Sponset Markedsmekanismene, til forundring og ettertanke.

JørgenO

Otteren Gullsmed & Urmaker
Forumsponsor
Medlem
11. juni 2015
Innlegg
358
Sted
Stavanger
Tenker at jeg skal lufte en liten sak som jeg ikke greier helt å forstå. Nemlig hvorfor Omega Constellation 39 mm ikke får den oppmerksomheten den fortjener?

Med de siste årenes fokus på klokker med integrert lenke har modeller som Nautilus, Overseas, Ingenieur og Royal Oak nådd stjernestatus. I tillegg er det kommet til andre modeller som Aikon og PRX som har boostet salget til mindre merker og tatt dem til nye høyder (og mange flere eksempler finnes).

Constellation får imidlertid og etter min mening alt for lite oppmerksomhet. Den produseres av et av verdens mest ettertraktede klokkemerker. Den har en lang og god historie. Designet har utviklet seg gradvis i årtier, uten noen spesielle krumspring. Den har en størrelse på 39 mm. Den har fantastisk finnish. Den har et av verdens beste urverk og ikke minst så er den edruelig priset.

Objektivt sett, burde den være en innertier, men likevel havner den i skyggen av sine søsken i Omega-kolleksjonen og sine ekvivalenter hos andre merker. Hvorfor er det slik at noen klokker får stjernestatus, mens andre lever i skyggen og hvordan skapes disse mekanismene?

Dette er ikke unikt for Constellation, men siden det er en av mine favorittklokker gjør den meg stadig forundret.
 

Vedlegg

  • IMG_7824.jpg
    IMG_7824.jpg
    176,4 KB · Visninger: 0
  • IMG_7825.jpg
    IMG_7825.jpg
    173,4 KB · Visninger: 0
Interessant spørsmål. Jeg er selv glad i mine klokker fra Omega. Med et stort forbehold, nemlig at jeg aldri har sett Constellation live, er min høyst subjektive mening at verken bezel-eller lenkedesign treffer i nærheten av det de du nevner som konkurrenter gjør.
Om i tillegg prisingen av denne har hatt samme utvikling som resten av kolleksjonen fra omega, ligger nok etter mitt syn mye av svaret der.
 
Helt enig.
"Før" ville 39mm blitt ansett som for smått, men denne størrelsen er nå i vinden.

Når Constellation i tillegg kan flagge med Co-Axial urverk har klokken egentlig et godt ess. Denne burde fått mye mer oppmerksomhet.

Tja. Den er jo også en klokken med ordentlig historie. En bonus til!

8
 
  • Liker
Reaksjoner: JørgenO
Personlig betyr dette med ambassadører ingenting for min del, men ser man på Omegas egen samleside for sine events, ambassadører og Constellation - er det jo ikke å stikke under en stol at "Constellation" gjennomgående fremstilles som en klokke for damer og ikke menn. Så kan man selvsagt si at dette med klokker ikke er kjønnsbundet, og det er fair point, men Omega kjører tradisjonelt i sin markedsføring.

2-800_3_1.jpg
 
Personlig betyr dette med ambassadører ingenting for min del, men ser man på Omegas egen samleside for sine events, ambassadører og Constellation - er det jo ikke å stikke under en stol at "Constellation" gjennomgående fremstilles som en klokke for damer og ikke menn. Så kan man selvsagt si at dette med klokker ikke er kjønnsbundet, og det er fair point, men Omega kjører tradisjonelt i sin markedsføring.

2-800_3_1.jpg
Her treffer du nok en av hovedgrunnene. Mange anser Constellation som en dameklokke. Det er ikke så rart mtp på hvordan Omega har valgt å promotere den opp gjennom årene. I tillegg er utvalget av damemodeller mye større enn herremodeller. De gjorde imidlertid et verdig forsøk da Double Eagle ble lansert for en tid siden, men gjennomslaget kom aldri. Den feminine tilnærmingen er imidlertid ikke så innlysende når man setter seg ned med klokken og vurderer den uten ytre påvirkning. Constellation har egentlig veldig få feminine trekk, bortsett fra romertallene på bezel. Den har en kraftig lenke, som har mange likhetstrekk med Ingenieur. Faktisk så er Constellation en klokke som bygger mye mer enn diameteren skulle tilsi (et motsatt argument av det som brukes på større klokker). Av de fleste tilsvarende modeller fra andre merker finnes det også damevarianter, men de blir først og fremst markedsført mot menn. Er det da noe i mannens urinstinkt om ikke å oppfattes som feminin som skremmer de bort fra den? Jeg kommer ofte inn i denne diskusjonen når jeg går med klokken, den skaper engasjement. Mange blir overrasket over hvor lite feminin den er og har latt seg påvirke av en generell oppfatning om at det er en dameklokke og aldri latt den komme inn på radaren.
 
Interessant spørsmål. Jeg er selv glad i mine klokker fra Omega. Med et stort forbehold, nemlig at jeg aldri har sett Constellation live, er min høyst subjektive mening at verken bezel-eller lenkedesign treffer i nærheten av det de du nevner som konkurrenter gjør.
Om i tillegg prisingen av denne har hatt samme utvikling som resten av kolleksjonen fra omega, ligger nok etter mitt syn mye av svaret der.
Det er nok mange som vurderer den ut i fra bilder og markedsføringen rundt den. I tillegg er det helt innafor å ikke like designet eller elementene i den, men den lider nok av at den ikke slipper til når klokker skal vurderes. Jeg tror mange ville oppdaget dens kvaliteter om den bare fikk en sjanse til å bli vurdert. Når det gjelder prisen, så har den selvsagt hatt sin utvikling, men til 84' er det få klokker som kan matche pakken.
 
Det er nok mange som vurderer den ut i fra bilder og markedsføringen rundt den. I tillegg er det helt innafor å ikke like designet eller elementene i den, men den lider nok av at den ikke slipper til når klokker skal vurderes. Jeg tror mange ville oppdaget dens kvaliteter om den bare fikk en sjanse til å bli vurdert. Når det gjelder prisen, så har den selvsagt hatt sin utvikling, men til 84' er det få klokker som kan matche pakken.
Andre fabrikanter skrur vel om til å kalle ting unisex eller midsize for å holde feltet mer åpent og ikke forhåndsortere mulige kjøpere av sånne klokker, tror det er smartere ja. Denne klokka her f.eks er jo ikke utprega pink diamond unicorn design akkurat...
 
  • Liker
Reaksjoner: JørgenO
Jeg er overbevist om at dette utelukkende handler om markedsføring! Let’s be honest, klokker er i hovedsak en herreinteresse, og for å selge mye, må markedsføringen rette seg mot primærkjøpsgruppen. Og de vil ha et macho-image.

Så, hvis Omega kom til meg og spurte om råd for økt Constellation-salg, ville jeg sagt omtrent følgende:

Kampanjenavn: Reimagining the Constellation

Del én, skap en buzz hos målgruppen (menn i alle aldre): la Daniel Craig bruke Constellation på et par-tre premierer fremover. Sørg for at influencere tar bilder og poster i alle kanaler. La ham ta et intervju med GQ om «fremtiden etter Bond» med Constellation på armleddet.
Tid: 6 mnd. Resultat: influencere og GQ spør om Constellation er Craigs private favoritt.
Resultat: Buzz i markedet.

Del to: sjokkér det brede markedet. La neste James Bond bruke en spesiallaget versjon av Constellation i neste film, som sin hovedklokke, minst 70 % av tiden. Man får anta Omega har innflytelse nok til å legge premissene for filmen slik at Constellation vises som en kul, macho klokke. Seamaster skal ikke brukes i filmen.
Tid: produksjonstid film (jeg aner ikke!).
Result: salget av Constellation går til himmels.

Risiko? Joda. Salg av Seamster opplever et fall.
Mitigerende tiltak 1: øk salgspris på Constellation for å sikre konsernmarginene.
Mitigerende tiltak 2: så lenge det er ventelister på en annen dykker fra et annet sveitisk klokkemerke, vil vanlig markedsføring av Seamster fungere.
Mitigerende tiltak 3: markedet for macho dykkere vil mettes hvis og når en viss annen dykker-modell, etter produksjonsøkning, blir tilgjengelig for allmennheten. Og dere vil vel ikke satse på er produkt i et mettet marked? Bedre å bryte nytt markedsland med sjokket Constellation. Visse andre klokkemerker i samme prissegment må da finne alternativer.

No gain, no pay - jeg tar bare 0,1 % av ekstra margin i de tre første årene etter kampanjestart. Bare send PM.
 
Jeg synes ikke den er pen nok til å ville velge den fremfor noe annet.
Det er ganske mange gjenstander som burde vært mer ettertraktet basert på utvalgte objektive parametre, men som lider under av at det er flere som subjektivt ettertrakter noe annet istedet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Når vi er inne på temaet undervurderte klokker så føler jeg at Omega Globemaster er særdeles undervurdert. Jeg prøvde den ved forrige besøk hos AD og den er nydelig. Og fortsatt relativt edruelig priset. Det eneste jeg kan utsette på den er tykkelsen, det skal dog nevnes at det var annual calender utgaven jeg prøvde, mulig standardvarianten er noe slankere. 41mm på annual calender og 39 standard. Dette burde jo etter alle solemerker være en suksessoppskrift.
 
Det største problemet er nok at det finnes veldig mye annet kult i denne prisklassen.
Kombinert med noe mangelfull markedsføring er muligens svaret på mye her.
Har forresten sett Constellation flere ganger der ute i det fri, og undres også over at denne ikke er mer populær.
Den går jo til alt fra dressen til badeshortsen. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Matsmet og JørgenO
Det er nok mange som vurderer den ut i fra bilder og markedsføringen rundt den. I tillegg er det helt innafor å ikke like designet eller elementene i den, men den lider nok av at den ikke slipper til når klokker skal vurderes. Jeg tror mange ville oppdaget dens kvaliteter om den bare fikk en sjanse til å bli vurdert. Når det gjelder prisen, så har den selvsagt hatt sin utvikling, men til 84' er det få klokker som kan matche pakken.
Sorry, men 84.000,- er ikke en edruelig pris. Hadde kjøpt haugevis av Omegaer hvis de hadde vært edruelig priset. Hvordan akkurat denne modellen markedsføres har jeg ikke fått med meg.
 
  • Liker
Reaksjoner: JørgenO
Jeg er overbevist om at dette utelukkende handler om markedsføring! Let’s be honest, klokker er i hovedsak en herreinteresse, og for å selge mye, må markedsføringen rette seg mot primærkjøpsgruppen. Og de vil ha et macho-image.

Så, hvis Omega kom til meg og spurte om råd for økt Constellation-salg, ville jeg sagt omtrent følgende:

Kampanjenavn: Reimagining the Constellation

Del én, skap en buzz hos målgruppen (menn i alle aldre): la Daniel Craig bruke Constellation på et par-tre premierer fremover. Sørg for at influencere tar bilder og poster i alle kanaler. La ham ta et intervju med GQ om «fremtiden etter Bond» med Constellation på armleddet.
Tid: 6 mnd. Resultat: influencere og GQ spør om Constellation er Craigs private favoritt.
Resultat: Buzz i markedet.

Del to: sjokkér det brede markedet. La neste James Bond bruke en spesiallaget versjon av Constellation i neste film, som sin hovedklokke, minst 70 % av tiden. Man får anta Omega har innflytelse nok til å legge premissene for filmen slik at Constellation vises som en kul, macho klokke. Seamaster skal ikke brukes i filmen.
Tid: produksjonstid film (jeg aner ikke!).
Result: salget av Constellation går til himmels.

Risiko? Joda. Salg av Seamster opplever et fall.
Mitigerende tiltak 1: øk salgspris på Constellation for å sikre konsernmarginene.
Mitigerende tiltak 2: så lenge det er ventelister på en annen dykker fra et annet sveitisk klokkemerke, vil vanlig markedsføring av Seamster fungere.
Mitigerende tiltak 3: markedet for macho dykkere vil mettes hvis og når en viss annen dykker-modell, etter produksjonsøkning, blir tilgjengelig for allmennheten. Og dere vil vel ikke satse på er produkt i et mettet marked? Bedre å bryte nytt markedsland med sjokket Constellation. Visse andre klokkemerker i samme prissegment må da finne alternativer.

No gain, no pay - jeg tar bare 0,1 % av ekstra margin i de tre første årene etter kampanjestart. Bare send PM.
Herlig svar:) Dette er nok (dessverre) oppskriften for de fleste som ønsker rask stjernestatus.
 
  • Liker
Reaksjoner: Parmined
Tenker at jeg skal lufte en liten sak som jeg ikke greier helt å forstå. Nemlig hvorfor Omega Constellation 39 mm ikke får den oppmerksomheten den fortjener?

Med de siste årenes fokus på klokker med integrert lenke har modeller som Nautilus, Overseas, Ingenieur og Royal Oak nådd stjernestatus. I tillegg er det kommet til andre modeller som Aikon og PRX som har boostet salget til mindre merker og tatt dem til nye høyder (og mange flere eksempler finnes).

Constellation får imidlertid og etter min mening alt for lite oppmerksomhet. Den produseres av et av verdens mest ettertraktede klokkemerker. Den har en lang og god historie. Designet har utviklet seg gradvis i årtier, uten noen spesielle krumspring. Den har en størrelse på 39 mm. Den har fantastisk finnish. Den har et av verdens beste urverk og ikke minst så er den edruelig priset.

Objektivt sett, burde den være en innertier, men likevel havner den i skyggen av sine søsken i Omega-kolleksjonen og sine ekvivalenter hos andre merker. Hvorfor er det slik at noen klokker får stjernestatus, mens andre lever i skyggen og hvordan skapes disse mekanismene?

Dette er ikke unikt for Constellation, men siden det er en av mine favorittklokker gjør den meg stadig forundret.
Gode poenger. Kunne nok ha solgt mye mer med noe endring på bezel&skive-design for noen år siden, men spørs om ikke løpet er kjørt nå som 'alle' har en sånn type modell I kolleksjonen, markedet er forlengst metta.
 
Tenker heller ikke på constellation til vanlig, og antok denne modellen er langt mer populær i det fjerne østen, synd det ikke klinger bedre her hjemme, det er en pen klokke