Bilsnakk

1000007053.jpg
 
Medasylanter, jeg trenger et godt råd eller to.

I september i fjor kjøpte jeg en 2020 Ford Galaxy som jeg egentlig er storfornøyd med. Problemet er bare at bilen har stått like mye på verksted som den har vært på veien. Airbagfeil flere ganger, feil på kjølesystem, bytte av termostat, feil på eksos som ble bytte av nox-sensor, feil på førkollisjonssystem, inn og ut og sjekk av radar, batteri som er gåent, feil på a/c-spjeld (kald luft kun på høyre side) osv. Alt dette på bare 7-8 mnd.

Garantien er gjeldende til nov 25, dvs at jeg ikke har betalt for reparasjon av noe av dette nevnt over, men når november kommer så blir det noe annet... Ingen kan jo spå om problemene vil fortsette, men det kan fort bli dyrt og ubehagelig.

Jeg har fått tilbud på Buzz GTX (vi er en familie på fem og trenger mye plass til barneseter osv), med en akseptabel innebyttepris. Jeg liker egentlig buzz godt, men synes rekkevidden er lav. Kia EV9 er for dyr og andre alternativ er vanskelige å bedømme synes jeg.

Hva gjør jeg?? o_O
 
Takk, skal sjekke ut. Men litt usikkert å kjøpe 6-7 år gammel med 150k på telleren?

Buzz er primitivt ja, helt enig, men kanskje ikke bare negativt iom tre unger og masse styr?
 
For 500k får du en fin 2018 modell kjørt godt under 100k. Tegn maskinskadeforsikring hos Volvia så er du dekket mot de dyreste feilene. Om du skal ha Buzz må du vel opp mot 700k, da får du jo en veldig ny XC90 med 7 års Selectgaranti.
 
  • Liker
Reaksjoner: havarduf
Medasylanter, jeg trenger et godt råd eller to.

I september i fjor kjøpte jeg en 2020 Ford Galaxy som jeg egentlig er storfornøyd med. Problemet er bare at bilen har stått like mye på verksted som den har vært på veien. Airbagfeil flere ganger, feil på kjølesystem, bytte av termostat, feil på eksos som ble bytte av nox-sensor, feil på førkollisjonssystem, inn og ut og sjekk av radar, batteri som er gåent, feil på a/c-spjeld (kald luft kun på høyre side) osv. Alt dette på bare 7-8 mnd.

Garantien er gjeldende til nov 25, dvs at jeg ikke har betalt for reparasjon av noe av dette nevnt over, men når november kommer så blir det noe annet... Ingen kan jo spå om problemene vil fortsette, men det kan fort bli dyrt og ubehagelig.

Jeg har fått tilbud på Buzz GTX (vi er en familie på fem og trenger mye plass til barneseter osv), med en akseptabel innebyttepris. Jeg liker egentlig buzz godt, men synes rekkevidden er lav. Kia EV9 er for dyr og andre alternativ er vanskelige å bedømme synes jeg.

Hva gjør jeg?? o_O

Har ikke el bil selv, men hvis / når jeg kjøper så vil jeg ikke legge vekt på om bilen går 400 km eller 600 km pr lading. ID Buzz går vel ca 400 km på sommer og 300 km på vinter. På en normal dag så kjører vel de fleste 20-100 km. En tur på 400 km blir det vel ikke mange gangene på et år. Så hvis en har mulighet til å lade hjemme hver dag så er vel ikke kort rekkevidde noe problem for de fleste. Ville heller lagt vekt på plass hvis dere er fem stk enn rekkevidde.
 
Har ikke el bil selv, men hvis / når jeg kjøper så vil jeg ikke legge vekt på om bilen går 400 km eller 600 km pr lading. ID Buzz går vel ca 400 km på sommer og 300 km på vinter. På en normal dag så kjører vel de fleste 20-100 km. En tur på 400 km blir det vel ikke mange gangene på et år. Så hvis en har mulighet til å lade hjemme hver dag så er vel ikke kort rekkevidde noe problem for de fleste. Ville heller lagt vekt på plass hvis dere er fem stk enn rekkevidde.

Det er absolutt et godt poeng. Viktig å ta med seg at gtx hurtiglader opptil 200kW også, så i _realiteten_ er vel problemet egentlig ikke der, men det føles jækla trasig å kjøpe en ny bil til potensielt 700k i 2025 med et batteri som er et godt stykke under 100kWh.
 
Det er absolutt et godt poeng. Viktig å ta med seg at gtx hurtiglader opptil 200kW også, så i _realiteten_ er vel problemet egentlig ikke der, men det føles jækla trasig å kjøpe en ny bil til potensielt 700k i 2025 med et batteri som er et godt stykke under 100kWh.

Har kun kjørt Buzz som varebil og syntes den var veldig ok å kjøre. Med en påkostet utgave, skyvedører bak og stort bahasjerom så må jo dette være en perfekt familjebil. Og som du sier så er ladehastigheten 200KW. Dyrt ja, men hva er ikke det i dag. Løp og kjøp hvis lysten er der. Det er jo snart 500k for en Yaris, en Rav4 koster vel 900k.
 
  • Liker
Reaksjoner: havarduf
Ingen tvil om at Buzz scorer bra på det praktiske, men det er og blir en komfortabel varebil å kjøre. Og en bil til 750k bør prestere bedre. Vi ferierer ofte langs Sørlands- og svenskekysten og kjører gjerne 100 mil hver vei. I 110 km/t på motorvei med full ferielastet bil bruker denne bilen 2,6 - 2,7 per mil. Det vil si at hvis du kjører den ned til 20 % og lader opp til 80 % så har du en reel rekkevidde på rett over 200 km. Du må altså lade annenhver time nedover. Det er og blir stress, særlig på sommeren med høy trafikk på ladestasjonene. Har du lite slik kjøring, så blir selvsagt bildet annerledes. For oss ble også nyttelasten på maks 495 kg for lav for aktivt familiebruk. Legger man over 700k i bil så gjør man jo det for å få noe som tikker inn på de fleste parametrene man ønsker, og det er der jeg mener ID Buzz ikke helt leverer.
 
  • Liker
Reaksjoner: havarduf
Enig med @berekraft

Har kjørt en del ID Buzz, sittestilling og komfort er sånn passe. I tillegg er jo hele infotainment/app-opplegget til VW en vits, opplevd og reell kvalitet er dessuten relativt dårlig.

Har ID3 som bil nr. 2, og irriterer meg over elektronikken hver eneste gang jeg er ute og kjører. Har også hatt mange uplanlagte verkstedsbesøk, som er en irritasjonsfaktor selv om dette har vært dekket av garanti.

Burde vel egentlig selge bilen i stedet for å klage :unsure:
 
  • Liker
Reaksjoner: havarduf
Buzz er en bil mange har en mening om ja, både i positiv og negativ retning, meg selv inkludert. Så da er vi tilbake til spørsmålet: hva er et reelt godt alternativ for noen som trenger mye plass? Elbil ja...
 
Buzz er en bil mange har en mening om ja, både i positiv og negativ retning, meg selv inkludert. Så da er vi tilbake til spørsmålet: hva er et reelt godt alternativ for noen som trenger mye plass? Elbil ja...
Hva med BMW IX40 eller 50? Hvis du absolutt må ha el-bil?

Hvis du kan leve med brukt diesel eller bensinstasjonsvogn vil jeg anbefale MB e-klasse!
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og GrimReaper
Ekstremt trangt med tre barneseter i baksetet på en iX - om det i det hele tatt er mulig? Selv EV9 som er massiv har kun rundt 50cm mellom innerste isofix....
 
Hva med BMW IX40 eller 50? Hvis du absolutt må ha el-bil?

Hvis du kan leve med brukt diesel eller bensinstasjonsvogn vil jeg anbefale MB e-klasse!
E-klasse er vel fasit her. Eventuelt BMW 5-serie. Hvis man ønsker Suv så har jo både BMW, Mercedes, Porsche og Volvo gode kandidater i hybrid og fossilt. Nye E-klasse er jo ikke dum.
 
Ingen tvil om at Buzz scorer bra på det praktiske, men det er og blir en komfortabel varebil å kjøre. Og en bil til 750k bør prestere bedre. Vi ferierer ofte langs Sørlands- og svenskekysten og kjører gjerne 100 mil hver vei. I 110 km/t på motorvei med full ferielastet bil bruker denne bilen 2,6 - 2,7 per mil. Det vil si at hvis du kjører den ned til 20 % og lader opp til 80 % så har du en reel rekkevidde på rett over 200 km. Du må altså lade annenhver time nedover. Det er og blir stress, særlig på sommeren med høy trafikk på ladestasjonene. Har du lite slik kjøring, så blir selvsagt bildet annerledes. For oss ble også nyttelasten på maks 495 kg for lav for aktivt familiebruk. Legger man over 700k i bil så gjør man jo det for å få noe som tikker inn på de fleste parametrene man ønsker, og det er der jeg mener ID Buzz ikke helt leverer.

Gode poenger du kommer med her! Uten tvil så vil forbruket øke drastisk ved kjøring i 110-120 på motorvei i flere timer, kontra snitt på 68 km/t på Trondheim - Oslo.
Noen kompromisser må det bli uansett.
Jeg skal låne den en gang til og ta en endelig beslutning, så får vi se.
 
Vi hadde før en land rover med ca 1200l bagasjerom og en touran med ca 730l .
Merkes godt dei ekstra literen altso .
Bmw x5 vi bytta land rovern i har til sammenligning nesten det samme som touranen , men med litt dårligere bakseteløsning.

Så ID buzz med 1140 l i 5 seter høres jo ut som bilen om man må ha plass.
 
  • Liker
Reaksjoner: Raniets og havarduf