Klokkecafé – løst og fast om klokker

Et etterlengtet løft for urmakerutdanningen i Norge – og ikke minst riktig by ;)

Blir spennende å følge dette, men en slik skole blir ikke bedre enn de lærerne som skolen klarer å rekruttere.
Dessverre tror jeg ikke at denne skolen blir noe bedre enn den på Kongsberg, om de velger å basere lærerkreftene på urmakere som er langt over pensjonsalder.

Jeg er også skeptisk til arbeidsmarkedet for urmakere i Norge i årene som kommer. Ser ut til at stadig flere produsenter selv ønsker å kontrollere ettermarkedet og i tillegg vanskeliggjør tilgangen på deler.
Ja, Bjerke, Swatch-group og noen få andre aktører vil ansette urmakere i fremtiden, men neppe 10-15 i året som vil være et minimum å utdanne årlig, om denne skolen skal være levedyktig.

Redigert:
Er for mange bruk å kast klokker idag, apple og garmin som halve landet bruker. Er vel samme greia med litt mer ordentlige ur.Sånn som powermatic 80. Her bytter de vel hele urverket om noe skjer.Samme med billige Seiko.
Så da er det bare 20% av norges klokker som trenger urmaker?
Tidene forandrer seg.Trist…

• Liker
Reaksjoner: holmby
Er for mange bruk å kast klokker idag, apple og garmin som halve landet bruker. Er vel samme greia med litt mer ordentlige ur.Sånn som powermatic 80. Her bytter de vel hele urverket om noe skjer.Samme med billige Seiko.
Så da er det bare 20% av norges klokker som trenger urmaker?
Tidene forandrer seg.Trist…
Det er ikke bare klokker. Bil og mange andre ting også. Industrien skyver oss mot "bruk og kast" livet.
I samme gang, snakker de om "bærekraft"🤨
War is peace.

unnamed.png

Noen navn klinger bedre i ørene enn andre...

Vis vedlegg 404419

Noen navn klinger bedre i ørene enn andre...
Ok. Usikker på om denne er innafor eller ei. Men det er jo agurktid. På Baselmessen for flere år siden lekte vi med tanken på å ta inn et nytt klokkemerke og ny leverandør på remmer. Vi så for oss mange morsomme situasjoner som kunne oppstå. I ettertid er jeg lettet for at vi lot det ligge😂 (Remmene er forresten skikkelig bra, spesielt Flex-modellen🫣, bare synd at det klinger dårlig).
IMG_1621.png
IMG_1620.png

Ok. Usikker på om denne er innafor eller ei. Men det er jo agurktid. På Baselmessen for flere år siden lekte vi med tanken på å ta inn et nytt klokkemerke og ny leverandør på remmer. Vi så for oss mange morsomme situasjoner som kunne oppstå. I ettertid er jeg lettet for at vi lot det ligge😂 (Remmene er forresten skikkelig bra, spesielt Flex-modellen🫣, bare synd at det klinger dårlig).Vis vedlegg 404746Vis vedlegg 404747
50 years of KUKI 😂

• Haha
Reaksjoner: JørgenO
Ok. Usikker på om denne er innafor eller ei. Men det er jo agurktid. På Baselmessen for flere år siden lekte vi med tanken på å ta inn et nytt klokkemerke og ny leverandør på remmer. Vi så for oss mange morsomme situasjoner som kunne oppstå. I ettertid er jeg lettet for at vi lot det ligge😂 (Remmene er forresten skikkelig bra, spesielt Flex-modellen🫣, bare synd at det klinger dårlig).Vis vedlegg 404746Vis vedlegg 404747
Haha, kan se for meg det kunne blitt litt småklein stemning om noen kom inn i butikken din og ba om å få en KUKI på sin FITYA ja🤣

En litt for corny colab i mine klokkeøyne, men helgull Breitling er en vinner uansett assosiasjon. :)

IMG_95731.jpg

IMG_95721.jpg

Vet ikke helt hva jeg synes. Baksiden er håpløs, men den skal man jo ikke se på uansett. Skiven er en vinner. Men "EH" på sekundviseren er litt Harry igjen.
For min del er det prisen på 140k for stål som gjør at den uansett aldri vil bli aktuell.
Men det er jo kult at en Norsk fotballspiller er i en sånn posisjon at Breitling som jo faktisk er en stor aktør velger å lage en modell med han.