Dagens vin

Er i Catania og får testet mye forskjellig vin.
Avbildet musserende var laget på champagne-metoden i en blanding av Pinot noir og Nero Mascarello. Skikkelig godt.

Ellers synes jeg Franchetti Passobianco på chardonnay var fortreffelig.
 

Vedlegg

  • IMG_0551.jpeg
    IMG_0551.jpeg
    81,3 KB · Visninger: 0
Sylvain Pataille Bourgogne Rouge 2021.
4 år siden 2017-årgangen ble drukket på Gjelina på Venice Beach. Gledens dag da de endelig ble tilgjengelig på polet. Klokkeren, juicy frukt med avslepne taniner. Etter litt luft dukker sort te og litt jordlige smaker opp. Tilbakeholden på fatbruken, noe som kler vinen godt. Mangler litt kompleksitet, men alt i alt er dette snacks.

IMG_0259.jpeg
 
1684608778536.jpeg

Rkatsiteli Dry Amber 2019

To nye ting prøvd i en og samme vin:
1) Georgisk vin
2) Oransjevin

Fortreffelig til noen mildere oster (brie, grana padano, rondelé/div smøreoster) og spekemat. Skal definitivt prøve mer av både georgisk og oransje vin!
 
Redigert:
Er i Catania og får testet mye forskjellig vin.
Avbildet musserende var laget på champagne-metoden i en blanding av Pinot noir og Nero Mascarello. Skikkelig godt.

Ellers synes jeg Franchetti Passobianco på chardonnay var fortreffelig.
Hvis du fortsatt er på Sicilia bør du prøve Grappoli del grillo fra Marco de Bartoli.
Riktignok fra vestsiden av øya, men et hyggelig minne.
 
  • Liker
Reaksjoner: stefanravnanger
Fortell gjerne litt mer om disse :)

PS! Mulig jeg er inhabil her da jeg personlig kjenner importøren. Meningen er like fult min og er ikke preget bekjentskapet.

Spiegelau er et selskap eiet av Riedel og man kan vel si de sikter seg inn mot litt ulike kundegrupper. Riedel er i hovedsak druespesifikke og ofte munnblåste glass, mens Spiegelau er maskinproduserte og holder en lavere pris, rettet mer mot massene. Dette endret seg med Definition serien for en tid tilbake, og denne serien er SKREMMENDE lik Zalto sine universal glass. Det er (en marginal) forskjell på de rent geometrisk og de er maskinproduserte, men råvaren/ krystallen skal være av samme høye kvalitet. Det er naturligvis produksjonsmetoden som gjør de en hel del rimeligere i innkjøp.

Selv har jeg glassene Bordeaux 750ml, Hvitvin 430ml, Burgund 960ml og vannglass 430ml. Jeg burde kanskje komplettert med Universalglasset på 550ml, men jeg synes Bordeaux glasset er helt supert, og har ikke savnet noe annet til rødt enda. Burgund glasset brukes veldig sjeldent, 750ml klokke og "universal" utformingen ti Bordeaux fungerer utmerket til mange ulike druer. Hvitvinsglasset har jeg akkurat fått i hus, så det har jeg ikke så mye erfaring med enda, men det er like tynt og fjærlett som de andre i serien. Testet det i går med en Julian Haart Kabinett 2020 og ingen drittsmak på den vinen av dette glasset.

I tillegg finnes en flute, et hvitt universal og digestive glass i samme serie. Med andre ord en ganske komplett serie om man vil dekke opp med samme form/ fasong/ stil.

Hvis noen er interessert i teste disse glassene så kan rabattkoden "trofast" benyttes i nettbutikken www.kitchenstore.no Den gir 20% på HELE sortimentet. Jeg presiserer at jeg ikke har ingen økonomisk fordel av dette overhodet.
 
Testet sommerens hype-vin i dag. Sorry, men dette er litt for likt Laroche sin tax-free chablis. Ikke noen feil med vinen, men dette var surt og lite interessant. At denne vinen får 88 poeng av MB synes jeg er ekstremt generøst. I mitt hode er dette mer 82-84.
IMG_0345.jpeg
 
Testet sommerens hype-vin i dag. Sorry, men dette er litt for likt Laroche sin tax-free chablis. Ikke noen feil med vinen, men dette var surt og lite interessant. At denne vinen får 88 poeng av MB synes jeg er ekstremt generøst. I mitt hode er dette mer 82-84.
Vis vedlegg 333572

Jeg synes den ble langt bedre etter solid lufting. Veldig trang åpning i starten.
 
Testet sommerens hype-vin i dag. Sorry, men dette er litt for likt Laroche sin tax-free chablis. Ikke noen feil med vinen, men dette var surt og lite interessant. At denne vinen får 88 poeng av MB synes jeg er ekstremt generøst. I mitt hode er dette mer 82-84.
Vis vedlegg 333572

Prisen tatt i betraktning er denne helt topp.
Gi den litt tid i karaffelen så kommer den seg.
Men, 88p...ja det er generøst :rolleyes:
 
  • Liker
Reaksjoner: Golfballen