Markedsmekanismene, til forundring og ettertanke.

Det er nok mange som vurderer den ut i fra bilder og markedsføringen rundt den. I tillegg er det helt innafor å ikke like designet eller elementene i den, men den lider nok av at den ikke slipper til når klokker skal vurderes. Jeg tror mange ville oppdaget dens kvaliteter om den bare fikk en sjanse til å bli vurdert. Når det gjelder prisen, så har den selvsagt hatt sin utvikling, men til 84' er det få klokker som kan matche pakken.
Sorry, men 84.000,- er ikke en edruelig pris. Hadde kjøpt haugevis av Omegaer hvis de hadde vært edruelig priset. Hvordan akkurat denne modellen markedsføres har jeg ikke fått med meg.

• Liker
Reaksjoner: JørgenO
Jeg er overbevist om at dette utelukkende handler om markedsføring! Let’s be honest, klokker er i hovedsak en herreinteresse, og for å selge mye, må markedsføringen rette seg mot primærkjøpsgruppen. Og de vil ha et macho-image.

Så, hvis Omega kom til meg og spurte om råd for økt Constellation-salg, ville jeg sagt omtrent følgende:

Kampanjenavn: Reimagining the Constellation

Del én, skap en buzz hos målgruppen (menn i alle aldre): la Daniel Craig bruke Constellation på et par-tre premierer fremover. Sørg for at influencere tar bilder og poster i alle kanaler. La ham ta et intervju med GQ om «fremtiden etter Bond» med Constellation på armleddet.
Tid: 6 mnd. Resultat: influencere og GQ spør om Constellation er Craigs private favoritt.
Resultat: Buzz i markedet.

Del to: sjokkér det brede markedet. La neste James Bond bruke en spesiallaget versjon av Constellation i neste film, som sin hovedklokke, minst 70 % av tiden. Man får anta Omega har innflytelse nok til å legge premissene for filmen slik at Constellation vises som en kul, macho klokke. Seamaster skal ikke brukes i filmen.
Tid: produksjonstid film (jeg aner ikke!).
Result: salget av Constellation går til himmels.

Risiko? Joda. Salg av Seamster opplever et fall.
Mitigerende tiltak 1: øk salgspris på Constellation for å sikre konsernmarginene.
Mitigerende tiltak 2: så lenge det er ventelister på en annen dykker fra et annet sveitisk klokkemerke, vil vanlig markedsføring av Seamster fungere.
Mitigerende tiltak 3: markedet for macho dykkere vil mettes hvis og når en viss annen dykker-modell, etter produksjonsøkning, blir tilgjengelig for allmennheten. Og dere vil vel ikke satse på er produkt i et mettet marked? Bedre å bryte nytt markedsland med sjokket Constellation. Visse andre klokkemerker i samme prissegment må da finne alternativer.

No gain, no pay - jeg tar bare 0,1 % av ekstra margin i de tre første årene etter kampanjestart. Bare send PM.
Herlig svar:) Dette er nok (dessverre) oppskriften for de fleste som ønsker rask stjernestatus.

• Liker
Reaksjoner: Parmined
Tenker at jeg skal lufte en liten sak som jeg ikke greier helt å forstå. Nemlig hvorfor Omega Constellation 39 mm ikke får den oppmerksomheten den fortjener?

Med de siste årenes fokus på klokker med integrert lenke har modeller som Nautilus, Overseas, Ingenieur og Royal Oak nådd stjernestatus. I tillegg er det kommet til andre modeller som Aikon og PRX som har boostet salget til mindre merker og tatt dem til nye høyder (og mange flere eksempler finnes).

Constellation får imidlertid og etter min mening alt for lite oppmerksomhet. Den produseres av et av verdens mest ettertraktede klokkemerker. Den har en lang og god historie. Designet har utviklet seg gradvis i årtier, uten noen spesielle krumspring. Den har en størrelse på 39 mm. Den har fantastisk finnish. Den har et av verdens beste urverk og ikke minst så er den edruelig priset.

Objektivt sett, burde den være en innertier, men likevel havner den i skyggen av sine søsken i Omega-kolleksjonen og sine ekvivalenter hos andre merker. Hvorfor er det slik at noen klokker får stjernestatus, mens andre lever i skyggen og hvordan skapes disse mekanismene?

Dette er ikke unikt for Constellation, men siden det er en av mine favorittklokker gjør den meg stadig forundret.
Gode poenger. Kunne nok ha solgt mye mer med noe endring på bezel&skive-design for noen år siden, men spørs om ikke løpet er kjørt nå som 'alle' har en sånn type modell I kolleksjonen, markedet er forlengst metta.

Tenker heller ikke på constellation til vanlig, og antok denne modellen er langt mer populær i det fjerne østen, synd det ikke klinger bedre her hjemme, det er en pen klokke

Min personlige erfaring med Constellation er at den er flottere IRL enn på bilder.
Jeg har både prøvd en og sett live. De er flottere enn på bilder. Fruen har en TT Constellation. den kler farvene godt. (Slik som også den ovenfor med skinn og sort/gull).

Personlig savner jeg roterende bezel, men det er en personlig preferanse.

• Liker
Reaksjoner: MikroKrone
Det er definetivt aspekter med Constellation som jeg liker, og andre jeg ikke liker. Men jeg tror, som mange andre nevner, at markedsføring er en av hovedgrunnene til laber popularitet.

For å si det enkelt; Jeg har ikke aktivt søkt etter Constellation, og jeg har ikke sett denne modellen på lenke før bildet du postet i denne tråden. Jeg visste ikke at det var et valg en gang. Det eneste som har nådd meg (som har nettleserne full av klokke-cookies) er bilde av modellen på lærrem. Siden jeg ikke liker modeller som er designet med intregrert lenke på lær (liker ikke Nautilus på skinnrem engang), så har ikke denne vært aktuell i det hele tatt. Den så mye bedre ut på lenke!

Har stor sans for Constellation, men da først og fremst som vintage. For meg ble designet ødelagt på 80-tallet, og videreført frem til i dag. Min 1962-modell er en mye penere klokke (selvsagt sett gjennom mine briller).

Da er jeg her mer på linje med @GrimReaper, Globemaster ser for meg bedre ut enn dagens Constellation. Men Omega har jo andre særdeles attraktive modeller, så det er nok å velge i.

Har stor sans for Constellation, men da først og fremst som vintage. For meg ble designet ødelagt på 80-tallet, og videreført frem til i dag. Min 1962-modell er en mye penere klokke (selvsagt sett gjennom mine briller).

Da er jeg her mer på linje med @GrimReaper, Globemaster ser for meg bedre ut enn dagens Constellation. Men Omega har jo andre særdeles attraktive modeller, så det er nok å velge i.

Legg ved et bilde av denne?
Fint for uinvidde å kunne se....
Det bør der være detaljer som dagens klokke bør kunne hente opp.

8

Inspirert av Klokkelandslagets nyeste podkastepisode. Originalen til Piaget var nok litt liten på (31-32mm), men for et flott design. DA snakker vi Omega Constellation 2.0:

piaget-polo-15562c701-day-date-18k-yellow-gold-w643020-219.jpg

...Constellation har egentlig veldig få feminine trekk, bortsett fra romertallene på bezel...Faktisk så er Constellation en klokke som bygger mye mer enn diameteren skulle tilsi... andre merker finnes det også damevarianter, men de blir først og fremst markedsført mot menn. Er det da noe i mannens urinstinkt om ikke å oppfattes som feminin som skremmer de bort fra den?
Artig diskusjon.

Her er det imidlertid en etablert fasit. Den heter Cartier. Romertall. Bærer større enn målene. Dameklokke? Nja. Markedsføring mot menn? Joda. Menn vil ikke oppfattes som feminine? Kanskje.

Omega Constellation har ganske store sko de skal fylle sett opp mot alle uthevde "tick in the box" over her. Kan Omega Constellation fylle de skoene? Nei. Hvem kan? Cartier kan.

Kan Omega fikse det? Ja, hvis de gjør som @Parmined så strategisk foreslår. Kommer Omega til å gjøre det? Nei. De tør ikke kryss-markedsføre klokken opp mot binære kjønn. Hvis de derimot hadde markedsført som Cartier - der kjønn ikke spiller en (markeds)rolle - men klokken, ville de muligens lykkes. Ain't gonna happen, så lenge de kjører på med "Seamaster er for menn som er agenter" og "Constellation er for damer". Nedenfor her er fasiten. Cartier.. Ingen bryr seg om kjønn. Alle bryr seg om klokken på armen. Da har man lykkes i markedsføringen. Så er det en ting til: Cartier og designet er 100 år og tidsuavhengig. Mer tidsuavhenig enn Rolex og Porsche. Constallation er datert til "80-tallet". Vesentlig utfordring.

Jake-Gyllenhaal-Matthew-Brookes@Cartier-1.jpg

Redigert:
Jeg er overbevist om at dette utelukkende handler om markedsføring! Let’s be honest, klokker er i hovedsak en herreinteresse, og for å selge mye, må markedsføringen rette seg mot primærkjøpsgruppen. Og de vil ha et macho-image.

Så, hvis Omega kom til meg og spurte om råd for økt Constellation-salg, ville jeg sagt omtrent følgende:

Kampanjenavn: Reimagining the Constellation

Del én, skap en buzz hos målgruppen (menn i alle aldre): la Daniel Craig bruke Constellation på et par-tre premierer fremover. Sørg for at influencere tar bilder og poster i alle kanaler. La ham ta et intervju med GQ om «fremtiden etter Bond» med Constellation på armleddet.
Tid: 6 mnd. Resultat: influencere og GQ spør om Constellation er Craigs private favoritt.
Resultat: Buzz i markedet.

Del to: sjokkér det brede markedet. La neste James Bond bruke en spesiallaget versjon av Constellation i neste film, som sin hovedklokke, minst 70 % av tiden. Man får anta Omega har innflytelse nok til å legge premissene for filmen slik at Constellation vises som en kul, macho klokke. Seamaster skal ikke brukes i filmen.
Tid: produksjonstid film (jeg aner ikke!).
Result: salget av Constellation går til himmels.

Risiko? Joda. Salg av Seamster opplever et fall.
Mitigerende tiltak 1: øk salgspris på Constellation for å sikre konsernmarginene.
Mitigerende tiltak 2: så lenge det er ventelister på en annen dykker fra et annet sveitisk klokkemerke, vil vanlig markedsføring av Seamster fungere.
Mitigerende tiltak 3: markedet for macho dykkere vil mettes hvis og når en viss annen dykker-modell, etter produksjonsøkning, blir tilgjengelig for allmennheten. Og dere vil vel ikke satse på er produkt i et mettet marked? Bedre å bryte nytt markedsland med sjokket Constellation. Visse andre klokkemerker i samme prissegment må da finne alternativer.

No gain, no pay - jeg tar bare 0,1 % av ekstra margin i de tre første årene etter kampanjestart. Bare send PM.
Neste Bond er en kvinne, rykk tilbake til start.

Det er en artig diskusjon! Og det finnes også noen entusiaster av modellen her til lands, feks TS-medlem og NURK-general B. Historisk sett en legendarisk modell.
For meg fremstår de nyere modeller litt utdatert og sirompa i designet, og forblir en mere historisk modell enn et moderne alternativ. Synes også den har mistet noe av den egenarten og identiteten den hadde på 90-tallet og tidlig 2000-tall. Og som det nevnes tidligere er det mange klassikere som har beholdt identiteten i større grad. Omega har dessuten mange strenger å spille på, og mange modeller som nok er mere markante i å utstråle identitet. Den faller nok imellom mange stoler. Og er nå såpass dyr at den nok ikke er børs/finans-alternativet for å utstråle soliditet, kvalitet og en viss nøkternhet. Tror også at det nok er en grunn til at Omega primært velger andre modeller å markedsføre hardt. Men, kanskje om de gønna på med en Swatchallation?

Artig diskusjon.

Her er det imidlertid en etablert fasit. Den heter Cartier. Romertall. Bærer større enn målene. Dameklokke? Nja. Markedsføring mot menn? Joda. Menn vil ikke oppfattes som feminine? Kanskje.

Omega Constellation har ganske store sko de skal fylle sett opp mot alle uthevde "tick in the box" over her. Kan Omega Constellation fylle de skoene? Nei. Hvem kan? Cartier kan.

Kan Omega fikse det? Ja, hvis de gjør som @Parmined så strategisk foreslår. Kommer Omega til å gjøre det? Nei. De tør ikke kryss-markedsføre klokken opp mot binære kjønn. Hvis de derimot hadde markedsført som Cartier - der kjønn ikke spiller en (markeds)rolle - men klokken, ville de muligens lykkes. Ain't gonna happen, så lenge de kjører på med "Seamaster er for menn som er agenter" og "Constellation er for damer". Nedenfor her er fasiten. Cartier.. Ingen bryr seg om kjønn. Alle bryr seg om klokken på armen. Da har man lykkes i markedsføringen. Så er det en ting til: Cartier og designet er 100 år og tidsuavhengig. Mer tidsuavhenig enn Rolex og Porsche. Constallation er datert til "80-tallet". Vesentlig utfordring.

Jake-Gyllenhaal-Matthew-Brookes@Cartier-1.jpg
Nå fikk jeg nesten lyst på en Santos her :LOL:

• Liker
  • Haha
Reaksjoner: Fjordseiko og Sponon