Klokkecafé – løst og fast om klokker

1753989801241.png

Jaeger LeCoultre Master Ultra Thin Perpetual Calendar 😍

Etter snart to tiår med interesse for klokker skal jeg endelig få prioritert å kjøpe noe jeg skal beholde.
Listen «vil eie en dag» har blitt uendelig lang på alle disse årene, men nå har jeg prøvd å snevre det litt ned.

Ifm 40 års feiring bestilte jeg en PP 5205R-011 som jeg kunne hente fra Bjerke i fjor, (og igjen i år) men grunnet en hinsides prisoppgang fra jeg bestilte, til våren 2025, har jeg sagt fra meg klokken.
Jeg er ikke interessert i å rusle rundt med en klokke til 700’ på labben nå. Ikke stiger de i verdi lenger heller. Da kjøper jeg heller noe rimeligere og gjør noe fornuftig med mellomlegget.

For å gjøre mitt valg litt enklere håpet jeg å få noen input på de ulike alternativene fra andre asylanter her inne.
Ingen av klokkene skal kjøpes nye, så verditapet vil (forhåpentligvis) bli minimalt.
Det blir nok en tur til det stor utland for å finne et godt eksemplar, med mindre jeg kommer over noen gode tilbud i Norge.

Håper å få noen gode innspill jeg ikke har tenkt på selv.

Dette er alternativene:

H. Moser & Cie 1200-0400
Vis vedlegg 406262

Breguet Classique 7737
Vis vedlegg 406263
Rosegold med hvit skive, men kan vurdere andre kombinasjoner.

Blancpain Villeret

6664-3642-55b (hvit)
Vis vedlegg 406265
6654-3640–55b (blå)
Vis vedlegg 406266
6654-3613-55b (grå)
Vis vedlegg 406267

Glashütte Original Panomaticlunar

1-90-02-45-35-62 (hvit)
Vis vedlegg 406268
1-90-02-11-35-61 (blå)
Vis vedlegg 406269

Hvilken hadde dere valgt og hvorfor?

6654-3613-55b (grå)
Grå er en pen farve. Blir lett finere en bastante svart eller hvit.

Klokken har selvfølgelig et fint design og symmetri som passer.

8

• Liker
Reaksjoner: gullet
Takk for input @Sindregb.
Perpetual fra H moser har jeg vurdert opp og ned i mente! Syntes den er veldig fristende, men når jeg fant ut at det ble laget et nytt kaliber i 2015 hvor man kunne stille klokken begge veier, så ble interessen for det «gamle» 341 verket liten. Skal jeg ha en perpetual fra H moser så skal det være med 800 verket. Da blir derimot prisen i Patek 5205 liga, og med verdifallet mye H moser har, så er det uaktuelt.

ALS har vært en hot kandidat i mange år. «Problemstillingen» har vært at jeg må ha Grand Lange 1. Lange 1 blir for liten for meg. (Har prøvd begge back to back)
Prisene steg også veldig de årene jeg vurderte den. Ser derimot nå at prisene har falt mye siden sist. (De er tilbake på 2017 nivå nå)
Og jeg syntes faktisk skiven til GO gir meg noe mer enn ALS.

• Liker
Reaksjoner: Sindregb
Hvilken størrelse passer deg best?
Om du ønsker noe avansert ville jeg ha sett litt på Portugieser Perpetual. Maaange flotte modeller der...

Vis vedlegg 406282
IWC 7 days og Perpetual var min første «grail». Helt til jeg prøvde en på hånden i Hong Kong for 10 år siden…. De bygger alt for mye! Nå har jeg vel og merke ikke prøvd nye 42mm.

Har et autosøk på denne om jeg plutselig skulle hatt et ønske om noe friskt. Haha
IMG_6662.jpeg

• Liker
Reaksjoner: JørgenO og havarduf
jeg ville tatt en nøye kikk hos moritz grossmann - og de har forhandler i norge:
Hehe. Flere her inne som har snust på den på finn her inne, men det er ikke noe for meg. For enkel på mange måter og jeg har ikke noe forhold til merket.
Men takk for input!

IMG_8593.jpeg
Vis vedlegg 406286

Jaeger LeCoultre Master Ultra Thin Perpetual Calendar 😍

Fader altså! Dere er like gale som meg alle sammen!😆
Dere ramser opp alle de klokkene jeg ENDELIG har skrevet av listen min! Jeg prøver å snevre listen ned, ikke legge tilbake de samme jeg har hatt der i mange år…🤓

JLC’en har jeg fjernet fordi jeg syntes den ble litt for herremann. Passer bedre når jeg er 50. Og så skjer det litt mye på skiven. Her er den på armen min i 2022.

• Liker
Reaksjoner: MikroKrone
6654-3613-55b (grå)
Grå er en pen farve. Blir lett finere en bastante svart eller hvit.

Klokken har selvfølgelig et fint design og symmetri som passer.

8
Gode refleksjoner, og jeg er enig. Den grå gir litt variasjon/spill i skiven og er ikke så flat som hvit.

IMG_5306.jpeg

@gullet jeg ville gått for denne av de du lister opp. Aldeles nydelig estetikk, nydelig finish på alle punkter. Svært velprøvd verk med en brukervennlighet som tilsvarende konkurrenter ikke rekker til knærne engang. Den blå skiven på gull er bare helt fantastisk. Og her vil man kunne gjøre ok kjøp både nytt og brukt.

Vis vedlegg 406291
@gullet jeg ville gått for denne av de du lister opp. Aldeles nydelig estetikk, nydelig finish på alle punkter. Svært velprøvd verk med en brukervennlighet som tilsvarende konkurrenter ikke rekker til knærne engang. Den blå skiven på gull er bare helt fantastisk. Og her vil man kunne gjøre ok kjøp både nytt og brukt.
Det bilde der var jo bare aldeles nydelig @Chronodiver !😍
Jeg tror jeg må tenke mer på en klokke med noe spill/farger i skiven enn plain-white. Jeg bruker veldig mye blått i det daglige så det burde jo være faktor.

Ja Blancpain er virkelig undervurdert! Prøvd mange av dem både hos Bjerke og i utlandet og det gir alltid en følelse av å ville eie en.

• Liker
Reaksjoner: Chronodiver
Fader altså! Dere er like gale som meg alle sammen!😆
Dere ramser opp alle de klokkene jeg ENDELIG har skrevet av listen min! Jeg prøver å snevre listen ned, ikke legge tilbake de samme jeg har hatt der i mange år…🤓

JLC’en har jeg fjernet fordi jeg syntes den ble litt for herremann. Passer bedre når jeg er 50. Og så skjer det litt mye på skiven. Her er den på armen min i 2022.
Da skulle du ikke spurt om flere forslag 🤓

Stålvarianten synes jeg personlig er enda mer vellykket. Skjer mye på skiven, men blir mer dempet og balansert med sort skive. Kanskje ikke så "herremann" heller? Men stål går vel kanskje ikke når du heter gullet 😅

• Liker
Sponset

king-seiko-vanac-tidssonen.jpg

I samarbeid med Seiko har jeg skrevet litt om de nye VANAC-modellene som i disse dager har funnet veien til et knippe norske forhandlere. Et veldig interessant skritt for King Seiko-kolleksjon, og i mine øyne oppsiktsvekkende funky for å være en toppmodell med 8L45.

Sponset

king-seiko-vanac-tidssonen.jpg

I samarbeid med Seiko har jeg skrevet litt om de nye VANAC-modellene som i disse dager har funnet veien til et knippe norske forhandlere. Et veldig interessant skritt for King Seiko-kolleksjon, og i mine øyne oppsiktsvekkende funky for å være en toppmodell med 8L45.

Jeg liker dem :D Den lilla var med god margin kulest.
Dette har sikkert vært oppe før, men er det ikke litt redundant med både "seiko" og "king seiko"?
Eller er sånn at man må si det i en setning: "the name is Seiko, King Seiko" :p

Etter snart to tiår med interesse for klokker skal jeg endelig få prioritert å kjøpe noe jeg skal beholde.
Listen «vil eie en dag» har blitt uendelig lang på alle disse årene, men nå har jeg prøvd å snevre det litt ned.

Ifm 40 års feiring bestilte jeg en PP 5205R-011 som jeg kunne hente fra Bjerke i fjor, (og igjen i år) men grunnet en hinsides prisoppgang fra jeg bestilte, til våren 2025, har jeg sagt fra meg klokken.
Jeg er ikke interessert i å rusle rundt med en klokke til 700’ på labben nå. Ikke stiger de i verdi lenger heller. Da kjøper jeg heller noe rimeligere og gjør noe fornuftig med mellomlegget.

For å gjøre mitt valg litt enklere håpet jeg å få noen input på de ulike alternativene fra andre asylanter her inne.
Ingen av klokkene skal kjøpes nye, så verditapet vil (forhåpentligvis) bli minimalt.
Det blir nok en tur til det stor utland for å finne et godt eksemplar, med mindre jeg kommer over noen gode tilbud i Norge.

Dette er alternativene:

H. Moser & Cie 1200-0400
Vis vedlegg 406262

Breguet Classique 7737
Vis vedlegg 406263

Blancpain Villeret

6664-3642-55b (hvit)
Vis vedlegg 406265
6654-3640–55b (blå)
Vis vedlegg 406266
6654-3613-55b (grå)
Vis vedlegg 406267

1-90-02-45-35-62 (hvit)
Vis vedlegg 406268
1-90-02-11-35-61 (blå)
Vis vedlegg 406269

Siden du er på utkikk etter komplikasjon, og nevn GO, kaster jeg inn et forslag som jeg fant veldig attraktivt selv: Glashütte Original Senator Excellence Perpetual Calendar Salmon
IMG_2591.jpeg
IMG_2592.jpeg
IMG_2593.jpeg

• Liker

Dette er alternativene:

H. Moser & Cie 1200-0400
Vis vedlegg 406262

Breguet Classique 7737
Vis vedlegg 406263

Blancpain Villeret

6664-3642-55b (hvit)
Vis vedlegg 406265
6654-3640–55b (blå)
Vis vedlegg 406266
6654-3613-55b (grå)
Vis vedlegg 406267

1-90-02-45-35-62 (hvit)
Vis vedlegg 406268
1-90-02-11-35-61 (blå)
Vis vedlegg 406269

Av utvalget ditt hadde jeg gått for en PanoMatic. Kun av den grunn at det er noen av de vakreste klokkene som finnes (finere enn Lange, synes jeg). Av helt upartiske årsaker, skal jeg slenge inn noe enda bedre 😅 Mest av den grunn at jeg har en selv (Hand wound eight days) og er utrolig fornøyd med den. Har hatt den i ti år (min lengstvarende) og jeg blir like imponert av den hver gang jeg ser på den. Portugieseren har noe helt spesielt ved seg, synes jeg. De er enkle og elegante, men samtidig uformelle når man setter på forskjellige remmer. PanoMatic har noe av det samme ved seg, den kan kles både opp og ned. Moseren er nydelig, men litt for anonym i mine øyne. Jeg digger Breguet og Blancpain, men litt for mange snirkler for min personlige smak. Uansett hvilken du velger, får du en fantastisk klokke.
1754057102622.png

• Liker
Reaksjoner: andres og gullet
Da skulle du ikke spurt om flere forslag 🤓

Stålvarianten synes jeg personlig er enda mer vellykket. Skjer mye på skiven, men blir mer dempet og balansert med sort skive. Kanskje ikke så "herremann" heller? Men stål går vel kanskje ikke når du heter gullet 😅

Jeg spurte strengt tatt ikke om flere forslag. 🫣🤓 MEN; jeg setter veldig pris på de forslagene som har kommet!

Enig med deg ang stål og gull. Mye mindre preg av «herremann».

Haha! Finnes ikke mye gull på meg dessverre (heldigvis?🤓) Men jeg syntes rose gold er veldig pent på klokker. Nicket har nok andre forklaringer. ;)

• Liker
Reaksjoner: MikroKrone
Av utvalget ditt hadde jeg gått for en PanoMatic. Kun av den grunn at det er noen av de vakreste klokkene som finnes (finere enn Lange, synes jeg). Av helt upartiske årsaker, skal jeg slenge inn noe enda bedre 😅 Mest av den grunn at jeg har en selv (Hand wound eight days) og er utrolig fornøyd med den. Har hatt den i ti år (min lengstvarende) og jeg blir like imponert av den hver gang jeg ser på den. Portugieseren har noe helt spesielt ved seg, synes jeg. De er enkle og elegante, men samtidig uformelle når man setter på forskjellige remmer. PanoMatic har noe av det samme ved seg, den kan kles både opp og ned. Moseren er nydelig, men litt for anonym i mine øyne. Jeg digger Breguet og Blancpain, men litt for mange snirkler for min personlige smak. Uansett hvilken du velger, får du en fantastisk klokke.Vis vedlegg 406341
Vi har helt likt oppfatningen av GO mot ALS. GO har vært på listen i alle år, mens ALS har kommet og gått. Mye fristende med Lange 1, men syntes GO leverer mer Bang for buck.

Jeg tror nok jeg ikke kommer foruten en IWC portugiser i samlingen min med tiden. Det var den som vekket interessen for klokker hos meg og således fortjener en plass. Jeg tror derimot ikke det blir i form av en perpetual.
Kanskje det blir frigjort plass i budsjettet for en 7 days med hvit skive etterhvert. Om jeg går fór Blancpain eller GO med blå skive nå, så passer jo det bra. 🤓