Enklokkemann?

Hyggelig at du fortsatt lusker litt i buskene her inne :) Nedkjølingen av interessen begynte vel omtrent på samme tid for begge? Selv om jeg er en gretten gammel gubbe så er jeg ørlite optimistisk når det gjelder å lete fram klokke-gnisten på sikt…
Ja, jeg tror vi datt av lasset omtrent på samme tid. En gretten gammel gubbe forblir jeg nok uansett, men det hadde vært fint om gnisten kom tilbake. Lusker fortsatt litt jeg også, men ikke så aktiv lenger av andre grunner.

• Elsker
Reaksjoner: eidehelg
Er i praksis nesten enklokkemann blitt ja! Er deilig å ikke tenkte på hva man skal ha på seg for dagen. Er explorer 1 36mm det går i og er på døgnet rundt og er med på alt. De 4 andre klokkene ligger i boksen sin og blir der i 10-15 år til. Blir ikke solgt, men ligger og venter til å bli overtatt av sønn og datter. Hvis de vil. Hvis de er ansvarlige.

Er gjerne 1-2 mnd om gangen pr. klokke, men med mine klokkebudsjetter føler jeg enn så lenge at 3-4 klokker i prisklassen 1000 kr - 20 000 kr passer meg best. Et arvegods som aldri blir solgt, og en som skal bli arvegods (men som enda ikke er kjøpt inn). En Casio og 2 Seiko/Certina/tilsvarende for å stilne kløen. Klart, om Norsk-Tipping skulle finne på å ringe en kveld (skjønt, jeg leverer jo kupongen sjeldnere og sjeldnere) så ville jeg sterkt vurdere noe fra "øverste hylle" (sett fra mitt perspektiv) og la det være med det i overskuelig fremtid.

Jeg synes ikke interessen har blitt noe mindre. Men det stopper litt pga økonomi. Det er ikke Seiko 5 jeg har lyst på lenger. Det jeg har lyst på koster for mye, så det stopper litt der.

Men jeg er heldig og har en samling jeg er fornøyd med nå. Jeg har Zenith, speedmaster, GO, Rolex ( har air King, skulle gjerne vært en sub). + ca 25 kreti og pleti, hvorav: ett par Eterna, 2 Longines, Stowa, Brellum, 10 Seiko, ett par Tudor og noen fler.

Redigert:
Sub til herjinger.
Sånn, rettet det for deg.
Hvorfor skal man ikke bruke klokkene når man har de? En ting er vintage, typ veldig gammelt og skjørt, men om man har en moderne Rolex Sub (nyere enn 1990), så er det jo ur laget for å bli brukt. Eller? Hvis ikke, så er det jo ikke vits i å ha de.

Selv har jeg i praksis blitt enklokkemann, med en Garmin Fenix 6 limt på armen. Jeg forsøker å puste liv i interessen igjen, men får det ikke til. Selge alt? Kanskje, men har ikke hast.

• Liker
Reaksjoner: BigT og Erik_SG
Sånn, rettet det for deg.
Hvorfor skal man ikke bruke klokkene når man har de? En ting er vintage, typ veldig gammelt og skjørt, men om man har en moderne Rolex Sub (nyere enn 1990), så er det jo ur laget for å bli brukt. Eller? Hvis ikke, så er det jo ikke vits i å ha de.

Selv har jeg i praksis blitt enklokkemann, med en Garmin Fenix 6 limt på armen. Jeg forsøker å puste liv i interessen igjen, men får det ikke til. Selge alt? Kanskje, men har ikke hast.
Sub og en til herjinger? sa han. Det får jeg til å bli noe for einherjer. Min 16610 blir brukt uansett situasjon.

• Liker
Reaksjoner: Gin
Jeg skjønner ikke helt ovenstående bekymringer vedrørende «herjinger» ?
For meg blir dette litt sånn:

IMG_8413.jpeg

Poster nesten aldri men denne tråden var artig. Er engelsk så tilgi meg gjerne de rare formuleringene.

Ble óg OWG etter hvert. Skjedde helt naturlig over ca et tiår, men det viste seg at uansett hva samlingen bestå av var det i praksis kun én eller to som ble brukte. I begynnelsen var det gøy å prøve alle mulige stiler men jeg fant ut etter hvert at pilot-klokker resonnerer mest. Er noe med disse tidløse, lettleselige skivene, den rike historien og hele no-bullshit estetikken. Aller første mekaniske klokken var faktisk en flieger, en herpa Steinhart IWC-klone jeg kjøpte for lite peng og helt uten noe som helst horologisk kunnskap. Må jo begynne et sted etc. Etter mange år med alt mulige fliegere på armen ble det en ekte BP til slutt. Full circle.

Akkurat nå er den på service hos IWC - ingen polering, thank you very much - ellers er den så godt som stiftet på armen. Var også interessant å oppleve at å betale 14k for en spa date i Sveits er ikke problematisk, gitt at denne skal arves av sønnen min. Blir et helt annet fokus.

Savner ikke de andre klokkene. Det føles godt å ha blitt kvitt alt annet, å ha sidesteppa invistørene med sine Rolex-handleposer, endeløse reissues og Swatch X Whatthefuckever. Uff. Digger klokker ennå, men det er så utrolig mye piss som følger med det å være klokkeintrissert. OWG var, i mitt tilfelle, en lettelse.

Jeg har hatt én klokke sammenhengende på armen i 14 mnd nå. Det trodde jeg aldri skulle gå for et par år tilbake. Men nå tenker jeg ikke over det lenger.

Interessen er på all time low. Hype og prisgallopp ødela dessverre den kjæreste hobbyen og lidenskapen jeg hadde.

Interessen vil nok alltid være tilstede i en viss grad, men lidenskapen tror jeg er over. Dessverre.

Nå har jeg sub på armen for den er robust og funker både på jobb og fritid. Ser sjelden på den som noe annet enn en timekeeper lenger, men den er behagelig, presis og uten nykker. Tikker av alle boksene jeg har behov for nå.

Jeg håper Interessen kommer tilbake igjen i fremtiden, for jeg var virkelig glad i hobbyen. Men når jeg ser dette AP pop-greiene som foregår og prisene som fortsatt er latterlig høye på brød og melk klokker så er jeg redd toget er gått.

Håper jeg tar feil.
Har alltid likte dine innlegg, men det var svært mye her som resonnerte. Alt støyet bare kveler gleden.

Men har klokkeprisene / hypen gått amok eller jager dere bare de rålecks/AP/PP/ det internett sier er kult?
Da blir det fort dyrt.

Panerai/IWC/GS kan man få for et skambud på c24?
SMP300 ligger stille i pris?