Kamera- og objektivtråden

Det er til stor hjelp om du kan skrive litt mer om objektivene, du finner deres korrekte betegnelse fortil (se bilde under). Ofte holder de seg vesentlig bedre i pris enn selve kameraet.

Screenshot_20240524_233709_Samsung Internet.jpg

Min far døde brått for et par uker siden og etterlot seg noe fotoutstyr.
Det er et Canon 600D kamera med et par objektiver/linser. Jeg har ikke interessen for å ta det i bruk og heller ingen i nær familie.
Jeg har heller ingen peiling på verdien av sånt.

Er det noen kyndige i denne tråden som har nogenlunde peiling på hva slags verdi dette har sånn -ish?

Og om noen skulle være interessert så er det bare å ta kontakt. Det er også et par minnekort og en veske som hører med.

Setter pris på innspill :)
Først og fremst kondolerer.

Canon har byttet fatning på kameraene sine siden 600D kom ut. Linsene du har arvet har mest sannsynlig EF fatning, som krever adapter om de skal tas i bruk på de nye kameraene til Canon. Det er selvfølgelig interesse for slike linser fortsatt, men jeg er redd verdien er sunket noe pga de nye kameraene. Det enkleste er å slå opp tilsvarende linser på finn, så ser du hvor landet ligger.

Først og fremst kondolerer.

Canon har byttet fatning på kameraene sine siden 600D kom ut. Linsene du har arvet har mest sannsynlig EF fatning, som krever adapter om de skal tas i bruk på de nye kameraene til Canon. Det er selvfølgelig interesse for slike linser fortsatt, men jeg er redd verdien er sunket noe pga de nye kameraene. Det enkleste er å slå opp tilsvarende linser på finn, så ser du hvor landet ligger.
Tusen takk for kondolanse og informasjon.

Da tar jeg en titt på finn og ser der. At det var noe stor verdi i dette regnet jeg ikke med da min far ikke var veldig bemidlet. Men det kunne jo hende det var noe interesse for en nybegynner eller noe i den duren. Eller så kan det jo være en god mulighet til å prøve seg litt frem selv.

Uansett - takk for svar :)

• Liker
Reaksjoner: seiltid
Rød ring er fint, og de objektivene får man som regel solgt veldig kjapt til riktig pris selv om det har kommet ny fatning!

De fungerer nemlig overraskende godt med adapter på de nye kameraene. Noen vil kanskje si enda bedre, fordi de nye kameraene har betydelig forbedret autofokus, som de gamle kameraene aldri var i nærheten av. Har man f.eks. et L-objektiv med USM-fokusmotor så presterer det bedre med adapter, vil jeg påstå. Dette gjelder for så vidt også flere av objektivene uten rød ring, jeg har et 100mm f2 (fullt av støv!) som jeg kjøpte for en slikk og ingen ting på Finn, men som er helt nydelig å bruke også med adapter.. kort oppsummert; bruksverdien for de som fortsatt bruker en del av de gamle objektivene er mye større enn salgsverdien, fordi de fleste etterspør noe nyere :)

• Liker
Reaksjoner: seiltid
Nå skal dere høre...
Jeg har nå over en lengre periode gått rundt med tanken om igjen å ta opp hobby-fotografen i meg selv og kjøpe et kamera til meg selv. Et som huker av punktene: lett å bruke, lett å ta med og som vil vare i MANGE år. Har vurdert Fujifilm X100 serien, Ricoh GR serien og min siste hang-up og defintivt den sterkeste er Leica Q serien (Q2 er den som er aktuell her)
Er blitt så saftig influsert av div. foto-YouTube kanaler om akkurat Leica Q2 at jeg frykter jeg har sett meg en god dose blind.
Er det for mye kamera for en amatør?
Vil det kunne vare lenge?
Finnes det bedre alternativ en nevnte?
Er egentlig ikke så lysten på et kamera hvor linsebytte er mulig.

Det er gøy å fotografere, så stemmer for at du kjøper kamera.

Er det for mye kamera for en amatør? Nei, egentlig ikke. Det kommer vel til sist an på hvor mye penger du vil bruke.
Vil det kunne vare lenge? Ja.
Finnes det bedre alternativ en nevnte? Vanskelig å si, ettersom det kommer an på behovene dine. Jeg har selv et Fujifilm X-T5, og bruker definitivt mest en 23 mm f/2, altså tilsvarende bildevinkel 35 mm på fullformat. For min del skulle jeg ønske at det kommer en oppfølger til Fujifilm X-E4, slik at jeg har to hus og kan ha et mindre oppsett med 23 mm. Men det er mine behov. Jeg tror det aller viktigste du gjør er å få prøvd de aktuelle kameraene. Hvordan oppleves knapper? Søker? Autofokus? Menysystem? Hvordan opplever du bildekvaliteten? Er størrelsen liten nok?

For å kaste ut et spørsmål til:
Tar jeg bedre bilder med Leica Q? Nei.

• Liker
Reaksjoner: Koonig
Leica Q er nok ikke nødvendigvis det som gir best bilder for pengene, men kan fortsatt være verdt det så lenge det dekker behovene dine og gir deg fotoglede. Byggekvaliteten og mulighet for service gjør det til et kamera man kan ha lenge.

Jeg har nylig fått tak i et Leica Q etter mange år med ulike Sony-modeller, senest RX1 og RX1Rii. Jeg savner den enda mer kompakte formfaktoren og brennvidde på 35 mm fra RX1-serien, men ellers er Leica i en klasse for seg selv. Savner ikke menyene til Sony, hvertfall. Q2 ser også ut til å fikse de tingene jeg savner på Q, som værtetting, høyere oppløsning (for å ha litt å gå på ved beskjæring) og (muligens?) bedre autofokus.

Jeg ser meg ikke tilbake etter å ha gått over til Leica, men om man ønsker å teste «kompaktfullformat» for hhv. en fjerdedel/halvparten av bruktpris på et Q2 kan likevel RX1 eller RX1Rii være verdt å sjekke ut.

• Liker
Det er gøy å fotografere, så stemmer for at du kjøper kamera.

Er det for mye kamera for en amatør? Nei, egentlig ikke. Det kommer vel til sist an på hvor mye penger du vil bruke.
Vil det kunne vare lenge? Ja.
Finnes det bedre alternativ en nevnte? Vanskelig å si, ettersom det kommer an på behovene dine. Jeg har selv et Fujifilm X-T5, og bruker definitivt mest en 23 mm f/2, altså tilsvarende bildevinkel 35 mm på fullformat. For min del skulle jeg ønske at det kommer en oppfølger til Fujifilm X-E4, slik at jeg har to hus og kan ha et mindre oppsett med 23 mm. Men det er mine behov. Jeg tror det aller viktigste du gjør er å få prøvd de aktuelle kameraene. Hvordan oppleves knapper? Søker? Autofokus? Menysystem? Hvordan opplever du bildekvaliteten? Er størrelsen liten nok?

For å kaste ut et spørsmål til:
Tar jeg bedre bilder med Leica Q? Nei.
Hehe, Ingen forventinger til kamera eller meg selv om at jeg blir en bedre fotograf av å ha et Leica-kamera mellom hendene.
Men som du sier, må jeg nok teste de ut i butikk eller på andre måter for å komme meg videre i tankegangen.

Leica Q er nok ikke nødvendigvis det som gir best bilder for pengene, men kan fortsatt være verdt det så lenge det dekker behovene dine og gir deg fotoglede. Byggekvaliteten og mulighet for service gjør det til et kamera man kan ha lenge.

Jeg har nylig fått tak i et Leica Q etter mange år med ulike Sony-modeller, senest RX1 og RX1Rii. Jeg savner den enda mer kompakte formfaktoren og brennvidde på 35 mm fra RX1-serien, men ellers er Leica i en klasse for seg selv. Savner ikke menyene til Sony, hvertfall. Q2 ser også ut til å fikse de tingene jeg savner på Q, som værtetting, høyere oppløsning (for å ha litt å gå på ved beskjæring) og (muligens?) bedre autofokus.

Jeg ser meg ikke tilbake etter å ha gått over til Leica, men om man ønsker å teste «kompaktfullformat» for hhv. en fjerdedel/halvparten av bruktpris på et Q2 kan likevel RX1 eller RX1Rii være verdt å sjekke ut.
Det er nok også til en viss grad estetikken til Leica-kameratet som også frister meg. Og det eneste grunnlaget jeg har for å velge Q2 framfor Q er nettopp værtettingen.
Men jeg skal sjekke ut disse Sony-modellene, takk for tips :)

Det er nok også til en viss grad estetikken til Leica-kameratet som også frister meg. Og det eneste grunnlaget jeg har for å velge Q2 framfor Q er nettopp værtettingen.
Men jeg skal sjekke ut disse Sony-modellene, takk for tips :)

Slår en slager for Q-serien. 28mm objektivet (egentlig 23mm med korreksjon ifølge de lærde) er sylskarpt sammenlignet alternativene i samme klasse.

Min far arvet min første generasjon Q som nærmer seg 10 år, og han trives han svært godt med brukergrensesnittet.
Sluttresultatene er imponerende for et "Neo-vintage" kamerahus. Q2-en har fortsatt en lang levetid.
Ser stadig Leica-entusiaster som er ute og lufter digitale M8.2 og M9 uten problemer.

Eneste nedsiden for Q-serien, utenom pris er at størrelsen ikke er voldsom kompakt og at autofokus ikke er helt på høyde med dagens toppmodeller. Men til de fleste formål burde dette ikke være en utfordring.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: jorol og Koonig
Jeg lekte med tanken på Leica men etter litt testing med M11 Monochrome, så fant jeg at fokusskjermen med mangel på bedre navn ble feil og for vanskelig for meg med manuell fokus, er vandt med halvmåne variant fra analoge kamera. Så jeg gikk for Sony A7CR med Zeiss Loxia linser som er små og kompakt og manuell fokus. Det var en utrolig kompakt og ikke minst en drøm å skyte med, så anbefaler å se på det som alternativ hvis manuel fokus er et alternativ for å få mest mulig kompakt pakke. Kan nevne jeg hadde begge Ricoh GR og GRX før det som var veldig kjekke for å ta med seg rundt, blir litt som Fuji X100VI bare i lommeformat men med samme flotte bilde profilene og karakteren. Vurderer litt å kjøpe en GRx igjen nettopp fordi de var så gode og flotte bilder rett fra kamera med bilde profilene og film simuleringen. Og jeg heller mot 50mm i hva jeg foretrekker så dessverre med alle som er tilsvarende 28-35mm så blir de for vide for min smak.

Alt for mye kjekt av kamera utstyr der ute å bruke penger på :cool:

• Liker
Eneste nedsiden for Q-serien, utenom pris er at størrelsen ikke er voldsom kompakt og at autofokus ikke er helt på høyde med dagens toppmodeller. Men til de fleste formål burde dette ikke være en utfordring.
Skutt med Q2 i flere år nå - stiller meg bak oppsummeringen av nedsiden her! Gått fra flere hus og en rekke objektiver fra ulike merker til kun Q2, og som "potet" gjør den jobben godt nok på de fleste områder.

• Liker
Reaksjoner: Koonig og gulenissen
Skutt med Q2 i flere år nå - stiller meg bak oppsummeringen av nedsiden her! Gått fra flere hus og en rekke objektiver fra ulike merker til kun Q2, og som "potet" gjør den jobben godt nok på de fleste områder.

Synes restriksjonene med 28mm objektivet gjør Q-serien utfordrende på godt vis.
Kan anbefale fotoboken til Greg Williams av moderne portretter skutt med Q1/Q2 (med et par unntak av SL-2 x 75mm Summicron).

PS! Blir spennende å se Q3 43 som lanseres i morgen :whistle: