Kamera- og objektivtråden

Etter å ha fotografert med Canon i mange år gikk jeg over til Olympus for å spare vekt. Jeg var fornøyd med micro four thirds-plattformen i mange år, men savnet en større brikke. Valget falt på Fujifilm som jeg har hatt frem til i dag. Jeg vurderer nå enten å oppgradere fra Fujifilm X-T4 til X-T5 eller å skifte plattform helt til fullformat med Sony alpha A7c II. Jeg er en del på tur, og vekt er dermed en viktig faktor. Jeg har sjekket opp en del, og vektmessig er alternativene (kamera og objektiver) jeg ser for meg relativt like mellom både Fujifilm og Sony. Ergonomi er viktig, og det gjenstår å få prøvd kameraene i en butikk. Sony har en fordel med best autofokus, men Fujifilm henger ikke alt for langt etter slik jeg forstår det. Jeg er ikke veldig avhengig av smal DOF, men det appelerer litt - og taler dermed til fordel for fullformat. Det samme gjør dynamisk omfang.

Det finnes mengder av informasjon rundt forbi, men det skader jo ikke å høre her også.
Noen som har erfaringer med både Fujifilm og Sony fullformat som kan gi noen råd?

Først og fremst er jeg nysgjerrig på erfaringer med automatisk hvitbalanse på begge kameraene. Jeg bruker mest jpeg av hensyn til plass- og tidsbesparing (jeg kjenner godt til fordelene med raw), og dermed blir auto hvitbalanse viktig. Jeg har ikke vært spesielt fornøyd med X-T4 innendørs i så måte. Noen erfaringer?

Andre perspektiver tas imot med takk!
 
Se om du finner en pro på billig salg.
Duger til mye men ikke alt.


Ellers er metall zoomene til Fuji veldig flexible.FF blir fort noen gram ekstra.
Har troa på de nyeste speilløse fra Nikon
Nå er Ken Rockwell, vel, Ken Rockwell, og underholdende å lese. Og det er godt mulig han har rett angående iPhone. Mobiltelefon har jeg :)
For min del er fotografering en hobby på kanskje lik linje som det klokker har blitt - og dermed er det ikke rasjonelle valg vi snakker om her :LOL:
Mobiltelefon er dermed ikke et alternativ for meg.
 
  • Liker
Reaksjoner: Loevhagen
Det spørs hvor relevant jeg kan være, siden jeg har utstyr fra omtrent den eneste leverandøren du ikke nevnte (men @Raniets nevnte det).

Ser du er skeptisk til Ken Rockwell, det er jo alltids en bra start.

Det er neppe så vanskelig å finne kameraer som kan ta jpeg og raw samtidig, noe jeg vil anbefale hvis du mener du har bruk for jpeg. Jeg vil dog anbefale å opparbeide rutiner for etterarbeide med raw-filer jo før jo heller. Det er da du kan få frem det virkelige potensialet til den eksponeringen du nettopp gjorde.

De forskjellige formatene har sine sterke og mindre sterke sider, men selv har jeg holdt meg til FF. Det kan koste noen flere gram å bære på, men for meg er det verdt det. Siden mange går over til speilløst om dagen, er det mye gromt som legges ut på Finn for en overkommelig pris. Noe jeg absolutt har benyttet meg av.
 
  • Liker
Reaksjoner: Raniets og seiltid
Det er lenge siden jeg hadde Fujifilm, men har brukt Sony APS-C i mange år.

Med jevne mellomrom har jeg blitt fristet til å switche til fullformat Sony. Gjorde også på ett tidspunkt det, men hoppet raskt tilbake da utvalget av objektiver på det tidspunktet var veldig begrenset (men slik er det ikke i dag).

Det som har holdt meg igjen fra Sony FF:
  • Høyere vekt – både hus og objektiver
  • Økt størrelse – både kamera og objektiver
  • Høyere pris – igjen, både kamera og objektiver
Jeg bruker i dag et A6600 som hovedkamera. Har også et A6000 som fortsatt holder koken, men som nå brukes som kamera til Klokkelandslaget :)

Skulle jeg kjøpt i dag ville det blitt nye A6700, som representerer den største oppdateringen av A6xxx-serien til nå (d.v.s. på snart 10 år), med ny sensor osv.

Det beste kameraet er det man tar med seg osv. :)
 
Det spørs hvor relevant jeg kan være, siden jeg har utstyr fra omtrent den eneste leverandøren du ikke nevnte (men @Raniets nevnte det).

Ser du er skeptisk til Ken Rockwell, det er jo alltids en bra start.

Det er neppe så vanskelig å finne kameraer som kan ta jpeg og raw samtidig, noe jeg vil anbefale hvis du mener du har bruk for jpeg. Jeg vil dog anbefale å opparbeide rutiner for etterarbeide med raw-filer jo før jo heller. Det er da du kan få frem det virkelige potensialet til den eksponeringen du nettopp gjorde.

De forskjellige formatene har sine sterke og mindre sterke sider, men selv har jeg holdt meg til FF. Det kan koste noen flere gram å bære på, men for meg er det verdt det. Siden mange går over til speilløst om dagen, er det mye gromt som legges ut på Finn for en overkommelig pris. Noe jeg absolutt har benyttet meg av.
Takk for innspill :)
Nikon kan nok være et alternativ, men deres letteste Nikon Z5 veier litt mer enn alternativene jeg ser på, og dermed har jeg egentlig ikke satt meg mer inn i objektivparken. Vi snakker små forskjeller her, men for trådens del er det bra at Nikon nevnes.

Godt poeng om raw. Jeg har brukt raw til og fra siden jeg fikk mitt første digitale speilrefleks i 2004, og jeg tror samtlige kameraer jeg har hatt har kunnet lagre bildene som både raw og jpeg. Men jeg fotografer en del i forbindelse med arbeid, og da kan jeg fort ta mange tusen fotografier innendørs i løpet noen dager. Da tar det rett og slett for mye lagringsplass (selv med eksterne harddisker). Dermed har jeg blitt glad i enkle jpeg - med raw ved enkelte tilfeller. Så jeg er nysgjerrig på erfaringer med auto hvitbalanse på Sony :)

Det som frister meg med fullformat nå, er rett og slett at jeg kan få et oppsett med omtrent samme vekt som det jeg har med Fujifilm i dag. Enig med det du nevner om finn.no - har omtrent kjøpt samtlige av mine nåværende objektiver brukt. Mye å spare, og ser at markedet for Sony-optikk er rimelig stort det også.
 
  • Liker
Reaksjoner: knb
Det beste kameraet er det man tar med seg osv. :)
Gode poeng, JH, spesielt det siste.
Rent økonomisk, så er nok det lureste jeg gjør å holde meg til Fujifilm-plattformen, gitt at jeg liker X-T5 like godt som X-T4. Er jeg heldig, så har hvitbalansen blitt litt bedre med ny sensor, prosessor og så videre. Men så var det dette med fullformat da... :LOL:
 
Oi. Mange tusen i løpet av noen dager hørtes ekstremt ut. Da har du antakelig litt andre utfordringer enn meg. Nå er det ikke lenger noe problem å få plass til et slikt antall på dagens minnekort, men ganske slitsomt å jobbe med etterpå vil jeg tro.

Speilløst veier ofte mindre enn speilrefleks, men er også gjerne dyrere, siden det er nyere utstyr. Men det er vel der fremtiden ligger. Det er også det som gjør det mulig å få tak i topp utstyr innen speilrefleks billig på brukten. Så er spørsmålet om det er gram eller pris som teller mest.
 
  • Liker
Reaksjoner: seiltid
Det er lenge siden jeg hadde Fujifilm, men har brukt Sony APS-C i mange år.

Med jevne mellomrom har jeg blitt fristet til å switche til fullformat Sony. Gjorde også på ett tidspunkt det, men hoppet raskt tilbake da utvalget av objektiver på det tidspunktet var veldig begrenset (men slik er det ikke i dag).

Det som har holdt meg igjen fra Sony FF:
  • Høyere vekt – både hus og objektiver
  • Økt størrelse – både kamera og objektiver
  • Høyere pris – igjen, både kamera og objektiver
Jeg bruker i dag et A6600 som hovedkamera. Har også et A6000 som fortsatt holder koken, men som nå brukes som kamera til Klokkelandslaget :)

Skulle jeg kjøpt i dag ville det blitt nye A6700, som representerer den største oppdateringen av A6xxx-serien til nå (d.v.s. på snart 10 år), med ny sensor osv.

Det beste kameraet er det man tar med seg osv. :)
Det beste kamera er nok det man har med seg ja. Mobilene idag er gode på mye. Men en APS-C som glir lett ned i jakkelomma er et skritt videre/mer fleksibelt. En fuji med metall zoom er ikke feil
 
Nå er Ken Rockwell, vel, Ken Rockwell, og underholdende å lese. Og det er godt mulig han har rett angående iPhone. Mobiltelefon har jeg :)
For min del er fotografering en hobby på kanskje lik linje som det klokker har blitt - og dermed er det ikke rasjonelle valg vi snakker om her :LOL:
Mobiltelefon er dermed ikke et alternativ for meg.
prøv en Nikon. knapper/betjening og meny er mer up to date/naturlig å bruke kontra Fuji.
 
  • Liker
Reaksjoner: seiltid
Det er lenge siden jeg hadde Fujifilm, men har brukt Sony APS-C i mange år.

Med jevne mellomrom har jeg blitt fristet til å switche til fullformat Sony. Gjorde også på ett tidspunkt det, men hoppet raskt tilbake da utvalget av objektiver på det tidspunktet var veldig begrenset (men slik er det ikke i dag).

Det som har holdt meg igjen fra Sony FF:
  • Høyere vekt – både hus og objektiver
  • Økt størrelse – både kamera og objektiver
  • Høyere pris – igjen, både kamera og objektiver
Jeg bruker i dag et A6600 som hovedkamera. Har også et A6000 som fortsatt holder koken, men som nå brukes som kamera til Klokkelandslaget :)

Skulle jeg kjøpt i dag ville det blitt nye A6700, som representerer den største oppdateringen av A6xxx-serien til nå (d.v.s. på snart 10 år), med ny sensor osv.

Det beste kameraet er det man tar med seg osv. :)

Har selv et A7C. Hadde A6000 som jeg solgte. Tanken var å beholde begge, siden man kan benytte objektiver på tvers. Endte med å selge A6000 og beholde A7C. Litt usikker på om det var rett, A7C er et bra kamera, men det etter min mening er det ikke lite nok til å være reisevennlig på samme måte som A6XXX serien. I tillegg er ergonomien en del dårligere enn "full size" A7 husene. Det hadde nok hjulpet med et mer reisevennlig objektiv enn 28-75, så klart..
 
  • Liker
Reaksjoner: Jon Henrik
Hva med RX100? bør kunne gi bilder som er hakket bedre enn mobilen. lite og nett. men selfølgelig ikke noe systemkamera. Eller for de som trenger kjempe tele og macro
 
Nå er det lov å eie utstyr for mer enn ett format, da kan det kanskje også lettere å tilpasse utstyret til den enkelte dags utfordring.

-Joda, men om du trodde det var dyrt med armbåndsur, så har jeg nyheter til deg... :D
 
Har selv et A7C. Hadde A6000 som jeg solgte. Tanken var å beholde begge, siden man kan benytte objektiver på tvers. Endte med å selge A6000 og beholde A7C. Litt usikker på om det var rett, A7C er et bra kamera, men det etter min mening er det ikke lite nok til å være reisevennlig på samme måte som A6XXX serien. I tillegg er ergonomien en del dårligere enn "full size" A7 husene. Det hadde nok hjulpet med et mer reisevennlig objektiv enn 28-75, så klart..

A6xxx-serien har også vokst litt f.o.m. A6600, og er vel nå nesten like stor og tung som A7C. Men jeg slipper unna med en Sigma Contemporary 18-50 mm som allrounder, som totalt sett gir en veldig kompakt og lett pakke.

Har også en Sony E 16-55 mm G. Denne er marginalt mer fleksibel, gir marginalt bedre bilder, har bedre byggekvalitet/feel – men er mye større og tyngre.
 
  • Liker
Reaksjoner: Raniets
Noen refleksjoner etter noen år med ulike kamera og bruk. Forenklet for å understreke noen hovedpoeng:

"Systemkamera"
Hadde en lengre periode Canon APS-C med flere liner, inkludert L-linser fra Canon. Bildene far den gang stå seg fortsatt når jeg ser på dem i dag. Flotte farger, skarphet og DOF. Etterhvert så skiftet motivet jeg tok bilder av fra natur og situasjoner over til mer stillfotografi (e.g. klokker). Da betyr nærhetsgrense mye og større kamerahus og ditto linser er mindre praktiske. Løsningen ble derfor å selge hus og linser og gå over til M4/3. Kjøpte Olympus og Panasonic og noen linser fra hver av fabrikantene.

"M4/3"
Olympus EM-P5 med favorittlinsa Macro 100m f2.8 er vanvittig god til flere bruksomrpåder. Linsen har ulike settings som gjør at man kommer latterlig nær objektet. Olympuscomboen er god.

Det jeg har benyttet minst like mye er Panasonic GX8 og Panasonics 12-35mm f.2.8 linse. Fordelen med å ha uniform blenderåpning over zoomområdet er noe man må oppleve. Og, når linsen i tillegg har en god og uniform skarphet over mange blenderåpninger, så har man truffet jackpot. En slik linse har jo på M4/3 en FF-ekvivalent på 24-70mm, som dekker særdeles mange motivfotograferinger.

Fordelen med Panasonic GX8 er at man kan skyte bilder i RAW og justere veldig nemt og brukervennlig mange parametre i selve kamarehuset og konvertere til JPEG før eksport. De aller, aller fleste bilder av såkalte wristshots er tatt med denne kombinasjonen og justert RAW i kamerahuset før publisering i JPEG. Man slipper post-prosessering i software på ekstern klient. Å redusere antall steg i work flow er ofte å foretrekke for "trivielle" bilder og motiv (e.g. wristshots).

"Mobiltelefon"
Har benyttet flere iPhiones og Samsungtelefoner som "kamera". Når det gjelder film, er iPhone uovertruffen i bildekvalitet. Når det gjelder stillbilder, er Samsung det som ser gjennomgående best ut. Da snakker jeg om JPG fra mobiltelefonen. Å skyte proprietær RAM fra mobiltelefoner virker egentlig meningsløst - da utgangspunktet ikke er noe å jobbe på. Post-prosessering av mobilbilder er en studie i selg selv.

"Bonustips" for systemkamera
For de kreative er det et triks og det er å benytte to linser. En reversert og en nornmal. Da åpner det seg et helt ny verden av macrofotografering. Søk etter det å benytte to linser der den ene er reversert.

"Til slutt"
Man sier at det beste kameraet eer det man har med seg. Det er selvsagt riktig. I tillegg; den beste linsen er egne øyne og komposisjonen og måten man fanger lyset på på motivet. Det betyr mer enn kamerautstyret. Jeg har ingen planer om å oppgradere mine "utdaterte" kamerahus og -linser, da jeg som bruker er den begrensende faktoren i arbeidsstrømmen til å fange flott bilder.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: seiltid
To ting til:

"Hvitbalanse"
Det er ikke alltid man liker det som ansees om teknisk riktig WB. Min erfaring er at Sony gjennomgående har en kjøligere Auto-WB enn mange andre. Både når det gjelder TV-apparater og kamera. Personlig liker jeg at WB tiltes mot den kjøligere siden av "nøytral WB" enn motsatt. Så må man være oppmersom på at ulike plattformer man laster sine JPEG opp på vil tukle med hvitbalansen når bildet importeres dit. De aller fleste forumplattformer foretrekker at man har eksporter JPG med fargeprofilen sRBG, men ikke alle fora. Eksempevis kan sRBG i et JPEG se anemisk ut på Watchuseek før i tiden, da den plattformen prosesserte farger mindre når man importerte JEP med fargeprofilen Adobe RGB. Man bør muligens velge Display P3 for å se om det gir mer forutsigbare resultater på flere plattformer.

"Sony RX-V100"
Kjøpte et slik for mange år siden, men ga opp dritten ganske fort. Min erfaring er at nærgrensen er latterlig og zoomområdet hjelper ikke, samt justering av bilder i kamera er en ikke-sak. Så, selv om kameraet er lite og nett, så er en mobiltelefon gjennomgående bedre til mye.
 
Eksempler på RAW og in-camera justering i Panasonic GX8. Uansett hvilket uttrykk man foretrekker, så er justeringsmulighetene i kamerahuset helt enorme og kjekke å bruke. Her kan man justere utrolig mange enkeltvariabler i ulike steg for å få konvert et RAW til den JPG man foretrekker ved eksport fra kamerahuset. Merk at det ikke er snakk om å velge ulike totalfiltre, men justere alt fra NR, WB, skarphet, HDR, highlights, lowlight, farger, og en haug med andre variabler

:)

_1250582-jpg.2415038

_1250583-jpg.2415039
 
Redigert: