Markedsmekanismene, til forundring og ettertanke.

Artig diskusjon.

Her er det imidlertid en etablert fasit. Den heter Cartier. Romertall. Bærer større enn målene. Dameklokke? Nja. Markedsføring mot menn? Joda. Menn vil ikke oppfattes som feminine? Kanskje.

Omega Constellation har ganske store sko de skal fylle sett opp mot alle uthevde "tick in the box" over her. Kan Omega Constellation fylle de skoene? Nei. Hvem kan? Cartier kan.

Kan Omega fikse det? Ja, hvis de gjør som @Parmined så strategisk foreslår. Kommer Omega til å gjøre det? Nei. De tør ikke kryss-markedsføre klokken opp mot binære kjønn. Hvis de derimot hadde markedsført som Cartier - der kjønn ikke spiller en (markeds)rolle - men klokken, ville de muligens lykkes. Ain't gonna happen, så lenge de kjører på med "Seamaster er for menn som er agenter" og "Constellation er for damer". Nedenfor her er fasiten. Cartier.. Ingen bryr seg om kjønn. Alle bryr seg om klokken på armen. Da har man lykkes i markedsføringen. Så er det en ting til: Cartier og designet er 100 år og tidsuavhengig. Mer tidsuavhenig enn Rolex og Porsche. Constallation er datert til "80-tallet". Vesentlig utfordring.

Jake-Gyllenhaal-Matthew-Brookes@Cartier-1.jpg

Men klokken på bildet er alt for stor. Hadde sett hundre ganger bedre ut med medium-versjon. Mer feminint? Neppe.

Men klokken på bildet er alt for stor. Hadde sett hundre ganger bedre ut med medium-versjon. Mer feminint? Neppe.
Klokken på bildet er definitivt ikke for stor! I mitt hode er mediumversjonen mer dameklokke enn herreklokke. Så ja, definitivt mer feminint med medium. Mange er uenige i dette, men det går fint ;)

Klokken på bildet er definitivt ikke for stor! I mitt hode er mediumversjonen mer dameklokke enn herreklokke. Så ja, definitivt mer feminint med medium. Mange er uenige i dette, men det går fint ;)

Hver sin smak. :)
Jeg ser på medium som svært maskulin, tross størrelsen. Litt på samme måte som 36mm dj også fungerer perfekt på menn, men blir akkurat litt for stor for en typisk kvinnehånd. Men det er jo bare min mening.

• Liker
Reaksjoner: Maz19 og Ivar
Jeg prøvde både M og L ved siste besøk. M blir for lite for min del akkurat som 36mm.
Men dette har jo litt med størrelse på håndleddene å gjøre også. Har man tynne armer så kan jeg jo forstå at unisex-variantene er å foretrekke. Selv synes jeg alt under 39 blir for smått for meg. Med håndledd på 19-20cm avhengig av vær og vind.

Cartier??

Pre-hype var det jo cirka null norske mannlige klokkekjøpere som brydde seg en døyt om Cartier.

Og både markedsføringen og produkt var jo basically den samme.
Godt poeng. Men gitt at klimaet har forandret seg etter hypen så er jo Cartier en tilbyder av varer som passer godt inn i den litt fjonge handlegaten. ( Smykker og accessoirer) i tillegg til at klokkene deres har jo fått et voldsomt moment de siste par årene. Jeg kan ikke se at et annet merke skal kunne fylle de lokalene med bare klokker uten å ha klokker å tilby.

En joker kunne jo vært IWC.

De har klokker å tilby, kun en konkurrent i Norge, og jeg har inntrykk at de satser på Bjerke. Både de og Breitling har jo veldig kule boutiques ganske mange steder. Blir spennende å se.

Godt poeng. Men gitt at klimaet har forandret seg etter hypen så er jo Cartier en tilbyder av varer som passer godt inn i den litt fjonge handlegaten. ( Smykker og accessoirer) i tillegg til at klokkene deres har jo fått et voldsomt moment de siste par årene. Jeg kan ikke se at et annet merke skal kunne fylle de lokalene med bare klokker uten å ha klokker å tilby.

Nå tror jeg du er i feil tråd :)

Mitt innspill om Cartier var til den lille avstikkeren om Cartier vs. Omega ovenfor.

Finner dessverre ikke vanlig Constallation som noe attraktiv. Designet fungerer ikke for min del og ser rart ut. Dette er jo på mange måter "smykker" for menn, og da betyr utseende mye. De er som nevnt av mange heller ikke heldig markedsført, da får man resultatet Omega har fått. Det som kan være en aktuell klokke er derimot Constallation Globemaster. Der er det bla en fin med blå skive :)

• Liker
Reaksjoner: seiltid og GrimReaper
Artig diskusjon.

Her er det imidlertid en etablert fasit. Den heter Cartier. Romertall. Bærer større enn målene. Dameklokke? Nja. Markedsføring mot menn? Joda. Menn vil ikke oppfattes som feminine? Kanskje.

Omega Constellation har ganske store sko de skal fylle sett opp mot alle uthevde "tick in the box" over her. Kan Omega Constellation fylle de skoene? Nei. Hvem kan? Cartier kan.

Kan Omega fikse det? Ja, hvis de gjør som @Parmined så strategisk foreslår. Kommer Omega til å gjøre det? Nei. De tør ikke kryss-markedsføre klokken opp mot binære kjønn. Hvis de derimot hadde markedsført som Cartier - der kjønn ikke spiller en (markeds)rolle - men klokken, ville de muligens lykkes. Ain't gonna happen, så lenge de kjører på med "Seamaster er for menn som er agenter" og "Constellation er for damer". Nedenfor her er fasiten. Cartier.. Ingen bryr seg om kjønn. Alle bryr seg om klokken på armen. Da har man lykkes i markedsføringen. Så er det en ting til: Cartier og designet er 100 år og tidsuavhengig. Mer tidsuavhenig enn Rolex og Porsche. Constallation er datert til "80-tallet". Vesentlig utfordring.

Jake-Gyllenhaal-Matthew-Brookes@Cartier-1.jpg
Gøy at du tar frem Cartier, for der er det mange fellestrekk. Da vi forhandlet Cartier 2005-2011 var det kliss umulig å selge Cartier til menn ("det var jo bare smykker og parfyme"). De fikk helt noia av romertallene. Til og med XL Santos 100 og Santos 100 Chrono (nesten like stor som Breitling Super Avenger) ble oppfattet som feminine. I årene som fulgte var det ikke et eneste spørsmål etter merket, total stillhet. Så eksploderte det plutselig for et par år siden og Santos ble en herreklokke over natten. Hva skjedde der egentlig? Hvem var det som trakk Cartier frem i lyset og hvor lite skulle det egentlig til for at det kom på alles ønskeliste? Det er nettopp det jeg spør om i trådtittelen, hva er det som gjør at en klokke med bøttevis av identitet og historikk går i glemmeboken, mens en annen blir the hottest thing on earth? Er det så enkelt at den rette influenser kan gjøre gråstein til gull?

Cartier må ha truffet en blink med en eller annen reklame, film, musiker eller slikt på aktuelle tidspunkt?
Noen her som husker så langt tilbake? Dette går vel utenfor 'manns minne'?

8

De relanserte Santos-serien på SIHH i 2018, men det må ha vært før det skulle man tro.