Klokkecafé – løst og fast om klokker

SRQ035_a.jpg


Nye mekaniske kronografer fra Seiko!

 
God kveld, klokkerister. Er dette rette stedet å spørre?

Har en gammel Sekonda. Nydelig klokke, går ikke overhode. Vet ingenting om den, annet enn at den er eneste verdige arvegjenstand jeg har etter min bestefar Arthur.
Er dette noe som kan istandsettes? Er det hensiktsmessig, eller er det likeså greit å la den forbli i sin praktfulle stase?
Gjetning på pris? Her leter jeg etter "ca." med stor C - bare så jeg har noe å forholde meg til når jeg vurderer.

rXxnMkZ.jpg


Jeg synes virkelig den er helt nydelig. Det hadde vært staselig å ha den som penklokke til sjeldne anledninger.
Setter pris på innspill.

Spørs først og fremst hvor du har 'Bestefar Arthur på rangstigen', for å si det med litt humor.
Du må regne med noen laken for en service. Tipper 3-4,000. Et grovt estimat. Ikke slipp til 'hvem som helst'. De kan uansett ødelegge og likevell ta penger... "Urtjenesten" er et anerkjent verksted for slikt. Ta kontakt med dem.

Klokken er flott, og personlig ville jeg gjort det for å ha klokken (gående) og som minne. En slik klokke vil kunne leve til evig tid. Derfor vil dette fort kunne bli et ur du bruker til jul, dress, 17-mai, og 'ellers når du ønsker'. Skitur, snekring og fysiske aktivteter ville jeg tatt et annet.

En reparasjon er neppe noe som bringer penger i kassen for å bringe økonomisk gevinst.
Klokker er mest for å gi personlig glede. Der ser det jo ut til at denne vil score bra!

8
 
"In my most recent Instagram post, I uncovered a well-guarded secret. The new P.9200 caliber used in Panerai’s recently introduced chronograph family is a basic ETA 2892-A2 with Dubois Dépraz chronograph module. This unsettling episode opened a veritable can of worms."

 
  • Liker
Reaksjoner: Larsnie og Grendel
Det virker som en seriøs Panerai site også...
(Fra en som bare kjenner Panerai fra yttersiden...)

8

Fyren er en Panerai fanatiker.
Over årene, fikk han til å forstå det som hadde skjedd mellom Officine Panerai Firenze, Stallone, Monty Shadow (Cedo Komljenović) og Richemont gruppen.

 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
  • Liker
Reaksjoner: Frøiland
President Explorer?

8- )
Ja, eller Sub - en spesialbestilling fra 1969.

The present watch is one of two examples that was made to custom specifications by the original owner. When it was first seen on the market in 2017, the watch caused quite a stir amongst collectors, scholars and the market.

The present watch was first sold at auction by the family of the original owner in 2017. The original owner requested to have a Day-Date with the look and feel of a Submariner or SeaDweller. This Day-Date completely crafted of white gold is a results of that customization. Delivered to the original owner in 1969, the watch has been serviced by Rolex on four different occasions from the 1970s to 1990s and on the 30th of March 2017, was completely overhauled by Rolex in Geneva.

This Day-Date, a reference 1803, should be fitted with a fluted bezel. The dial has been made in the Submariner-style with a black matte finish and luminous dots and baton numerals. The signature is painted in white and the luminous Mercedes hands are usually found on sports model and never on a Day-Date.
 
  • Elsker
Reaksjoner: Grendel