Klokkecafé – løst og fast om klokker

sc01_25_MoonSwatch_SO33N701L_NBA_double-expo.jpg

Ny og ganske kul MoonSwatch. Kun tilgjengelig førstkommende lørdag(!).

Kule detaljer. Det er jo noe som gjør det verd å velge en batteriklokke!

8- )

• Liker
Reaksjoner: Jon Henrik
Lorier sendte nylig ut et nyhetsbrev der de introduserte sin løsning på toolless microadjust i lenkelåsen. Når jeg så løsningen tenkte jeg med en gang at dette var en enkel og grei løsning, uten gimmicks som gjør lenkelåsen større.

Hvorfor ser vi ikke mer av denne tilnærmingen? Det må være mye å spare på å hoppe over utviklingen av en helt ny løsning?

IMG_2667.jpeg

Etter snart to tiår med interesse for klokker skal jeg endelig få prioritert å kjøpe noe jeg skal beholde.
Listen «vil eie en dag» har blitt uendelig lang på alle disse årene, men nå har jeg prøvd å snevre det litt ned.

Ifm 40 års feiring bestilte jeg en PP 5205R-011 som jeg kunne hente fra Bjerke i fjor, (og igjen i år) men grunnet en hinsides prisoppgang fra jeg bestilte, til våren 2025, har jeg sagt fra meg klokken.
Jeg er ikke interessert i å rusle rundt med en klokke til 700’ på labben nå. Ikke stiger de i verdi lenger heller. Da kjøper jeg heller noe rimeligere og gjør noe fornuftig med mellomlegget.

For å gjøre mitt valg litt enklere håpet jeg å få noen input på de ulike alternativene fra andre asylanter her inne.
Ingen av klokkene skal kjøpes nye, så verditapet vil (forhåpentligvis) bli minimalt.
Det blir nok en tur til det stor utland for å finne et godt eksemplar, med mindre jeg kommer over noen gode tilbud i Norge.

Håper å få noen gode innspill jeg ikke har tenkt på selv.

Dette er alternativene:

H. Moser & Cie 1200-0400

Breguet Classique 7737

Rosegold med hvit skive, men kan vurdere andre kombinasjoner.

Blancpain Villeret

6664-3642-55b (hvit)

6654-3640–55b (blå)
Vis vedlegg 406266
6654-3613-55b (grå)
Vis vedlegg 406267

Glashütte Original Panomaticlunar

1-90-02-45-35-62 (hvit)

1-90-02-11-35-61 (blå)

Hvilken hadde dere valgt og hvorfor?

Etter alle gode innspill fra felles asylanter her inne har følte jeg at jeg hadde kommet et steg nærmere et endelig valg. En Blancpain i blå eller sølv/grå er nok det beste valget for meg.
Men; dum som jeg var så dro jeg innom Bjerke for å prøve litt forskjellig.

Jeg fikk denne moser på hånden, og jeg ble litt forelsket.
IMG_6685.jpeg

Det er selvsagt totalt uaktuelt å betale 700’ for dette gamle 341 verket når de selges brukt for 220-250’.
Men jeg må si Moser ga mersmak…

Her sammen med en Villeret modell med hvit skive.
IMG_6688.jpeg

Lorier sendte nylig ut et nyhetsbrev der de introduserte sin løsning på toolless microadjust i lenkelåsen. Når jeg så løsningen tenkte jeg med en gang at dette var en enkel og grei løsning, uten gimmicks som gjør lenkelåsen større.

Hvorfor ser vi ikke mer av denne tilnærmingen? Det må være mye å spare på å hoppe over utviklingen av en helt ny løsning?

Vis vedlegg 406999
Dette var jo veldig pragmatisk og grei løsning, neppe spes kostbart heller å lage?

• Liker
Reaksjoner: holmby