Klokkecafé – løst og fast om klokker

Er crownguard et must på en toolwatch?
Nei, er mitt svar. Ikke sikkert alle er enig. Folk går med Garmin til gallaantrekk og det er sikkert noen som klatrer med Cartier. Gjør som du selv vil.

20230728_121803.jpg

Nei, er mitt svar. Ikke sikkert alle er enig. Folk går med Garmin til gallaantrekk og det er sikkert noen som klatrer med Cartier. Gjør som du selv vil.

Vis vedlegg 417939
Helt enig. Det er vel heller vanligere å ikke ha kronebeskyttere, ref alle feltklokker
IMG_3012.jpeg

Men(!) tøft er det jo:
IMG_3321.jpeg
IMG_3907.jpeg

Når man faktisk koker det ned kan de fleste klokker brukes til alt, kronebeskyttere eller ikke
IMG_2876.jpeg

Denne er jo både pen og tøff på en gang,så denne passer jo alt👍
Jeg mener ja.
Det betyr ikke at du ikke kan bruke både Cartier og Patek på topptur, bruk hva du vil. Men jeg mener fremdeles CG er essensielt for de røffeste situasjonene.

Aldri skjønt at Expl I ikke kommer med CG.
Er veldig nysgjerrig på 126900, av den grunn.

• Liker
Reaksjoner: Raniets og holmby
Jeg mener ja.
Det betyr ikke at du ikke kan bruke både Cartier og Patek på topptur, bruk hva du vil. Men jeg mener fremdeles CG er essensielt for de røffeste situasjonene.

Men kronen har en slank profil på Explorer.
Selv med crown guard stikker jo kronen på både Sub og GMT ut litt, det er ikke voldsom forskjell IMO.

Enig i at 126900 er verd en nærmere titt. Jeg har seriøst vurdert den, men den blir dessverre en god del mindre allround med den voldsomt travle skiven.

• Liker
Reaksjoner: Raniets og Genta
Jeg mener ja.

explorer
+ hvit skive
+ kronebeskytter
+ dynapulse
+ slankekur
= yeah!

• Elsker
Reaksjoner: Genta
Men kronen har en slank profil på Explorer.
Selv med crown guard stikker jo kronen på både Sub og GMT ut litt, det er ikke voldsom forskjell IMO.

Enig i at 126900 er verd en nærmere titt. Jeg har seriøst vurdert den, men den blir dessverre en god del mindre allround med den voldsomt travle skiven.
Enig i at skiva til AK er for busy, så hadde også valgt Expl I.
GC har absolutt en viktig funksjon, og selv om krona bygger lite så er den utsatt.
Kanskje en litt teoretisk problemstilling, men uansett verdt å nerdenevne syns jeg.
Alltid tenkt at Expl I med sitt slimme design, raske skive, fravær av komplikasjoner (dato, GMT, dreibar bezel) og passende navn hadde vært den ultimate toolwatch med CG.
explorer
+ hvit skive
+ kronebeskytter
+ dynapulse
+ slankekur
= yeah!
Jeps! Dog usikker på hvit skive.

• Liker
Reaksjoner: holmby og Bgo80
Min oppsummering av klokkeåret 2025 :)

Denne sendte meg ned i et kaninhull.. Om jeg har forstått det riktig har eier av Synchron holdt liv i selskapet Doxa i en periode de ikke hadde egne bein å stå på, blitt sendt ut bakdøra av eierene av Doxa når de endelig hadde nok popularitet i markedet, og tatt med seg designet videre for å produsere egne utgaver av deres gjenkjennelige diver.
Sitter Synchron på rettigheter til designet eller har de noen andre unnskyldninger for å gjøre dette, sånn rent «entusiast-messig»?
Det er jo både teknisk og designmessig gode klokker og holder en lavere pris vs Doxa.

Det jeg egentlig lurer på er om man med god samvittighet kan forsvare et kjøp av Synchron, eller om det gir samme feeling som å kjøpe Steinhart.. Fks.

• Liker
Reaksjoner: holmby