Kamera- og objektivtråden

-Joda, men om du trodde det var dyrt med armbåndsur, så har jeg nyheter til deg... :D
Det er dessverre gammelt nytt. Men du har jo et godt poeng der.

Er først nå, når speilløsboomen er der for alle merkene at jeg begynner å få råd til en del snacks som egentlig var avskrevet som utenfor rekkevidde tidligere. Les.: kamerahus og objektiver for speilrefleks har falt drastisk på bruktmarkedet.
 
  • Liker
Reaksjoner: seiltid
Jeg gikk fra M4/3 til Sony A7II. For min del blir det litt sånn at hvis kameraet ikke går i en lomme er det ikke så krise om det er litt større enn alternativet. Bruker bare fastobjektiver (18mm, 35mm, 50mm) så unngår de store zoomobjektivene. Har aldri filmet med skikkelig kamera, der får mobilen gjøre jobben, så Sony A7II er et godt kamera for pengene til min bruk.

Det skal sies at jeg har hatt et Ricoh GRIII (fast 28mm 2.8) som går rett i de fleste lommer i ett år nå, og det er ingen tvil om at det er det kameraet jeg har brukt mest.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: gulenissen og seiltid
Er først nå, når speilløsboomen er der for alle merkene at jeg begynner å få råd til en del snacks som egentlig var avskrevet som utenfor rekkevidde tidligere. Les.: kamerahus og objektiver for speilrefleks har falt drastisk på bruktmarkedet.

-Absolutt! Jeg gjorde mye det samme litt over årtusenskiftet, da 'alle' skulle bli kvitt alt de hadde av analogt utstyr. (I tillegg var jo dollaren verdt like over femmeren, så det var jo 'gratis' å handle fra statene.)

Fikk prøvd ut mye som jeg ikke hadde våget å drømme om, engang bare få år tidligere - men det ble å holde seg til sin første kjærlighet, Nikon i småbildeformat, supplert med litt Leica M - det er ingen tvil om at når man bare skal rusle rundt fredelig og rolig for å fotografere uten å bære altfor tungt, så kan man gjøre det verre enn en Zeiss/Cosina ZM med en 35mm Summicron på. Iallefall om alternativet er en D5 med 24-70mm på.

Mellomformat? Oioioi. Pådro meg et Hasselblad V-system (501C/M med tre bakstykker, 40mm f/4, 80mm f/2.8, 150mm f/4 og 250mm f/5.6) for under ti lapper (!), fant etterhvert ut at 6x6 ikke var for meg, prøvde Fuji GX680 (Som til dags dato er det mest fantastiske kameraet jeg noensinne har lagt hendene på, men forsvant ut da jeg innså at jeg egentlig aldri tok det med meg noe sted.)

Nå? En D3, en D5, og alle de gamle filmhusene mine - F3 (kjøpt brukt fra Romsdals Budstikke for konfirmasjonspengene), F4 (Vil overleve en atomkrig!), F5 (Kan delta i før nevnte atomkrig), FM2n og - favoritten, mesteparten av tiden - en FM3a. Mer optikk enn jeg tør tenke på, fra 17mm til 400mm, samlet over godt 30 år.

I tillegg, når jeg vil ha et større negativ (ble egentlig mest brukt mens det fortsatt var enkelt å både kjøpe og fremkalle E6 - et mellomformat-lysbilde er en opplevelse!) - har jeg fortsatt en Fujica G690BL (6*9 rammesøker, Texas Leica) med 65mm f/8, 100mm f/3.5 og 180mm f/5.6. Det er et beist av et kamera som nok kunne få en arrestert for å bære et farlig våpen.
 

Vedlegg

  • TexasLeica.jpg
    TexasLeica.jpg
    135,7 KB · Visninger: 0
Etter å ha fotografert med Canon i mange år gikk jeg over til Olympus for å spare vekt. Jeg var fornøyd med micro four thirds-plattformen i mange år, men savnet en større brikke. Valget falt på Fujifilm som jeg har hatt frem til i dag. Jeg vurderer nå enten å oppgradere fra Fujifilm X-T4 til X-T5 eller å skifte plattform helt til fullformat med Sony alpha A7c II. Jeg er en del på tur, og vekt er dermed en viktig faktor. Jeg har sjekket opp en del, og vektmessig er alternativene (kamera og objektiver) jeg ser for meg relativt like mellom både Fujifilm og Sony. Ergonomi er viktig, og det gjenstår å få prøvd kameraene i en butikk. Sony har en fordel med best autofokus, men Fujifilm henger ikke alt for langt etter slik jeg forstår det. Jeg er ikke veldig avhengig av smal DOF, men det appelerer litt - og taler dermed til fordel for fullformat. Det samme gjør dynamisk omfang.

Det finnes mengder av informasjon rundt forbi, men det skader jo ikke å høre her også.
Noen som har erfaringer med både Fujifilm og Sony fullformat som kan gi noen råd?

Først og fremst er jeg nysgjerrig på erfaringer med automatisk hvitbalanse på begge kameraene. Jeg bruker mest jpeg av hensyn til plass- og tidsbesparing (jeg kjenner godt til fordelene med raw), og dermed blir auto hvitbalanse viktig. Jeg har ikke vært spesielt fornøyd med X-T4 innendørs i så måte. Noen erfaringer?

Andre perspektiver tas imot med takk!
Har Fujifilm X-T2 og Sony a7 iv med alt for mange objektiver ift bruk . Planen var egentlig å selge Fujifilm utstyret, men har holdt igjen litt. Må innrømme at jeg savner enkelheten med å få jpg filer som kan brukes rett ut av kameraet (spesielt med film simuleringer). Sony kameraet har derimot rå autofokus, bedre i svakt lys, m.m.

Bare å spørre om objektiv. Nå om dagen bruker jeg mest Sony 24-70 f2.8 GM II og Sony 24 f1.4 GM
 
  • Liker
Reaksjoner: seiltid
Takk for mange gode innspill!

Jeg har gått noen runder med meg selv, og - kanskje viktigst - brukt litt tid i ulike butikker til å håndtere de to kameraene som jeg vurderer.
- Sony A7C ii: fristende med fullformat med alle de fordelene som følger med, dessuten den beste autofokusen. Ergonomien er grei, men... Et skifte av system er dyrt og tar mye tid.
- Fujifilm X-T5: jeg likte ergonomien bedre og synes autofokusen - i den grad jeg fikk testet det - var veldig presis og god (nok). Jeg liker søkeren bedre, og ikke minst løsningen for skjermen bak. Jeg er glad i jpg-kvaliteten.

Alt i alt ender jeg nok med å kjøpe X-T5. Jeg er såpass fornøyd med utvalget av objektiver, og i de fleste tilfeller vil vekten uansett ikke bli høyere med Fujifilm enn Sony. Jeg kjenner systemet, "sparer penger" og slipper å bruke tid på et eventuelt salg av alle objektivene, osv.
 
  • Liker
Reaksjoner: g-s, Trig og Raniets
Jeg begynte å ta bilder med speilrefleks i 2017, og oppgraderte fra innstegs-kamera fra Canon til 5D IV i løpet av året, utvidet objektivsortimentet etterhvert, stort sett med brukt da det hele tiden har vært veldig mye fint å kjøpe til ganske gode priser. I perioder har jeg også brukt konas Sony a6300.

For et drøyt års tid siden kjøpte jeg R6 og jeg har vært veldig fornøyd med Canons speilløse kamerahus, først brukt med adapter for EF-optikk, og deretter med RF-optikk. Jeg var heldig og sikret meg et Samyang 85mm f1.4-objektiv med RF-fatning, før Canons klamme hånd stengte markedet for andre leverandører, og Samyang trakk dette objektivet fra markedet. Det er et utrolig sjarmerende og behagelig objektiv å bruke, lett, lyssterkt, tilfredsstillende autofokus - og en fantastisk fin bokeh full av særegenhet.

Tidligere i år kjøpte jeg meg R6 Mark II, og kvittet meg med 5D. Fortsatt er jeg veldig fornøyd, men jeg tror også at jeg hadde vært temmelig fornøyd med kamera og objektiv fra andre produsenter enn Canon. Det finnes knapt dårlige systemkameraer, og det som skiller er i stor grad nyanseforskjeller. Jeg liker at kameraet ligger godt i hånden, og har ikke noe imot størrelsen på fullformat.

For 5-6 år siden kjøpte jeg meg også et veldig rimelig Canon 300v, og det hender at jeg tar noen bilder med film, det er også veldig morsomt. Det er en fin bonus at alle EF-optikken fungerer utmerket. Med EF 40mm f2.8 pancake går det ned i en stor lomme på f.eks. en vinterjakke! :)