Å bade eller ikke bade?!

Medlem
16. des. 2012
Innlegg
42
Sted
Kolbotn
Trenger deres ekspertise før jeg tar turen sørover med familien.
Jeg har en Breitling Chronomat GMT som jeg er veldig glad i, og derfor bruker jeg den stort sett alltid, uansett.
Vi skal som sagt på en tur nærmere bestemt badeferie med sambo og unger.
Fordi jeg elsker denne klokken så ønsker jeg å ha den med på turen, men jeg er usikker på hvor smart det er å bade med den i 1 uke.
Jeg er av den typen som mener at ting er for å brukes, og syns det er helt greit at klokka ser brukt ut men liker ikke at tingene mine ser "herjet" ut.
Jeg har stållenke og gummirem til den, men må innrømme at jeg liker stållenken hakket bedre selv om gummiremmen er sykt komfortabel på armen.
Spørsmålene mine:
Er det helt innenfor å bade med denne i basseng og saltvann?
Hvilken rem bør brukes? (reger med at gummiremmen blir anbefalt)
Hva bør jeg gjøre for å vedlikeholde den? (skylle i fersvann hver kveld)
Er det noen som kjenner til vanntettheten til dette uret?
Står Etanche 500m... Regner da med at dette er et ur som er egnet til bading?!

På forhånd takk :)
 
Kjapt svar:

Denne kan du med god samvittighet bade/dykke med i saltvann og bassengvann både på lenke og gummi (men du bruker selvfølgelig gummien :eek:)

Om du skylder den eller ikke er litt hipp som happ da det er snakk om èn uke...
 
Kjapt svar:

Denne kan du med god samvittighet bade/dykke med i saltvann og bassengvann både på lenke og gummi (men du bruker selvfølgelig gummien :eek:)

Om du skylder den eller ikke er litt hipp som happ da det er snakk om èn uke...

Helt enig, jeg pleier også å bruke alle mine klokker som tåler vann i vannet, både ferskvann og saltvann.

Jeg vet ikke hvor gammel TS sin klokken er, men hvis den er f.eks. 5 år gammel kan det være lurt å ta en trykk test på den og muligens bytte pakninger. Da er man hvert fall sikkert at det ikke kommer vann i klokken.
 
Gå innom en Breitling forhandler og få en gratis trykktest, det er gratis ihvertfall så lenge den er under garantien sin.
Skal ikke være noe problem å bade med denne klokken.
 
Det er jo sjarmen med slike klokker, som har skrukrone og "god" vanntetthet. Godt tips å dra til urmakeren å trykkteste først. Klokkegleden blir jo bare større når du kan plaske en uke i basseng med ei fantastisk kul klokke :D
 
Kjapt svar:

Denne kan du med god samvittighet bade/dykke med i saltvann og bassengvann både på lenke og gummi (men du bruker selvfølgelig gummien :eek:)

Om du skylder den eller ikke er litt hipp som happ da det er snakk om èn uke...

Får bruke gummi for en gangs skyld denne uka :cool:
 
Helt enig, jeg pleier også å bruke alle mine klokker som tåler vann i vannet, både ferskvann og saltvann.

Jeg vet ikke hvor gammel TS sin klokken er, men hvis den er f.eks. 5 år gammel kan det være lurt å ta en trykk test på den og muligens bytte pakninger. Da er man hvert fall sikkert at det ikke kommer vann i klokken.

Gå innom en Breitling forhandler og få en gratis trykktest, det er gratis ihvertfall så lenge den er under garantien sin.
Skal ikke være noe problem å bade med denne klokken.

Klokka er ikke mer enn 5 mnd, så da regner jeg med at jeg slipper å trykkteste den :D
Hva med disse skruknappene? Er jo 2 slike, 1 på hver knapp, i tillegg til skrukrona (eller hva nå det heter).
Disse 2 anbefales det å skru het inn, men de sitter jo ikke akkurat kjempehardt inntil kassa.
Har dette noe å si?
 
Er klokken godkjent til 500 meter så er den det. Skrukroner skal selvfølgelig være skrudd inntil.

Bad i vei.
 
Det er jo sjarmen med slike klokker, som har skrukrone og "god" vanntetthet. Godt tips å dra til urmakeren å trykkteste først. Klokkegleden blir jo bare større når du kan plaske en uke i basseng med ei fantastisk kul klokke :D

Heeeeelt enig i at dette er noe av gleden med et fint ur ;)
Det morsomme er at kun 1 promille skjønner hva du har på armen i de fleste tilfeller, men gofølelsen kan ingen ta fra oss :D
 
Klokka er ikke mer enn 5 mnd, så da regner jeg med at jeg slipper å trykkteste den :D
Hva med disse skruknappene? Er jo 2 slike, 1 på hver knapp, i tillegg til skrukrona (eller hva nå det heter).
Disse 2 anbefales det å skru het inn, men de sitter jo ikke akkurat kjempehardt inntil kassa.
Har dette noe å si?

På noe klokker må man låse chronoknapper akkurat på samme måtte som en vanlig krone for å sikre vanntetthet til oppgitt WR, chrono kan man sånn si ikke bruke undervann. Vet ikke hvis det er tilfelle med din Breitling men vet for eksempel at Omega sin seamaster range er tilpasset og der kan du bruke chrono undervann uten problem til akkurat den dybden som stå på kassen.

Hvis du er usikker hadde jeg ringt til breitling eller bare låst de og lå være å bruke de ;)
 
Klokka er ikke mer enn 5 mnd, så da regner jeg med at jeg slipper å trykkteste den :D
Hva med disse skruknappene? Er jo 2 slike, 1 på hver knapp, i tillegg til skrukrona (eller hva nå det heter).
Disse 2 anbefales det å skru het inn, men de sitter jo ikke akkurat kjempehardt inntil kassa.
Har dette noe å si?

Bare å skru dem inn, og nyte badelivet med rå klokke på labben :) Husk å sjekke at de fortsatt er skrudd til hver dag når klokken er tørr, før du tar bomba ut i bassenget.
 
Bare å skru dem inn, og nyte badelivet med rå klokke på labben :) Husk å sjekke at de fortsatt er skrudd til hver dag når klokken er tørr, før du tar bomba ut i bassenget.

Hehe, bedre råd kan jeg ikke få :)
God sommer!!
 
Reiser på ferie med min kjære nyforsikrede PAM270 (ikledd gummirem eller coramid-rem) i sommer og har ingen planer om å ta den av armen. Det blir nok en del bading både i sjø, vann og basseng. Jeg regner med at det går fint?

Hvordan er det med sandstrender? For noen år siden ødela jeg knappene på en Seiko-quartz etter å ha brukt den på sandstranden. Er det noen fare for PAM-en så lenge alt som skal være igjen er igjen?
 
Denne skal - hvis jeg ikke tar feil - være vanntett til 100 meter, som betyr at den skal tåle både bading og snorkling. Kan ikke dykkes med. Pass på at krona er låst skikkelig bare for å være helt sikker.
 
@Gullars, det er bare å hoppe uti! Kjør en trykktest før du reiser, bare for å være sikker. Går den gjennom, er det bare å plaske i vei. Dykker er det vel ikke, men normal bading/snorkling er null stress. Panerai ser smashing ut under vann - gled deg! God ferie:)

 
Redigert av en moderator:
Høres bra ut! Da får jeg stikke innom Bjerke og få den trykktestet i morgen :)

Hva er definisjonen av dykking sånn med tanke på antall meter? Er det å svømme 4 meter under overflaten å anse som dykking?
 
Det vil jeg tro at skal gå veldig fint. Det er jo trykket som har noe og si. Som nevnt tidligere utgjør raske armbevegelser (svømming), en trykkøkning. Det vil den jo også gjøre i vannoverflaten. Det er jo høyere trykk ved 4 meters dybde, men jeg tviler på at det vil være et problem. Du kan jo høre med Bjerke, men jeg er redd du vil få forskjellige svar utfra hvem du spør, det gjør du også her inne. Så lenge Panerai har fisken bakpå, sier de at de kan bades med.
Angående trykktest, vet jeg ikke om Bjerke utfører dette i butikken. Mener de bruker verkstedet til dette også, dessverre. Uansett er det flere som utfører dette i Oslo, og det er neppe mange som tar seg betalt for det. Om du ikke har vært på Urmaker Christensen på Storo, hadde jeg tatt meg en tur innom der. Jeg fikk utrolig god service, og siden jeg var såpass klokkenerd, fikk jeg også blir med på bakrommet og besiktige trykktesten med gode forklaringer på hva som skjedde underveis. Thomas som jobber der, har også en sweet spot for Panerai;)
 
Som nevnt tidligere utgjør raske armbevegelser (svømming), en trykkøkning. Det vil den jo også gjøre i vannoverflaten. Det er jo høyere trykk ved 4 meters dybde, men jeg tviler på at det vil være et problem.

Hastighet vil påvirke, i teorien.
Men med mindre du er Supermann bør du ikke bekymre deg for dynamisk trykk, det er i praksis neglisjerbart. Men det kan selvfølgelig ha betydning for remmen, ref han som mistet sin Submariner.
http://www.tidssonen.no/forum/klokkediskusjon-7/en-sub-har-forlatt-oss%85-24266/
 
Gleder meg til å kaste meg i vannet i morgen med denne på armen

01_219.jpg


02_60.jpg