Takk for alle innspill - sendte denne oppsummering med link til denne tråden:
Kjøp av en fin klokke er viktig. Hvis ikke er ikke punktumet for en stilig mann satt. Punktum.
Men hva er en fin klokke? I klokkemiljøet er det noen «sannheter» om hvilke produsenter og hvilke modeller som er de riktige. Selvsagt er diskusjonene rundt disse sannhetene en stor del av hobbyen. Diskusjonene handler gjerne om kvalitet, produsentens historie, markedsføring, pris, egne følelser og hva de andre rettmessig eller urettmessig synes. Det finnes anerkjente klokker i alle prisklasser, men min interesse er primært i medium-segmentet, hvis også farger mine anbefalinger.
- Hva er kvalitet? Tja. Det kan handle om hvor «smart» urverket er lagd (eks reduserte Rolex antall deler med 50 %, lagde en tynnere urverk som også hadde lengre gangtid da de utviklet sin eget chronograph caliber 4130 (til Daytona) ca år 2000 som er erstattet Zenith sitt som de hadde brukt lenge), sertifiseringer som chronometer, vanntetthet, hvor pent urverket er å se på (finishering/polering av urverkets deler) og hvor lenge en klokke fra en slik produsent varer. Angående varighet kommer vi fort inn på teamet vintage, +30-40 år gamle klokker. Da ser vi plutselig etter noe helt annet, dette er min store lidenskap innen klokkeverdenen, men jeg lar detaljene her ligge og fortsetter med the basics.
- Historie er vanskelig, men generelt hjelper det å ha startet urproduksjon i Sveits +/- år 1900 og ha lagd noen komplikasjoner verden ikke har sett før.
- En komplikasjon er en funksjon. En ekstra funksjon er mer komplisert. Timeviser, minuttviser, sekundviser, centre second, jump second, deadbeat second, dato, dagvisning, månefase, automatikk, perpetual, annual perpetual, leap year, minute repeater, chronograph, alarm, dybdemåler, tachymeter, time zone, tourbillion, power reserve, equation of time, etc (dette var bare min top-of-mind)
- Klokker som har poppet opp og blitt populære de siste årene (5-20) pga tung markedsføring er ikke veldig populært, eks Hublot som startet sin klokkereise med å benytte urverk de ikke selv hadde produsert. Det er en litt morsom kritikk for 99% av alle produsenter bruker deler andre har produsert. De dyreste Panerai har Rolex-urverk. Breitling bruker mye energi på å markedsføre store klumpete klokker. Dette liker ikke klokkemiljøet. Så selv om Breitling er en av de eldste produsentene, med fine komplikasjoner og masse dressy-modeller er de ikke særlig anerkjent. Snodig og vanskelig å se helt klare mønstre. Mobben bestemmer.
- Pris-segmenter er også vanskelig, og det finnes noen oversikter med rangering over hundrevis av produsenter. Jeg gjøre det litt enklere utifra mitt syn og mer relevant for deg:
Billige klokker <-20’
- Seiko, Casio, Swatch, Certina, Rado, Longines, Apple, +++ tusenvis av produsenter som gjør jobben
- Hold deg unna dem som etterligner de store (Squale, Steinhart, Pagani, OceanX, m.fl.)
- Rimelige klokker er supert så lenge de har sitt eget design. Men setter ingen punktum. Punktum.
Medium 20-40’ : dette er prisklassen du ser etter og her er også mye pent!
Dyre klokker, vanligst innen klokkeverden, 50-200’ (legg på gull og diamanter så koster de 5-800’):
- Rolex (nesten i sin egen klasse pga popularitet skapt av kompromissløs kvalitet, langvarig design, mange innovasjoner og tung markedsføring)
- Omega – du kan finne en flott brukt omega til 30’, men den vil være noen år gammel
- Panerai
- IWC
- JLC
- Breitling
- Cartier
- Blancpain
- Osv, stort sett i dette segmentet Bjerke er kjent for å selge mest
High-end, 500’-> mange millioner. Disse produsentene er kjent for utilgjengelighet, ekstreme komplikasjoner og ekstrem finish.
- Patek – the one and only
- Vacheron
- Audemars (mest for nyrike fotballspillere med behov for yacht i Porto Banus)
- Lange
- Moser @ Cie
- F.P. Journe
- Akrivia
- Richard Mille
- Også her er det mange flere produsenter, men med veldig lave produksjonsvolumer
Så, hva anbefaler jeg? Viktigst er at du får ditt punktum som en stilig mann. Dernest at du kan bruke klokka til det du ønsker. Skinnreim tåler hverken løpetur eller en dusj. Selv bytter jeg reimer og lenker om hverandre. Kjekt at klokka er vanntett så den kan være med på et bad etter at roeseflaska er tømt og svabergene er varme. Greit at klokka holder seg sånn ca i verdi. Nytt eller brukt er et viktig spørsmål. God følelse å kjøpe nytt, men mye fint på finn.
Noen konkrete forslag fra finn akkurat nå:
Sånn. Så kan vi ta diskusjonen herfra