Min klokkereise har ledet meg til oppdagelsen av at jeg ikke er en samler. Jeg får også litt dårlig følelse av å ha flere klokker som skal oppfylle samme rolle. Det har ingenting med prisnivå eller økonomi å gjøre, kun følelsen av at ting skal brukes. Å ha en klokkeboks stappet med klokker som ikke ser håndleddet blir helt feil for meg.
Derfor gjorde jeg som deg
@eidehelg og solgte unna alt for å bli OWG. Hadde også en beskjeden samling sammenlignet med mange her inne, men i siste runde røyk 2254, Grand Seiko SBGW231 og Bathyscaphe. Sub ble også valget her – min 114060 ble igjen. Den funker til alt og blir brukt som en Sub skal brukes.
Det varte i omtrent seks måneder før jeg innså at jeg “trengte” en sommerklokke. En som var litt freshere, funket på gummi (har prøvd Sub på gummi, men det ga aldri godfølelsen). Valget falt på Tudor FXD MN. Hater egentlig NATO, så valget er jo helt ulogisk, men på original gummirem er den fantastisk. Lett, titan er utrolig behagelig i varmen, og digger den hver gang jeg tar den på. Helg, ferie, båttur, eller hvis man skal til lugubre strøk som favelaen i Rio eller til Sarpsborg og vil gå litt under radaren.
Jeg er nok for praktisk anlagt til å bli en samler. Klokkene må ha en funksjon og en rolle. Samtidig er det fryktelig lett å finne på roller og scenarioer for å rettferdiggjøre enda et kjøp.
Derfor har jeg begynt å tenke på det mer som en klokkegarderobe enn klokkesamling.