Erfaringer med turutstyr

Nå tar jeg ikke med merker jeg ikke synes er bra:
- Lettest: MSR Pocket Rocket 2 - true and tested!
- Med tenner: MSR Pocket Rocket Deluxe
- Lite komplett sett med gryte, brenner etc: Jetboil
Kan anbefale Jetboil Minimo. Får plass til 100 g gassboks inni, og da tar hele systemet lite plass. Med tenner og regulering ( ikke alle jetboilene som kan justere flammen)
 
  • Liker
Reaksjoner: Thorvald
Nå tar jeg ikke med merker jeg ikke synes er bra:
- Lettest: MSR Pocket Rocket 2 - true and tested!
- Med tenner: MSR Pocket Rocket Deluxe
- Lite komplett sett med gryte, brenner etc: Jetboil

Det kan ha noe å gjøre med inntaket av øl gjennom en lang dag...
Jeg blir helt satt ut av dobbel negativ her altså
Uansett: jeg har msr pocketR2 og digger den!
(Ikke prøvd i sterk vind)
Hvilket betyr at det West skriver må være positiv omtale :mrgreen: :mrgreen:
Anbefales
 
Er det noen som har tips til en liten toppmontert gassbrenner for gjenget gassbeholder? Krav er at den må være så liten, kompakt og lett som mulig samt at jeg ønsker innebygd tenner.

Dessverre uten tenner, og egner seg ikke til matlaging, kun koking av vann grunnet konsentrert flamme, men kan anbefale BRS 3000t i titan. I kombo med passende størrelse titankopp får du neppe lettere oppsett. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Thorvald
G-sport selger ut mye nå, og 30 % ekstra hvis du melder deg inn i kundeklubben. 735,- for Scarpa Kailash Pro GTX i Ålesund.
DSC_0818.JPG
 
  • Liker
Reaksjoner: Callahan
Kjøpte disse i går og ser frem til å få testet de. Dette er Crispi Skarven 2.0. Den nye modellen starter i størrelse 42 og disse er for store for mine føtter som er i størrelse 41 i tursko. Men ser de får god kritikk på tester. Hatt noen runder i gata for å prøve å gå de inn litt. Meget behagelige på

crispi.png
 
Redigert:
Har hatt Garmont i noen år nå. Er veldig fornøyd, ikke tegn på slitasje og perfekt på det meste om sommer/vinter. Ikke så høye og stive at de blir plagsomme på litt lettere turer. XXL kjører til tider 30-40% på modellen.


e19e5286ae4b4cb1aa6b6001719fe473.png


Har også hatt monsen sin ull trøye (anarjokkah?) i et års tid, helt super om det ikke er varmere enn ca. 5 grader. som undertrøye eller kun alene. Fint å kunne henge opp med stropper i nakke og armer.

Vil også anbefale Husky, det er fint med en turkompis som aldri sier nei. (Kun en som er min da.)
20160918_090631_resized_20200629_120044311.jpg
 
Er på jakt etter en kikkert til å ta med på hovedsakelig dagsturer, tenker 8x42 er en fin allrounder. Anbefalinger
 
Er på jakt etter en kikkert til å ta med på hovedsakelig dagsturer, tenker 8x42 er en fin allrounder. Anbefalinger

-Du sa ikke om du hadde tenkt å bruke mye eller veldig mye penger, eller om det var rom for å strekke budsjettet litt (host.) :)

Men - jeg har i perioder flippet kikkerter som andre her inne flipper armbåndsur, og her kommer et par favoritter -

Best bang/buck i 8x42 tror jeg er Olympus' 8x42 Pro; den koster ca. 5-6000kr ny, er vanntett, ED-glass, god ergonomi og i det store og hele alt du trenger av en kikkert og mer til.

Jeg hadde en Zeiss Victory T*FL (som kostet tre ganger så mye!) som jeg solgte etter å ha lånt meg en Olympus en stund - det var knapt noen forskjell optisk, iallefall ikke som hadde noe å si i det daglige, og Olympusen er også bygget som en tanks.

Om 5-6000kr er litt drøyt, hører jeg mange skryte av Olympus' neste trinn på stigen - EXPS, heter den. Mener jeg så en i 8x42 hos Sponland i Ålesund for 1999kr her for noen uker siden, så det gir deg en pekepinn.

Stort billigere kikkert tror jeg ikke jeg ville kjøpt, da begynner det å bli inngått såpass mange kompromisser med kvaliteten for å møte en lav salgspris at det er veldig hit and miss hva du får.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ruos
-Du sa ikke om du hadde tenkt å bruke mye eller veldig mye penger, eller om det var rom for å strekke budsjettet litt (host.) :)

Men - jeg har i perioder flippet kikkerter som andre her inne flipper armbåndsur, og her kommer et par favoritter -

Best bang/buck i 8x42 tror jeg er Olympus' 8x42 Pro; den koster ca. 5-6000kr ny, er vanntett, ED-glass, god ergonomi og i det store og hele alt du trenger av en kikkert og mer til.

Jeg hadde en Zeiss Victory T*FL (som kostet tre ganger så mye!) som jeg solgte etter å ha lånt meg en Olympus en stund - det var knapt noen forskjell optisk, iallefall ikke som hadde noe å si i det daglige, og Olympusen er også bygget som en tanks.

Om 5-6000kr er litt drøyt, hører jeg mange skryte av Olympus' neste trinn på stigen - EXPS, heter den. Mener jeg så en i 8x42 hos Sponland i Ålesund for 1999kr her for noen uker siden, så det gir deg en pekepinn.

Stort billigere kikkert tror jeg ikke jeg ville kjøpt, da begynner det å bli inngått såpass mange kompromisser med kvaliteten for å møte en lav salgspris at det er veldig hit and miss hva du får.

Bestillte akkurat en Zeiss Conquest HD 8x42, jeg var kjapp på avtrekkeren, men regner med jeg blir fornøyd
 
Noken med erfaringer med en telefon som fungerer i kuldegrader ?
Eg går jo ofte åleine på fjellet om vinteren , og svært ofte i mørket. Eg har en cats52 , og sjølv om den fungerer så har den ikkje gps eller skikkelig pos fix . Dette er noke som i tillegg til bransjens dårligste kamera irriterer vettet av meg . Så ka har en å velge i egentlig ? Vi snakker jo om snø og kuldegrader ned mot 10-15 grader på det meste. Eg har en Lgv30 også , men den slår seg av før en får den ut av lomma. Bruttern bruker apple og den er avhengig av dagsformen.
 
Dette hjelper deg kanskje ikke, men jeg har brukt min iPhone i all slags vær siden apple begynte å produsere de som «vanntett»
Så lenge det er dekning så bruker jeg den som foretrukket gps navigering, også i kraftige kuldegrader. Oppbevares i innerlomma for å holde på varmen. Ellers rusler jeg med min garmin x64, som forøvrig skal erstattes med en moderne gps klokke. :)
 
Ja, eg har hørt at fleire har hatt oftere flaks med Apple telefonen i kulde siste årene. Eg hadde egentlig håpet eg skulle unngå å konvertere til et slikt oppsett så skal prøve å finne en passande android først.
 
Er lite på tur i fjellet, men kjører brøytebil i ganske harde forhold på fjellet i Telemark. Der hender det jo det blir både kolonnekjøring og kjettingpålegg i rimelig hardt vær. Telefonen er fremme titt og ofte både til kommunikasjon og dokumentasjon ( bilder av brøyteskader, avvik osv.) I tillegg brukes den ofte som lommelykt til mindre jobber.
Jeg har brukt Samsung i alle år og den svikter aldri, forrige modellen jeg brukte hadde jeg i 4 år og den var med på litt av hvert. Den fikk juling men sviktet aldri. Byttet den ut med en S10 tidligere i år og den ser ut til å være av samme kvalitet. Ingen tvil om hva jeg vil anbefale.
 
Eg har lent litt mot Samsung sime modeller , så veldig greit med slike brukererfaringer. Sjølv hadde eg Sony i mangen år og dei fungerte supert helt til dei kom med en oppdatert z5 . Då var det slutt på moroa og vi skilte lag.
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Titter litt på hodelykter. Er ute etter en med kraftig lys til bruk på overnattingsturer i skogen på vinteren og hytta på fjellet uten strøm.
Fyren på XXL dro frem Olight H67 med hele 12,000 lumen:eek: Virker litt overkill og ser flere på div forum heller ville gått for Lupine Blika som ligger i samme prissjikt. Men den har «bare» 2100 lumen i forhold. Det snakkes varmt om Lupine, men det er jo svindyrt.

Noen her som har noe erfaring med dette. Er det Lupine som gjelder? Holder 2100 lumen? Hvorfor er Lupine så dyrt ift Olight men med andre «specs»?
 
Jeg ville ikke ha valgt en lykt med så mange lumen da den trekker enormt med strøm.
Se etter en hodelykt der du kan velge forskjellig lysstyrke, for min del spiller en stor rolle at den er lettest mulig og kan spy ut minst 300 lumen. I tett skog blir du blendet om du bruker en sterk lykt og rundt bålet trenger du vel ikke mye lys. I hytta og til arbeid ville jeg ha valgt en lykt som sprer lyset fremfor en som konsentrerer lyset, samme gjelder at lykten gir varmere lys. Gjerne oppladbar batteri og husk at mange lumen betyr mye varme, noe som fører at lykten automatisk skrur ned til svakere lys etter feks 60 sekunder eller noen minutter.

Min hodelykt har 300+ lumen, oransje og rødt taktisk lys, 3 forskjellige styrke nivåer og en sos funksjon. Sprer fint men ikke for mye, jeg ser ok på 40 meters avstand og klarer meg ganske bra innendørs. perfekt til telt og lesing/ kart i mørket. Til lengre hold bruker jeg en håndholdt taktisk lommelykt på 1000 lumen med mindre spredning på lys.
 
  • Liker
Reaksjoner: Thorvald
Jeg ville ikke ha valgt en lykt med så mange lumen da den trekker enormt med strøm.
Se etter en hodelykt der du kan velge forskjellig lysstyrke, for min del spiller en stor rolle at den er lettest mulig og kan spy ut minst 300 lumen. I tett skog blir du blendet om du bruker en sterk lykt og rundt bålet trenger du vel ikke mye lys. I hytta og til arbeid ville jeg ha valgt en lykt som sprer lyset fremfor en som konsentrerer lyset, samme gjelder at lykten gir varmere lys. Gjerne oppladbar batteri og husk at mange lumen betyr mye varme, noe som fører at lykten automatisk skrur ned til svakere lys etter feks 60 sekunder eller noen minutter.

Min hodelykt har 300+ lumen, oransje og rødt taktisk lys, 3 forskjellige styrke nivåer og en sos funksjon. Sprer fint men ikke for mye, jeg ser ok på 40 meters avstand og klarer meg ganske bra innendørs. perfekt til telt og lesing/ kart i mørket. Til lengre hold bruker jeg en håndholdt taktisk lommelykt på 1000 lumen med mindre spredning på lys.
Har lite greier på dette så setter pris på erfaringer. Har stort sett hatt diverse hodelykter til løpebruk og de blir litt snaue i lysstyrke og smal lysstråle.