Grill

Har en Espirit med tre brennere og sidebrenner, byttet til støpejern i fjor men satan så vanskelig å holde rent/ting brennes.. burde vel pusset og oljet etter hver gang men det skjer desverre ikke. Griller mye og hele året, men foretrekker

Har lyst på kull men tror jeg heller supplerer og har begge deler en stund fremover. Har en del å gå på før jeg perfeksjonerer kullgrilling men tenker det er greit å skaffe seg en liknende bildet over for å sørge for å kunne ha en skikkelig varm og en skikkelig kald sone - dette får jeg aldri til på kulegrill.

Solgt noen hundre griller tidligere år som varehussjef i Byggevarekjede. I Norge har Weber veldig standing- men realiteten et at kvaliteten ikke står helt i forhold til prisen. Du får veldig mye bra til en 310 pris rundt om. Det er kun støpejern som gjelder i risten for puristene. Flavourizerbelegget sprekker opp av varmen etterhvert uansett. (jeg har selv Weber nå- men varmen er for dårlig selv i toppmodellen i Q serien etter mitt syn.) og man trenger begge deler både gass og kull- og aller helst en ekte bbq dvs varmrøyk hvis du skal lage skikkelig mat. Har hatt genesis også og den var fin men definitivt ikke verdt pengene.
Hvilke brands anbefaler du som alternativ til Weber?

Hørte tilfeldigvis på radioen her om dagen, en fyr fra Trøndelag, grillet omtrent alt han spiste, hadde 11-12 forskjellige griller (herregud - hvor stor varanda hadde han...), grillet hele året - han sa den største feilen folk gjorde ved grilling var at ristene ble rengjorte :))

• Liker
Reaksjoner: DJM og px200
Hørte tilfeldigvis på radioen her om dagen, en fyr fra Trøndelag, grillet omtrent alt han spiste, hadde 11-12 forskjellige griller (herregud - hvor stor varanda hadde han...), grillet hele året - han sa den største feilen folk gjorde ved grilling var at ristene ble rengjorte :))

Kullgriller trenger helt minimalt med rengjøring er nå min erfaring.. sikkert fordi de blir mye varmere enn gassgrillene, slik at det meste brennes bort. Griller man imidlertid fett svinekjøtt som f.eks. ribbe på lav temperatur er det lurt å sjekke om det f.eks. ligger en pøl av fett et sted, for neste gang når man skal ha varme til en biff kan fort hele greia antenne ;) Snakker her av noe erfaring. Men ristene? Der kan man nøye seg med å kakke av større ting som henger fast, "rengjøring" er overkill..

Alt dette sagt, har noen erfaringer med rimeligere kamado-griller?

Blir ny (gass)grill utpå vårparten og har så vidt begynt med litt rekognosering i markedet. Ser mange fører Broil King parallelt med Weber. Noen her inne som har erfaringer med BK, eller er det Weber som er greia?

Blir ny (gass)grill utpå vårparten og har så vidt begynt med litt rekognosering i markedet. Ser mange fører Broil King parallelt med Weber. Noen her inne som har erfaringer med BK, eller er det Weber som er greia?

Har ikke testet BK, men er godt kjent med Weber.Jeg har hatt Weber-griller over en periode på snart 20 år, og gjort meg noen erfaringer. Kvaliteten er god, og det ruster fint lite. Dessverre opplever jeg dårligere og dårligere varmeverdi. Den første grillen jeg hadde, var den beste. Den ble rask varm, var stabilt varm selv med noe vind, og den ble ikke minst skikkelig varm.

Derfra har det bare gått nedover. De holder seg fortsatt godt, selvom den står ute hele året. Dessverre tåler de ikke lenger antydning til bris uten at det påvirker varmen. De tar lenger tid å få varmet opp, og de blir ikke varme nok. Jeg bruker den ikke til kremering, men det er greit å kunne grille en pizza.

Senest forrige uke så jeg naboen gjøre et forsøk på sin, han boret opp hullene på gassrørene i håp om å få grillet noen pølser til våren. Vi får se hvordan det virker.

Jeg har klaget til Weber, og fått beskjed om å skifte regulator, samt bruke stålflasker. Marginal forskjell, om noe i heletatt.

Nå er jeg lei, og vurderer å prøve Napoleon neste gang, evt blir det kullgrill fremover.

Jeg har hatt genesis og spiritmodeller, og det er her jeg har opplevd en negativ utvikling. Mulig q-serien kan være et bedre, da det er mindre volum å få varmet opp, og at de oppleves «tettere».

Jeg forventer mer av en Weber, enn at den bare ser pen ut over tid.

Anbefaler deg å handle et sted med åpent kjøp, slik at du pent kan levere den tilbake om du opplever det samme som meg - det vil jeg gjøre ved neste bytte. Evt saumfare Finn for en NOS 15-20 år gammel spirit, den funker mye bedre enn dagens modeller.

• Liker
Reaksjoner: SantaMonica
Har ikke testet BK, men er godt kjent med Weber.Jeg har hatt Weber-griller over en periode på snart 20 år, og gjort meg noen erfaringer. Kvaliteten er god, og det ruster fint lite. Dessverre opplever jeg dårligere og dårligere varmeverdi. Den første grillen jeg hadde, var den beste. Den ble rask varm, var stabilt varm selv med noe vind, og den ble ikke minst skikkelig varm.

Derfra har det bare gått nedover. De holder seg fortsatt godt, selvom den står ute hele året. Dessverre tåler de ikke lenger antydning til bris uten at det påvirker varmen. De tar lenger tid å få varmet opp, og de blir ikke varme nok. Jeg bruker den ikke til kremering, men det er greit å kunne grille en pizza.

Senest forrige uke så jeg naboen gjøre et forsøk på sin, han boret opp hullene på gassrørene i håp om å få grillet noen pølser til våren. Vi får se hvordan det virker.

Jeg har klaget til Weber, og fått beskjed om å skifte regulator, samt bruke stålflasker. Marginal forskjell, om noe i heletatt.

Nå er jeg lei, og vurderer å prøve Napoleon neste gang, evt blir det kullgrill fremover.

Jeg har hatt genesis og spiritmodeller, og det er her jeg har opplevd en negativ utvikling. Mulig q-serien kan være et bedre, da det er mindre volum å få varmet opp, og at de oppleves «tettere».

Jeg forventer mer av en Weber, enn at den bare ser pen ut over tid.

Anbefaler deg å handle et sted med åpent kjøp, slik at du pent kan levere den tilbake om du opplever det samme som meg - det vil jeg gjøre ved neste bytte. Evt saumfare Finn for en NOS 15-20 år gammel spirit, den funker mye bedre enn dagens modeller.

Har akkurat samme erfaring!

Er på min tredje Weber, byttet en Genesis fra 2006 i sommer til en rimeligere Spirit 320. Den nye blir ikke spesielt varm, og er mye tregere å varme opp - i tillegg synes jeg den generelle kvalitetsfølelsen virker dårligere. Tviler på at den nye holder i 15 år uten annet vedlikehold en rengjøring....

Får se hvor lenge Weber’n holder, men det er vel en viss fare for at det blir Broil King beste gang.

Jeg føler ikke at jeg er helt bortreist med vedlikehold, jeg heller. Den virker like dårlig nå, som når den var ny. Det skal en god og varm sommerdag til uten snev av vind for at den skal bikke 300 grader.

Takk til de siste innlegg som har fått meg til å irriteres over den grillen på vintertid også:p

• Haha
Reaksjoner: TomB og WatchByA