Klokkecafé – løst og fast om klokker

VVS-bransjen er porselensflippere. Kjøper billig og selger dyrt til trengende forbrukere. Akkurat som klokkeforhandlere.

Back to topic: Den blå modellen over er jo pen og nedtonet i forhold til mange andre Bright-blings. Imidlertid ble motvekten på sekundviseren det som ødela det nedtonede på modellen.
 
  • Liker
Reaksjoner: hanse
breitling-chronomat-automatic-36-victoria-beckham.jpg


Beckham + Breitling = sant – men ikke helt som forrige gang :)


Fine fargepalett og lenken ser lekker ut. Jeg er dog ikke i målgruppen, er jeg redd.
 
  • Liker
Reaksjoner: Jon Henrik
Fine fargepalett og lenken ser lekker ut. Jeg er dog ikke i målgruppen, er jeg redd.
Enig, særlig den i gult gull med «sand» skive var lekker. MEN… hadde jeg gitt min kone et ur hvor det var gravert inn VB både på baklokk og på lenke-lås, så hadde jeg nok fått det i retur. Så mye flottere det hadde vært med kun VB som motvekt på sekundviseren - og det var det.
 
Jack Forster skriver bra om grådige prisøkninger, eksklusivitetsjaget og "klokketretthet".

I think that increasingly, watch brands struggle to make anyone understand why anyone would want to buy a luxury watch at all. In a rational – or less irrational – world, watches would be bought at a price that has at least some relationship to actual quality in construction and content in terms of watchmaking. The last few years have not been a distinguished one for innovation in horology, holding the line in terms of movement quality in construction and finish, or even inventiveness in design. Even in independent watchmaking the preference seems to overwhelmingly be for round, sub-40mm, hand-wound watches which, for all that they may in many cases at least have gobs more real watchmaking content than anything from an established brand, are still basically from a playbook which has been around since the 1920s (in one form or another).

[...]

If prices continue to go up, availability continues to be meager, and brands continue to think of their customers as possessed of both unlimited funds and limitless patience, I can see the industry entering a moribund phase in which it will have to work hard to regain the sense of interest, excitement, and pleasure in ownership which ought to characterize fine watchmaking.


Poenget hans vedrørende hva du faktisk får for pengene er bra. Jeg har en Omega PO diver som er identisk med den de selger idag, samtidig som den har doblet i pris på fem år.

Det er sikkert god business her og nå for luksus-konsernene, men det gir avsmak og lukter vondt. Jeg er iallfall ferdig med å kjøpe dyre sveitsere hos AD. Og Grand Seiko f.eks kjører etterhvert, dessverre, samme strategi.

Anbefaler substacken til Jack forøvrig, han publiserer sedvanlig gode artikler jevnt og trutt. :)
 
Redigert:
Jack Forster skriver bra om grådige prisøkninger, eksklusivitetsjaget og "klokketretthet".




Poenget hans vedrørende hva du faktisk får for pengene er bra. Jeg har en Omega PO diver som er identisk med den de selger idag, samtidig som den har doblet i pris på fem år.

Det er sikkert god business her og nå for luksus-konsernene, men det gir avsmak og lukter vondt. Jeg er iallfall ferdig med å kjøpe dyre sveitsere hos AD. Og Grand Seiko f.eks kjører etterhvert, dessverre, samme strategi.

Anbefaler substacken til Jack forøvrig, han publiserer sedvanlig gode artikler jevnt og trutt. :)

Is This The Year Everyone Gets Tired Of Watches?

Jeg kan svare for min egen del, og svaret er tja. Prisøkninger hvert år er normalt, jeg aksepterer det. Noen ganger gjør enkelte modeller et større prishopp, som kan forklares i nye materialer som koster mer, eller bedre teknologi som gir deler det koster mer å lage og sette sammen.

Men de siste årenes prisutvikling er til å bli matt - og lei - av.

Prisene på mange klokker har skutt i været med økninger andre bransjer ikke er i nærheten av, og da snakker vi gjerne om en modell som @speedieThomas PO. Som doblet seg på fem år. Hva i all verden?

Jeg tror bransjen er i ferd med å forregne seg, og den grådigheten vi har sett vokse fram, er ikke bærekraftig på lang sikt.

Er det rart man blir lei?
 
Jack Forster skriver bra om grådige prisøkninger, eksklusivitetsjaget og "klokketretthet".




Poenget hans vedrørende hva du faktisk får for pengene er bra. Jeg har en Omega PO diver som er identisk med den de selger idag, samtidig som den har doblet i pris på fem år.

Det er sikkert god business her og nå for luksus-konsernene, men det gir avsmak og lukter vondt. Jeg er iallfall ferdig med å kjøpe dyre sveitsere hos AD. Og Grand Seiko f.eks kjører etterhvert, dessverre, samme strategi.

Anbefaler substacken til Jack forøvrig, han publiserer sedvanlig gode artikler jevnt og trutt. :)
Ikke noe dumt spørsmål, dette. Én sak er nå Patek, AP og disse, som uansett henvender seg til St. Tropez-segmentet. Noe ganske annet er Omega, og deretter Longines ++.

Prisøkningene fremstår hinsides, og jeg blir også matt av det hele. Og jeg tror dessuten de ville prisøkningene og påfølgende matthet kommer til å ha ringvirkninger «nedover» i de ulike segmentene: når en Longines og en Oris og en Tudor etterhvert blir uoppnåelig for hvermannsen som ikke gidder å spare i flere år, får den gryende interessen som sådan et skudd for baugen. Hvorfor gidde å bruke tid på en ventepølse eller tre når selve hovedretten aldri blir servert?

Og da vil alle disse mindre merkene, spesielt micro-brandene, måtte sloss i et stadig mer blodrødt marked. Vil Chr. Ward, Baltic, Yema eller Nivada Grenchen bli den første til å falle?

Så ja, klokkeinteressen vil falle i 2024 og fremover. Noen vil dø ut, og de mest prestisjetunge vil selge mindre. Marginene beholder de nok, i alle fall en stund, men salgsvolumet vil over tid falle. Seiko, Certina og Citizen blir vinnerne: de har skala, breddesortiment og snakker i tillegg til entusiastene. Når et micro-brand dør, og Longines er for dyrt, er The Citizen eller Capt. Willard svaret.
 
Ikke noe dumt spørsmål, dette. Én sak er nå Patek, AP og disse, som uansett henvender seg til St. Tropez-segmentet. Noe ganske annet er Omega, og deretter Longines ++.

Prisøkningene fremstår hinsides, og jeg blir også matt av det hele. Og jeg tror dessuten de ville prisøkningene og påfølgende matthet kommer til å ha ringvirkninger «nedover» i de ulike segmentene: når en Longines og en Oris og en Tudor etterhvert blir uoppnåelig for hvermannsen som ikke gidder å spare i flere år, får den gryende interessen som sådan et skudd for baugen. Hvorfor gidde å bruke tid på en ventepølse eller tre når selve hovedretten aldri blir servert?

Og da vil alle disse mindre merkene, spesielt micro-brandene, måtte sloss i et stadig mer blodrødt marked. Vil Chr. Ward, Baltic, Yema eller Nivada Grenchen bli den første til å falle?

Så ja, klokkeinteressen vil falle i 2024 og fremover. Noen vil dø ut, og de mest prestisjetunge vil selge mindre. Marginene beholder de nok, i alle fall en stund, men salgsvolumet vil over tid falle. Seiko, Certina og Citizen blir vinnerne: de har skala, breddesortiment og snakker i tillegg til entusiastene. Når et micro-brand dør, og Longines er for dyrt, er The Citizen eller Capt. Willard svaret.
Takke seg til Tissot,victorinox og casio
 
TRN-50-2A_side_band-1536x1024.jpg

Casio markerer 50-årsjubileet for Casiotron QW02 – første klokke fra Casio, og verdens første med automatisk kalender.

 
  • Liker
Reaksjoner: Måsabjønn