt som en selvfølge at den tålte det og gitt flatt jern. Av lenke eller gummi hadde jeg gått for det jeg liker best! Viktig å føle seg klokkefin på ferie så lenge det ikke er i den 3 verden :)

Klokken var ny i 2012. Han på Bjerke sa at en trykktest egentlig ikke sa så mye mer enn hvorvidt den var tett akkurat nå, men at pakningen likevel kunne være moden for utskiftning. Han anbefalte å skifte pakning annethvert år.

Men da høres det kanskje bare ut for at jeg er blitt utsatt for et aldri så lite salgstriks?

2 års intervall på skifte av pakning hørtes da litt i overkant ut?

5år er vel også egentlig ingen sak for pakningssettene å overleve.. Men folk flest tar vel testene da for å være på den sikre siden.
Noen spesiell grunn til at den ikke skulle være tett etter 2 år? Arbeid gjort med den, vert åpnet/tatt fra hverandre osv?

Nei, ikke som jeg vet om. Har vært innom to goodguys her på TS før meg, og Mogens før det. Vil tro at det sånt sett ville vært informert om eventuell servicehistorikk. Tror altså at klokken har vært uåpnet siden kjøp...

Beklager et litt krasst inlegg nå, men her må faen meg Bjerke gi seg. Hvis en klokke består en trykktest til 10ATM (er vel det vanelige?) så går det nok helt fint med en liten svømmetur. En kokke med 50ATM rating har også rimelig heftige pakninger som IKKE vil råtne på et par år... eller 5 for den del.

Kanskje litt sannhet i hva han sier, men "litt" salgstriks kan man nok godt si IMO!

Bjerke var visst ikke helt enige med dere her. Klokken besto trykktesten fint, men han sa likevel at han ikke ville utsatt den for bading før jeg eventuelt har skiftet pakningene på den. Er dette bare et salgstriks eller ligger det noe i det?

WTF? Den ble trykktestet til 100m "tørt" i butikken, men du skal liksom ikke kunne plaske på 1,5m vanndyp?:confused:
Høres ut som ansvarsfraskrivelse det der. Kanskje han var redd for at du skulle dukke opp sint som et lemen med druknet klokke.;)

WTF? Den ble trykktestet til 100m "tørt" i butikken, men du skal liksom ikke kunne plaske på 1,5m vanndyp?:confused:
Høres ut som ansvarsfraskrivelse det der. Kanskje han var redd for at du skulle dukke opp sint som et lemen med druknet klokke.;)

Er enig i dette, hadde jo ikke vært morsomt å få vann i klokka og dratt til Bjerke og forlangt full service. På en måte skjønner jeg Bjerke, det er mange "dykkerklokker" som ikke er egnet til å bruke aktivt i vannet selv om de holder en statisk 10 atm tetthet. Se bare på mange ur som ikke har skrudd krone men som "garanterer" 30 meter?

Det er egentlig opp til deg selv å avgjøre, er du usikker så hold klokka unna vannet eller kjøp deg en ekte dykkerklokke.
Tom