Enklokkemann?

Medlem
27. mars 2018
Sted
Stavanger
Mulig denne tråden allerede går på krykker, eller finnes i ulike format. Jeg fant ikke en tråd som handler utelukkende om dette, men hvis den finnes må moderator gjerne flytte diskusjonen til riktig sted.

Så havnet jeg der jeg ikke trodde jeg skulle: Jeg har blitt ENKLOKKEMANN etter snart 8 1/2 år på dette asylet :oops: Samlingen var på et tidspunkt oppe i 8 klokker, som i seg selv er beskjedent i forhold til samlingene flere sitter på her inne. De har røket ut en etter en etter hvert som interessen har kjølnet og andre prioriteringer har tatt over; Daytona, Yacht-Master, Omega Aqua Terra, Panerai 510, JLC Master Control Calendar, Speedy, Tudor FXD og Sinn 856 UTC. Har også vært innom Meistersinger, Mont Blanc, Certina og et par Longines. Nå er IWCén på vei østover og jeg sitter igjen med Submariner - verdens «kjedeligste» men likevel helt perfekte klokke!

Jeg tviler på at jeg er ferdig med denne hobbyen, såpass kjenner jeg meg selv. Men, nå er det tid for nullstilling. Nå skal jeg bruke de neste månedene til å sondere, prøve å vekke interessen på ny - og kanskje drømme litt igjen? Det kan fort gå godt (haha). Er det noen av dere som har tatt steget og blitt OWG i det siste, eller vurderer å gjøre det? I så fall, hvilken klokke kunne vært ditt «end game»?

IMG_2578.jpeg

Redigert:
Mulig denne tråden allerede går på krykker, eller finnes i ulike format. Jeg fant ikke en tråd som handler utelukkende om dette, men hvis den finnes må moderator gjerne flytte diskusjonen til riktig sted.

Så havnet jeg der jeg ikke trodde jeg skulle: Jeg har blitt ENKLOKKEMANN etter snart 8 1/2 år på dette asylet :oops: Samlingen var på et tidspunkt oppe i 8 klokker, som i seg selv er beskjedent i forhold til samlingene flere sitter på her inne. De har røket ut en etter en etter hvert som interessen har kjølnet og andre prioriteringer har tatt over; Daytona, Yacht-Master, Omega Aqua Terra, Panerai 510, JLC Master Control Calendar, Speedy og Sinn 856 UTC. Har også vært innom Meistersinger, Mont Blanc, Certina og et par Longines. Nå er IWCén på vei østover og jeg sitter igjen med Submariner - verdens «kjedeligste» men likevel helt perfekte klokke!

Jeg tviler på at jeg er ferdig med denne hobbyen, såpass kjenner jeg meg selv. Men, nå er det tid for nullstilling. Nå skal jeg bruke de neste månedene til å sondere, prøve å vekke interessen på ny - og kanskje drømme litt igjen? Det kan fort gå godt (haha). Er det noen av dere som har tatt steget og blitt OWG i det siste, eller vurderer å gjøre det? I så fall, hvilken klokke kunne vært ditt «end game»?

Vis vedlegg 432013
Litt av en nedslanking!

Tanken har jo slått meg også. Jeg vil tro at det gir en veldig «ro».

En vanlig utfordring er vel at man hele tiden jager neste klokke, og det kan i lengden bli litt mye.

Jeg tenker at jeg skal prøve å finne litt roen med det jeg har. OWG er litt drastisk for meg - jeg liker å tenke at jeg «trenger» litt ulike klokker til ulike anledninger. Men hvis jeg skulle blitt OWG er jo spørsmålet hvilken - om ikke annet et artig tankeeksperiment. Tror jeg ville tenkt
- allrounder - 100m WR og lenke
- noe som gir den litt uforklarlige «klokkegleden», og ideelt sett en klokke som betyr noe ekstra
- noe som jeg alltid hadde følt meg komfortabel med å bruke
Da er jeg litt usikker på om Rolex hadde vært svaret for meg. Ville nok blitt en av BP’ene.

Jeg har hatt én klokke sammenhengende på armen i 14 mnd nå. Det trodde jeg aldri skulle gå for et par år tilbake. Men nå tenker jeg ikke over det lenger.

Interessen er på all time low. Hype og prisgallopp ødela dessverre den kjæreste hobbyen og lidenskapen jeg hadde.

Interessen vil nok alltid være tilstede i en viss grad, men lidenskapen tror jeg er over. Dessverre.

Nå har jeg sub på armen for den er robust og funker både på jobb og fritid. Ser sjelden på den som noe annet enn en timekeeper lenger, men den er behagelig, presis og uten nykker. Tikker av alle boksene jeg har behov for nå.

Jeg håper Interessen kommer tilbake igjen i fremtiden, for jeg var virkelig glad i hobbyen. Men når jeg ser dette AP pop-greiene som foregår og prisene som fortsatt er latterlig høye på brød og melk klokker så er jeg redd toget er gått.

Håper jeg tar feil.

Jeg har hatt én klokke sammenhengende på armen i 14 mnd nå. Det trodde jeg aldri skulle gå for et par år tilbake. Men nå tenker jeg ikke over det lenger.

Interessen er på all time low. Hype og prisgallopp ødela dessverre den kjæreste hobbyen og lidenskapen jeg hadde.

Interessen vil nok alltid være tilstede i en viss grad, men lidenskapen tror jeg er over. Dessverre.

Nå har jeg sub på armen for den er robust og funker både på jobb og fritid. Ser sjelden på den som noe annet enn en timekeeper lenger, men den er behagelig, presis og uten nykker. Tikker av alle boksene jeg har behov for nå.

Jeg håper Interessen kommer tilbake igjen i fremtiden, for jeg var virkelig glad i hobbyen. Men når jeg ser dette AP pop-greiene som foregår og prisene som fortsatt er latterlig høye på brød og melk klokker så er jeg redd toget er gått.

Håper jeg tar feil.
Ja, har vært - og er - en slitsom prisgalopp. Så har forståelse for OWG.

Kanskje det går litt i faser. Men skulle du slenge på deg Batman’en håper jeg du legger ut et bilde! 👍

• Liker
Reaksjoner: GrimReaper og Grendel
Litt av en nedslanking!

Tanken har jo slått meg også. Jeg vil tro at det gir en veldig «ro».

En vanlig utfordring er vel at man hele tiden jager neste klokke, og det kan i lengden bli litt mye.

Jeg tenker at jeg skal prøve å finne litt roen med det jeg har. OWG er litt drastisk for meg - jeg liker å tenke at jeg «trenger» litt ulike klokker til ulike anledninger. Men hvis jeg skulle blitt OWG er jo spørsmålet hvilken - om ikke annet et artig tankeeksperiment. Tror jeg ville tenkt
- allrounder - 100m WR og lenke
- noe som gir den litt uforklarlige «klokkegleden», og ideelt sett en klokke som betyr noe ekstra
- noe som jeg alltid hadde følt meg komfortabel med å bruke
Da er jeg litt usikker på om Rolex hadde vært svaret for meg. Ville nok blitt en av BP’ene.
Kjenner meg godt igjen i jaget etter den neste, og at man ikke klarer å slå seg til ro med det man har. Så får tiden vise om det å ha én klokke gir mer ro ;) Akkurat nå var det riktig. Ellers er jeg enig i kriteriene du lister opp: Lenke, god WR og en eller annen x-faktor. BP kunne absolutt vært en het kandidat!

• Liker
Reaksjoner: Grendel og Bgo80

Håper jeg tar feil.
Hyggelig at du fortsatt lusker litt i buskene her inne :) Nedkjølingen av interessen begynte vel omtrent på samme tid for begge? Selv om jeg er en gretten gammel gubbe så er jeg ørlite optimistisk når det gjelder å lete fram klokke-gnisten på sikt…

• Liker
  • Elsker
Reaksjoner: Grendel og Bgo80
OWG FTW! ❤️
Jeg anser meg selv som en OWG - skjønte jeg har det med å bytte den ut..
Jeg har også hatt stor samling (30+ Seikoer, god blanding etc), men begynte etter hvert å skalere ned. Var så på kanskje 3-4 stk samtidig, med både vintage Rolex, Omega, Cartier o.l.
Så dabbet interessen helt. Da ble det kun Casioer og annet smått.
Så vekket interessen igjen, men hvorfor trenger jeg så mange?
Nå siste året har jeg hatt stort sett en klokke om gangen - og jeg elsker det.
Mulig jeg enda søker "the one", og jeg tror det er en Submariner, enda så kjedelig som du også poengterer..
Uansett, just nu så er det en Certina DS Action Diver som er min ene.
Mulig nok en sub-lookalike, men det er det budsjettet mitt tillater nå 🤷🏼‍♂️
Så jeg stortrives med den ❤️
1000005503.jpg

Eller, usikker på om jeg klassifiseres som en OWG, siden den har en datter liggende på lur.
Det er riktig nok en datter i rette forstand, da det er min datter sin.
Den var på håndleddet mitt da hun ble født i fjor, og skal graveres med hennes navn og fødselsdato, og gis til henne ved konfirmasjon.
En Certina Kurth Freres 100 years jubilee, med manuelt verk.
1000005569.png

(Jeg tillater meg dog å bruke den ved penere anledninger)

Men utenom det, så anser jeg meg som en OWG, og trives! 😁

Så havnet jeg der jeg ikke trodde jeg skulle: Jeg har blitt ENKLOKKEMANN etter snart 8 1/2 år på dette asylet :oops: Samlingen var på et tidspunkt oppe i 8 klokker, som i seg selv er beskjedent i forhold til samlingene flere sitter på her inne. De har røket ut en etter en etter hvert som interessen har kjølnet og andre prioriteringer har tatt over; Daytona, Yacht-Master, Omega Aqua Terra, Panerai 510, JLC Master Control Calendar, Speedy, Tudor FXD og Sinn 856 UTC. Har også vært innom Meistersinger, Mont Blanc, Certina og et par Longines. Nå er IWCén på vei østover og jeg sitter igjen med Submariner - verdens «kjedeligste» men likevel helt perfekte klokke!

Vis vedlegg 432013
Samme her😀 Har sikkert hatt 50 klokker de siste årene. Nå bruker jeg stort sett kun samme klokke som deg, Submariner (no date). Perfekt klokke som fungerer bra til det meste - og jeg synes den blir bedre og bedre dag for dag🙌 Finnes ikke bedre OW!

• Liker
  • Elsker
Reaksjoner: eidehelg og Grendel
Har vel bortimot 100 klokker, men »kun 30» som jeg anser som klokker jeg bruker fra tid til annen, de andre er der utav interesse, og er stort sett også til salgs. Å ha kun en klokke ser jeg ikke som noe mål eller noe som noengang vil skje her i huset. Mht hype og slikt har vel dette stort sett gitt seg, iallfall for såkalt vanlige vintage klokker. For øvrig, dersom jeg MÅTTE ha kun en klokke er vel Rolex 16610 en ekstremt god kandidat….

Wow...
Klokkebudsjettet har gått over til andre formål. Prisene har gått overstyr, noe som selvfølgelig renner over til annenhåndsprisene også. Drømmer er fortsatt gratis.

Men det å gå over til en klokke ville være litt rart. Det viktigste vil være at Submarineren er den jeg liker best, men ikke vil bruke til alle formål. Drar jeg på byen eller ferie tar jeg på en mindre prangende klokke. Ville jeg klart meg med to? Sub og en til herjinger?

8

Fra masse klokker:
IMG_4056.jpeg

Til en stk hverdagsklokke i over to år, så nesten OWG, men med tre stk men:
IMG_7544.jpeg

Brukes til tur (ski, fjell, sykkel, båt…), kontor, selskap og annen hverdag:
IMG_7396.jpeg
IMG_7389.jpeg
IMG_7395.jpeg
IMG_7393.jpeg

Men1
Har en beater til å bygge grunnmur og feire sommerferie med:
IMG_7398.jpeg

Men2
Leaser nedre del av konas venstre arm til øvrig klokkeglede, hennes to:
IMG_6061.jpeg

IMG_7354.jpeg

Men3
Også har jeg et par-tre ungdom som må oppdras:
IMG_4642.jpeg

Ikke noe nytt fra meg dette, bare min tolkning av OWG.

Prisene er hva de er, hypen med alle uvitende tosker og oportunister er på vei bort, men det jeg savner er de dype nerdediskusjonene. Litt som at mye er ferdig diskutert. Min flotteste klokke var en triple 6, men akkurat som om ingen bryr seg om at det en flott klokke, og hvorfor den er flott. Og når @Tom Henriksen viser sin Unike Panerai med stor U bare scrolles det forbi. Dette var bare to eksempler. Syns det er litt trist. For øvrig henger jeg med. Og har alltid lyst på en ny klokke.

☀️

Redigert:
Jeg kom seint til festen, og fikk aldri oppleve den gangen man kunne kjøpe råleks over disk med rabatt uten kjøpshistorikk. Men derimot har jeg erfart at klokker er fasinerende og gøy selv om prisen er godt under 20 000 kroner, og så langt er jeg lykkelig eier av mange klokker som får rullere hyppig. Jeg bytter gjerne klokke både en og tre ganger i løpet av dagen.

Joda, kanskje blir jeg en ordentlig enklokkemann en gang med tiden, men det tviler jeg ærlig talt litt på. Av den enkle grunn at jeg min arvede Certina ikke skal selges, og den skal definitivt ikke bli min hverdagsklokke. Men all ære til dere som får til det. Og lykke til i jakten på den ene :)

Jeg tok opp klokkeinteressen igjen i fjor og begynte med å riste liv i så mange av klokkene som mulig, noe som endte med seks brukbare klokker, pluss at jeg i fjor kjøpte meg det som skulle være en dedikert turklokke. Og så har jeg akkurat kjøpt meg en ny utpreget sommerklokke, så nå er jeg på åtte snurrende klokker. (Svært nøkternt prisleie på hele samlingen for øvrig, men betraktningene er nok overførbare på 100k-pluss-klokker også.)

Har brukt OnMyWrist for å prøve å rullere på en god måte. Men det er noen av klokkene som går tilbake til skuffen fordi de ikke gir den bæregleden som man kunne håpe på. Så jeg tror at jeg kommer til å ende med å legge vekk ambisjonen om rettferdig rullering og heller bare bruke den klokken som passer best til dagens aktivitet. Tematisering FTW:

1. Sommerklokke
2. Vinterklokke
3. Turklokke
4. Mekke/snekre/stuntklokke
5. Nostalgiklokke (arv)

Med andre ord, jeg kunne ikke klart meg som OWG, men jeg har i hvert fall funnet en måte å slippe å nøle med hvilken klokke jeg skal bære på en gitt dag.

Ja, har vært - og er - en slitsom prisgalopp. Så har forståelse for OWG.

Kanskje det går litt i faser. Men skulle du slenge på deg Batman’en håper jeg du legger ut et bilde! 👍
Batman'en ligger trygt i safen sammen med Bjerke 100års modellen. Det er de tre jeg har igjen etter ti års dedikert lidenskap. Batman skal nok få sin renessanse, men vurderer å gi den en service da den er 10år til neste år.

Så får vi se hvordan det bærer i vei. Men de to Rolexene dekker langt på vei alle mine behov p.t.
Bjerkemodellen beholder jeg som en kuriosa.

• Liker
Reaksjoner: eidehelg