Gullkorn fra Finn.no

Fort gjort å skrive et ikke-eksisterende referansenummer i tittelen når man har så mye tradisjon, trygghet og tilgjengeliget.
Proft når man skal prøve å selge Norges dyreste Sub i stål?

Den kan bli din i dag for et deilig påslag på bare 122% over nypris.

Vis vedlegg 266115
Når det blir såpass proffe aktører så bruker man bare kallenavn må vite. Referansenummer er for noobs ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Hovedsignal
Et lite sidespor, men har registrert at Urhandel har det med å la annonser ligge ute etter at klokka er solgt, og samtidig justere opp prisen i annonsen. Sikkert for å kunne lokke andre selgere med at de får gode priser.

EDIT: Dette er ifølge urhandel selv feil.
 
Redigert:
Et lite sidespor, men har registrert at Urhandel har det med å la annonser ligge ute etter at klokka er solgt, og samtidig justere opp prisen i annonsen. Sikkert for å kunne lokke andre selgere med at de får gode priser.

Hei Aamund,
Annonser blir liggende etter at klokkene er solgt - tydelig markert med *SOLGT* først i overskriften. Forøvrig en praksis Urhandel ikke er alene om.

At Urhandel justerer opp prisene i annonser etter at klokker er solgt er fri fantasi. Du får dokumentere alle de konkrete tilfellene du har registrert dette, og hvis det skulle vise seg at det var noe du har drømt så kan du kanskje legge ut en unnskyldning for at du ble vel ivrig i tastingen her og kom i skade for å komme med påstander som du ikke helt hadde belegg for? Jeg blir like glad for begge deler.

Mvh
André Nygård
Urhandel AS
 
Hei Aamund,
Annonser blir liggende etter at klokkene er solgt - tydelig markert med *SOLGT* først i overskriften. Forøvrig en praksis Urhandel ikke er alene om.

At Urhandel justerer opp prisene i annonser etter at klokker er solgt er fri fantasi. Du får dokumentere alle de konkrete tilfellene du har registrert dette, og hvis det skulle vise seg at det var noe du har drømt så kan du kanskje legge ut en unnskyldning for at du ble vel ivrig i tastingen her og kom i skade for å komme med påstander som du ikke helt hadde belegg for? Jeg blir like glad for begge deler.

Mvh
André Nygård
Urhandel AS
Kan jeg spørre hvorfor dere (ikke bare Urhandel) gjør dette (skrive SOLGT), og ikke bare markerer den solgt (som vanlige mennesker)? Spare på annonse-kostnader? Ville tro Finn slår ned på dette.
 

Denne lå for 110’ før den ble solgt. Men jeg har ikke noe mer dokumentasjon enn vanen med å lage egne notater på prisendringer på annonser jeg følger med på. Finn gjør jo heller ikke tidligere revisjoner tilgjengelig. Hvis du mener det er en glipp av noe slag og at det ikke er normal praksis så stoler jeg på det.
 
Redigert:
Hei Aamund,
Annonser blir liggende etter at klokkene er solgt - tydelig markert med *SOLGT* først i overskriften. Forøvrig en praksis Urhandel ikke er alene om.

At Urhandel justerer opp prisene i annonser etter at klokker er solgt er fri fantasi. Du får dokumentere alle de konkrete tilfellene du har registrert dette, og hvis det skulle vise seg at det var noe du har drømt så kan du kanskje legge ut en unnskyldning for at du ble vel ivrig i tastingen her og kom i skade for å komme med påstander som du ikke helt hadde belegg for? Jeg blir like glad for begge deler.

Mvh
André Nygård
Urhandel AS

Jeg forstår virkelig ikke hvilken verdi disse «forhandlere» tilfører handelen med klokker?

-Trygghet, njaa..kanskje når det gjelder selve betalingen og transaksjonen, men ikke for den spesifikke klokke og dennes tilstand.
-Treffer disse «forhandlere» noen andre eller flere kunder enn det en som selv annonserer et ur på TS eller Finn gjør, nei!
-Lager disse «forhandlere» bedre og mer selgende annonser enn de fleste andre selgere av klokker, ikke så langt jeg har sett!

Så det de da gjør, er vel grunnleggende å utnytte manglende kunnskap hos selger og kjøper om prising av ur - og henter sin fortjeneste på dette grunnlag, eventuelt fra en selgers behov for «raske penger».

Når en slik «forhandler», i tillegg får seg til å poste et innlegg med en såpass aggresiv tone «midt på natta» en lørdagskveld. Så synes det jo ikke som om personen er spesielt hyggelig å handle med heller, så hvorfor i allverden kjøper noen klokker fra disse «forhandlerne»?
Lenge siden jeg selv gadd å se nærmere på de annonsene som disse «forhandlere» legger ut.
 
Redigert:
Hei Aamund,
Annonser blir liggende etter at klokkene er solgt - tydelig markert med *SOLGT* først i overskriften. Forøvrig en praksis Urhandel ikke er alene om.

At Urhandel justerer opp prisene i annonser etter at klokker er solgt er fri fantasi. Du får dokumentere alle de konkrete tilfellene du har registrert dette, og hvis det skulle vise seg at det var noe du har drømt så kan du kanskje legge ut en unnskyldning for at du ble vel ivrig i tastingen her og kom i skade for å komme med påstander som du ikke helt hadde belegg for? Jeg blir like glad for begge deler.

Mvh
André Nygård
Urhandel AS

Du kan være ganske sikker på at prisene i annonsene dine vil bli fulgt tett fremover med den uttalelsen der, så hvis dette er noe du har drevet med er det i hvert fall bare legge den taktikken på hylla nå..
 
  • Liker
Reaksjoner: fredskijj
Det var da vel ikke sååå aggressivt? Og dersom det stemmer at annonsepriser ikke har blitt oppjustert etter salg så skjønner jeg godt at Blooms legger seg på den tonen der.
Jeg har aldri hatt noe med Urhandel å gjøre, men jeg har inntrykk av at han tilegner seg klokker på rederlig vis. Hva klokkene annonseres for og selges for kan sikkert være provoserende for flere, men dersom alt går riktig for seg så ser jeg ikke noen grunn til å stadig fyre seg sånn opp på forumet over et helt lovlig og innafor opplegg.
"Don't hate the player, hate the game" sa dem i gamledager.

Edit: In before Jon Henrik kommer og ber oss holde oss on topic!
 
Redigert:
Synes Urhandel sine priser er relativt moderate, og det er vel hverken de eller Time som er verst i klassen. Der finner man som regel private lykkejegere. Således bidrar kanskje Urhandel og Time heller til å moderere prisnivået litt.

Det er også noen plusser med disse foretakene:

1. Personer med dyre klokker som av ulike grunner har behov for raske penger. Gjennom Urmaker Bjerke tar det jo votter og vinter fra man skriver under på papirer til klokken legges ut for salg. I tillegg får man ikke penger før klokken er solgt.

2. Litt mer betryggende å kjøpe klokke av kyndige folk som er avhengig av tillit for å overleve.

Summa summarum synes jeg ikke Time eller Urhandel fremstår så ille.

Når jeg leser svaret fra @Bloom fornemmer jeg at det er en misforståelse ute og går. Hadde i så fall blitt irritert over å blitt beskyldt for noe hvis det ikke stemmer. Tar forbehold om at jeg ikke har fulgt så mye med på Urhandel og at jeg ikke kjenner til om det er relevant historikk i denne sammenheng. Således kan min fremtoning fremstå litt naiv i dette tilfellet :eek:
 
  • Liker
Reaksjoner: emptybrainjacks
Kan jeg spørre hvorfor dere (ikke bare Urhandel) gjør dette (skrive SOLGT), og ikke bare markerer den solgt (som vanlige mennesker)? Spare på annonse-kostnader? Ville tro Finn slår ned på dette.

Klart du kan spørre og det forklarer jeg gjerne.

Modulen for betalende kunder eller "proffe" om du vil er ulik den du får opp som privat og vi jobber i et helt annet system enn det du gjør når du som privatperson er inne på Finn.
Det er ingen funksjon for å markere en vare som solgt i denne modulen. Mest sannsynlig fordi systemet er laget for firma som selger en vare som de har to hundre av, f.eks en leverandør av mobildeksler.

Derfor markerer vi våre varer som solgt ved å tydelig markere dem som solgt helt først i overskriften. I praksis blir dette nokså likt som om en privatkunde markerer varen sin solgt. De varene kommer også opp i søk og det eneste som viser at de er solgt er en lille gule "solgt" markeringen til Finn. *se bildet

Skjermbilde 2021-10-10 kl. 21.02.12.png

Alle landets registrerte klokke-brukthandlere som bruker Finn har samme utfordring og vi løser problemet på våre ulike måter. Det er forøvrig ikke noen annonsekostnader å spare på dette.

Jeg har adressert dette og flere andre utfordringer, som f.eks. at der ikke finnes en meldingsfunksjon i proff modulen og at dermed all kommunikasjon med kunder styres inn på e-post eller at det ikke er mulig å legge inn "ønskes kjøpt" annonser fra proff modulen, med Finn i flere telefonmøter. Vi er lovet at de jobber med nye løsninger, men jeg frykter at det vil ta tid før vi har fått en løsning som fungerer bedre for både oss og deg.
 
Klart du kan spørre og det forklarer jeg gjerne.

Modulen for betalende kunder eller "proffe" om du vil er ulik den du får opp som privat og vi jobber i et helt annet system enn det du gjør når du som privatperson er inne på Finn.
Det er ingen funksjon for å markere en vare som solgt i denne modulen. Mest sannsynlig fordi systemet er laget for firma som selger en vare som de har to hundre av, f.eks en leverandør av mobildeksler.

Derfor markerer vi våre varer som solgt ved å tydelig markere dem som solgt helt først i overskriften. I praksis blir dette nokså likt som om en privatkunde markerer varen sin solgt. De varene kommer også opp i søk og det eneste som viser at de er solgt er en lille gule "solgt" markeringen til Finn. *se bildet

Vis vedlegg 266542

Alle landets registrerte klokke-brukthandlere som bruker Finn har samme utfordring og vi løser problemet på våre ulike måter. Det er forøvrig ikke noen annonsekostnader å spare på dette.

Jeg har adressert dette og flere andre utfordringer, som f.eks. at der ikke finnes en meldingsfunksjon i proff modulen og at dermed all kommunikasjon med kunder styres inn på e-post eller at det ikke er mulig å legge inn "ønskes kjøpt" annonser fra proff modulen, med Finn i flere telefonmøter. Vi er lovet at de jobber med nye løsninger, men jeg frykter at det vil ta tid før vi har fått en løsning som fungerer bedre for både oss og deg.
Takk for oppklaring.
 

Denne lå for 110’ før den ble solgt. Men jeg har ikke noe mer dokumentasjon enn vanen med å lage egne notater på prisendringer på annonser jeg følger med på. Finn gjør jo heller ikke tidligere revisjoner tilgjengelig. Hvis du mener det er en glipp av noe slag og at det ikke er normal praksis så stoler jeg på det.

Her tar du altså feil - den klokken har ikke vært annonsert til 110' på noe tidspunkt. Klokken ble også solgt til en pris som ligger mellom prisantydning og 110'

Det er hverken normal praksis eller enn glipp, den har ikke vært annonsert til 110'. Vi har riktignok hatt flere lignende klokker til salgs de siste mnd og den vi selger nå var først annonsert til 109.995,- før den ble satt ned til dagens pris.

Jeg tror du også har misforstått hvordan Urhandel opererer, og det er ikke så rart siden jeg driver litt ulikt andre aktører i markedet.
95% av klokkene Urhandel selger eier Urhandel, kun 5% er kommisjonsklokker som er omtrent akkurat omvent av det som er vanlig. Det ville derfor ikke være i min interesse at andre selgere tror at Urhandel får bedre betalt for klokkene enn vi gjør. Da ville klokkene vi skal kjøpe i morgen bare blitt dyrere.

Beklager hvis du oppfattet mitt svar som krast i går - men å bli anklaget for å lure folk basert på fri fantasi på et forum hvor man anonymt kan sitte å kaste ut påstander helt uten forankring i virkeligheten må jeg slå hardt ned på. Slikt får fort etablert seg som "sannheter" hvis det bare får stå uten tilsvar.
 
  • Liker
Reaksjoner: uret
Du kan være ganske sikker på at prisene i annonsene dine vil bli fulgt tett fremover med den uttalelsen der, så hvis dette er noe du har drevet med er det i hvert fall bare legge den taktikken på hylla nå..

Basert på frekvensen av kommentarer på mine annonser i denne tråden er det lite som tyder på at annonsene har flydd under radaren så langt.

Jeg har vært ganske tydelig på at det ikke er noe "jeg har drevet med" og som jeg har forklart like over her ville en slik taktikk virket mot sin hensikt. Jeg som kjøper og selger i samme marked har lite å tjene på at prisnivået oppfattes som høyere enn det faktisk er.
 
  • Liker
Reaksjoner: uret
Jeg forstår virkelig ikke hvilken verdi disse «forhandlere» tilfører handelen med klokker?

-Trygghet, njaa..kanskje når det gjelder selve betalingen og transaksjonen, men ikke for den spesifikke klokke og dennes tilstand.
-Treffer disse «forhandlere» noen andre eller flere kunder enn det en som selv annonserer et ur på TS eller Finn gjør, nei!
-Lager disse «forhandlere» bedre og mer selgende annonser enn de fleste andre selgere av klokker, ikke så langt jeg har sett!

Så det de da gjør, er vel grunnleggende å utnytte manglende kunnskap hos selger og kjøper om prising av ur - og henter sin fortjeneste på dette grunnlag, eventuelt fra en selgers behov for «raske penger».

Når en slik «forhandler», i tillegg får seg til å poste et innlegg med en såpass aggresiv tone «midt på natta» en lørdagskveld. Så synes det jo ikke som om personen er spesielt hyggelig å handle med heller, så hvorfor i allverden kjøper noen klokker fra disse «forhandlerne»?
Lenge siden jeg selv gadd å se nærmere på de annonsene som disse «forhandlere» legger ut.

Jeg skal ikke mene noe om andre brukthandlere, men Urhandel er ikke ment å passe for alle.

Det har vært anslått at kjøp og salg av brukte armbåndsur er et marked på et sted mellom 500-600 millioner kroner i året. Siden svært få av de godkjente brukthandlerne har offentlig tilgjengelige regnskaper (enkeltmannsforetak osv.) er det vanskelig å fastslå presist hvor stor del av dette markedet som går gjennom brukthandlere - men basert på varer for salg, annonseringsfrekvens og annonseringstid på Finn er det nok ikke urimelig å anta at så lite som 10% av markedet handler med en brukthandler og at vi få som i større eller mindre grad lever av å selge klokker omsetter for et sted mellom 50-60 millioner tilsammen.

Jeg føler meg veldig trygg på at Urhandel ikke utnytter noen, hverken deres kunnskapsnivå eller økonomiske situasjon. At du er en av 90% som ikke trenger en brukthandler eller ikke ser verdien av en er selvsagt helt greit. Jeg vil tro at det er langt mindre enn 10% som handler med en brukthandler her blant Tidssonens drevne entusiaster.

Jeg kan ellers forsikre deg om at jeg er mye hyggeligere å både selge klokke til og kjøpe klokke av enn jeg er når noen anonymt beskylder meg for å lure folk, eller på urederlig vis manipulere markedet når de tror jeg ikke hører dem.
 
Jeg synes @Bloom gir gode og forklarende svar.
At han beskyldes for aggressive svar synes jeg er urettferdig. Han har oppført seg særs profesjonelt.
At han trues med «at nå skal vi følge med» er også i grenseland.

Her tror jeg noen har sett spøkelser på høylys dag.

Om noe så synes jeg et par her kanskje heller skylder han en unnskyldning?

Jeg kjenner verken @Bloom eller butikken hans, men personlig heier jeg på folk med grunder gener som tørr satse på egen virksomhet
 
Synes også @Bloom gir gode og utfyllende svar her. :)

Urhandel er kanskje ikke en tjeneste som er veldig relevant for erfarne entusiaster, men jeg ser hvordan det kan være et enklere alternativ for dem som kanskje ikke er like drevne på å finne markedspriser, fotografering, bruk av digitale tjenester (Finn, TS etc.). Tilsvarende tjeneste finnes jo også for salg av biler.

Generelt tror jeg det kan være lurt for slike tjenester å distansere fra salgsargumenter som "bruk oss så får du ikke problemer med AD for at du flipper klokken du nettopp kjøpte til dobbel pris" - hvis man ønsker å holde en god tone med entusiastene.

Har noen sett noen morsomme Finn annonser i det siste?
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Jeg synes @Bloom gir gode og forklarende svar.
At han beskyldes for aggressive svar synes jeg er urettferdig. Han har oppført seg særs profesjonelt.
At han trues med «at nå skal vi følge med» er også i grenseland.

Her tror jeg noen har sett spøkelser på høylys dag.

Om noe så synes jeg et par her kanskje heller skylder han en unnskyldning?

Jeg kjenner verken @Bloom eller butikken hans, men personlig heier jeg på folk med grunder gener som tørr satse på egen virksomhet
Synes også @Bloom gir gode og utfyllende svar her. :)

Urhandel er kanskje ikke en tjeneste som er veldig relevant for erfarne entusiaster, men jeg ser hvordan det kan være et enklere alternativ for dem som kanskje ikke er like drevne på å finne markedspriser, fotografering, bruk av digitale tjenester (Finn, TS etc.). Tilsvarende tjeneste finnes jo også for salg av biler.

Generelt tror jeg det kan være lurt for slike tjenester å distansere fra salgsargumenter som "bruk oss så får du ikke problemer med AD for at du flipper klokken du nettopp kjøpte til dobbel pris" - hvis man ønsker å holde en god tone med entusiastene.

Har noen sett noen morsomme Finn annonser i det siste?

Her kom dere meg i forkjøpet, hadde tenkt å skrive omtrent det samme. Syns det nærmer seg mobbing av en som prøver å drive seriøst. «Feilene» som påpekes er IMO minimale og svarene gode. Har heller ikke handlet av Andrè, men gjør det gjerne om det skulle bli aktuelt. Lykke til med butikken.
 
Jeg forstår virkelig ikke hvilken verdi disse «forhandlere» tilfører handelen med klokker?

-Trygghet, njaa..kanskje når det gjelder selve betalingen og transaksjonen, men ikke for den spesifikke klokke og dennes tilstand.
-Treffer disse «forhandlere» noen andre eller flere kunder enn det en som selv annonserer et ur på TS eller Finn gjør, nei!
-Lager disse «forhandlere» bedre og mer selgende annonser enn de fleste andre selgere av klokker, ikke så langt jeg har sett!

Ikke glem fordelen med at du får kvittering. Da kan du nemlig sove godt om natten ift mva probkematikk, selv om du har kjøpt en klokke som det ikke er betalt for mva ved innførsel til landet...
 
  • Haha
  • Liker
Reaksjoner: Lilac og lobergen
Ikke glem fordelen med at du får kvittering. Da kan du nemlig sove godt om natten ift mva probkematikk, selv om du har kjøpt en klokke som det ikke er betalt for mva ved innførsel til landet...
Det er jo flere tilbydere av digitale kjøpekontrakter hvor partene signerer med Bank-ID, noe også som gir en fullgod kvittering. Selv bruker jeg, med god erfaring, den som HELP tilbyr sine kunder.