Enklokkemann?

Jeg følger ikke med på prisene lenger, så jeg vet ærlig talt ikke hvor galt det har blitt. Men sist jeg var oppdatert kostet en speedy over 100k. Da ramlet jeg av. Jeg gidder ikke betale 100k for en 40k klokke.

Jeg har vært innom Rolex, Tudor, IWC, Omega, Seiko, JLC, Cartier, Seiko, Breitling, Panerai og Casio. Så jeg føler vel egentlig ikke jeg bare har jaktet hypen heller. Jeg har fått kjøpe hos AD det jeg har hatt lyst på uansett.
Spørsmålet er hva du liker også.
Men jeg vil si at Rolex, Tudor, IWC, Omega, JLC, Breitling og Panerai er slett ingen "underdog" i klokkeverden og faller dessverre under "hype" definisjonen.

Spørsmålet er hva du liker også.
Men jeg vil si at Rolex, Tudor, IWC, Omega, JLC, Breitling og Panerai er slett ingen "underdog" i klokkeverden og faller dessverre under "hype" definisjonen.
Mulig du har rett. Sånn jeg oppfattet markedet satt Rolex og de over standarden for hypen også prøvde alle de andre å halse etter med å pumpe prisene til værs for å få en del av kaka.
Og i det øyeblikket mistet jeg trua på bransjen.

Ta Omega og Breitling for eksempel. Kjempefint entrypoint til hobbyen for 10 år siden. Nå er det jo økonomisk galskap å kjøpe en ny hos forhandler da tapet er minst 50% om man skulle ønske å selge for å prøve noe annet. Før så kunne man prøve en Omega, ta et tap på 4-5k og prøve noe nytt. Det går ikke lenger. Ikke for meg ihvertfall.

• Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
@GrimReaper
Hvis markedet er ikke villig til å betale høy pris for alt som er brukt Omega og Breitling, er det nok fordi markedet er bevisst på hypen varemerkene har vært å bygge de siste årene.
Jeg mener at man må se etter varemerkene som gir mest klokke for pengene. Uavhengig av prestisjen som løper rundt navnet.
Seiko gjør mye bra og jeg mener at "Uemura" utgaven med 8L35-2 urverket er top når det gjelder komfort og pålitelighet.
Den kommer noen ganger på tilbud i landet.
1000006651.jpg

Også er det mye bra som kommer fra Tyskland.

@GrimReaper
Hvis markedet er ikke villig til å betale høy pris for alt som er brukt Omega og Breitling, er det nok fordi markedet er bevisst på hypen varemerkene har vært å bygge de siste årene.
Jeg mener at man må se etter varemerkene som gir mest klokke for pengene. Uavhengig av prestisjen som løper rundt navnet.
Seiko gjør mye bra og jeg mener at "Uemura" utgaven med 8L35-2 urverket er top når det gjelder komfort og pålitelighet.
Den kommer noen ganger på tilbud i landet.
Vis vedlegg 432175
Også er det mye bra som kommer fra Tyskland.
Det er et godt poeng. Det er nok mye bra der ute som går under prestisjeradaren. Seiko er alltid en vinner med flotte modeller. Har en SKX007 liggende i boksen, men har ikke brukt den på årevis. Tror jeg kjøpte den i 2016. Men vil ikke kvitte meg den heller, den minner meg om tider da entusiastene faktisk var interesserte i klokker og ikke navnet og hvilke influensere som hadde den på armen.

Seiko er alltid en vinner med flotte modeller.

Jeg pleide å være rimelig fanatisk tilhenger av Seiko, dengang alle de spennende modellene måtte bestilles direkte fra Japan og Bjørklund bare solgte batteridrevne EU-modeller blant det andre batteridrevne drittet sitt. Og dollarkursen var hyggelig og prisene lave. Synes strengt tatt at Citizen og Certina gir mye mer for pengene i dag.

Min klokkereise har ledet meg til oppdagelsen av at jeg ikke er en samler. Jeg får også litt dårlig følelse av å ha flere klokker som skal oppfylle samme rolle. Det har ingenting med prisnivå eller økonomi å gjøre, kun følelsen av at ting skal brukes. Å ha en klokkeboks stappet med klokker som ikke ser håndleddet blir helt feil for meg.

Derfor gjorde jeg som deg @eidehelg og solgte unna alt for å bli OWG. Hadde også en beskjeden samling sammenlignet med mange her inne, men i siste runde røyk 2254, Grand Seiko SBGW231 og Bathyscaphe. Sub ble også valget her – min 114060 ble igjen. Den funker til alt og blir brukt som en Sub skal brukes.

Det varte i omtrent seks måneder før jeg innså at jeg “trengte” en sommerklokke. En som var litt freshere, funket på gummi (har prøvd Sub på gummi, men det ga aldri godfølelsen). Valget falt på Tudor FXD MN. Hater egentlig NATO, så valget er jo helt ulogisk, men på original gummirem er den fantastisk. Lett, titan er utrolig behagelig i varmen, og digger den hver gang jeg tar den på. Helg, ferie, båttur, eller hvis man skal til lugubre strøk som favelaen i Rio eller til Sarpsborg og vil gå litt under radaren.

Jeg er nok for praktisk anlagt til å bli en samler. Klokkene må ha en funksjon og en rolle. Samtidig er det fryktelig lett å finne på roller og scenarioer for å rettferdiggjøre enda et kjøp.

Derfor har jeg begynt å tenke på det mer som en klokkegarderobe enn klokkesamling.

Min klokkereise har ledet meg til oppdagelsen av at jeg ikke er en samler. Jeg får også litt dårlig følelse av å ha flere klokker som skal oppfylle samme rolle. Det har ingenting med prisnivå eller økonomi å gjøre, kun følelsen av at ting skal brukes. Å ha en klokkeboks stappet med klokker som ikke ser håndleddet blir helt feil for meg.

Derfor gjorde jeg som deg @eidehelg og solgte unna alt for å bli OWG. Hadde også en beskjeden samling sammenlignet med mange her inne, men i siste runde røyk 2254, Grand Seiko SBGW231 og Bathyscaphe. Sub ble også valget her – min 114060 ble igjen. Den funker til alt og blir brukt som en Sub skal brukes.

Det varte i omtrent seks måneder før jeg innså at jeg “trengte” en sommerklokke. En som var litt freshere, funket på gummi (har prøvd Sub på gummi, men det ga aldri godfølelsen). Valget falt på Tudor FXD MN. Hater egentlig NATO, så valget er jo helt ulogisk, men på original gummirem er den fantastisk. Lett, titan er utrolig behagelig i varmen, og digger den hver gang jeg tar den på. Helg, ferie, båttur, eller hvis man skal til lugubre strøk som favelaen i Rio eller til Sarpsborg og vil gå litt under radaren.

Jeg er nok for praktisk anlagt til å bli en samler. Klokkene må ha en funksjon og en rolle. Samtidig er det fryktelig lett å finne på roller og scenarioer for å rettferdiggjøre enda et kjøp.

Derfor har jeg begynt å tenke på det mer som en klokkegarderobe enn klokkesamling.
Samme rolle, hva er det?
Har en sportshype, en dress komplikasjon og en kontorklokke.

Slik jeg ser det mangler jeg kronograf, pure dress, integrerert lenke, skikkelig diver, beater, microbrand, Seiko (som skal være i kolleksjonen), quartz, strap-monster, independent og en manualwind.

Misforstå meg rett OWG er ikke dumt, men kan bli bland? At en Explorer GÅR som dressklokke og toolwatch gjør den ikke mindre kjedelig.

Du har ikke ett par sko til alle anledninger? 😜

På ferden til enklokkemann har jeg tenkt på om det har vært riktig å selge de klokkene jeg valgte å la gå. Jeg var lenge opptatt av å kjøpe klokker som utfylte hverandre, eller som ikke ble «for like». Jakten og neste sparemål konkurrerte litt med å glede seg over de jeg hadde, og jeg kjente på at det var altfor mye verdier som samlet støv i klokkeboksen. Boksen med plass til 10 ble byttet ut med rull med plass til 3. Nå er det to ledige plasser i rullen :unsure:

Har jeg angret på noen av salgene? Svaret på det er nok nei. Selv om flere av dem hadde en slags x-faktor, kunne ingen erstattet Sub som «the one»:
- Daytona (panda): Dårlig lesbarhet, altfor verdifull som la demper på bruk, «tungvint» kronograf som må skrus opp for å brukes, litt «femi» klokke :p
- Yacht-Master (grå skive): Mye samme uttrykk som Sub, men mer jålete og litt for «fin», pluss for dato og minus for gangreserve (48 t)
- Panerai 510: Den eneste som jeg av og til savner. Minus for størrelse (44 mm), utrolig kul og rå klokke med 8 døgn gangreserve.
- Omega AT (blå skive): Allsidig men litt kjedelig. Ikke den beste lenken men svært mye klokke for pengene, pluss for dato og innsyn til verket.
- JLC (triple calendar): Et smykke som er «for fin» som daglig-klokke. Mange detaljer som krevde briller eller forstørrelsesglass for å nytes (hehe)
- Omega Speedmaster: Et ikon som konkurrerer med Sub som eneste klokke. Minus for 2 døgn gangreserve, opptrekk og svak WR.
- Tudor FXD: Tapte armtid nesten hver gang mot Sub. Pluss for at den er «friskere» i uttrykket enn Sub.
- IWC Mark XX: Allsidig klokke med 5 døgn gangreserve. Pluss for dato og lenke som kan måle krefter med Oysterlenken. Men, kjedelig i lengden!

Sikkert noen som er uenige i noen av betraktningene, men det er nå mine betraktninger ;) Akkurat nå kjenner jeg på en frihet og en slags nullstilling. Det er lite som frister for tiden, men jeg vet at veien tilbake i kaninhullet kan være rett rundt hjørnet…

• Liker
Reaksjoner: hbf
Samme rolle, hva er det?
Har en sportshype, en dress komplikasjon og en kontorklokke.

Slik jeg ser det mangler jeg kronograf, pure dress, integrerert lenke, skikkelig diver, beater, microbrand, Seiko (som skal være i kolleksjonen), quartz, strap-monster, independent og en manualwind.

Misforstå meg rett OWG er ikke dumt, men kan bli bland? At en Explorer GÅR som dressklokke og toolwatch gjør den ikke mindre kjedelig.

Du har ikke ett par sko til alle anledninger? 😜
Jo, men jeg har heller ikke 12 par hvite sneakers som dekker samme behov. 😄

For meg blir “samme rolle” typisk hverdagsklokker. Jeg kunne fint eid Explorer, Mark XX, OP osv., men de ville i praksis konkurrert om den samme håndleddstiden.

Jeg har faktisk en Eterna også, men den er arvet etter bestefar og brukes til 17. mai, julaften, bryllup, dåp og lignende. I tillegg har jeg en G-Shock som får luftet seg de få dagene i året det er båtpuss, oppussing eller annet griseri.

Det eneste unntaket er egentlig SKX-en. Den brukes nesten aldri, men var en gave fra kona, så den får bli. 😊

Klokkene skal ha en reell rolle, ikke en rolle jeg finner på for å rettferdiggjøre neste kjøp. 😅

Men som sagt – jeg er nok ingen samler, så vi tenker nok litt ulikt. Samtidig synes jeg det er litt kult å ha den ene klokken som blir med gjennom mesteparten av livet.