Tudor-tråden

Tudor har krøpet høyere og høyere opp på lista av merker jeg vil utforske. Nysgjerrig på Black Bay (selvsagt), men jeg merker jeg er nesten enda mer nysgjerrig på 1926-serien. Litt fordi jeg aldri ser noen som har noen av dem, og litt fordi jeg har lovet meg selv at om jeg skal ha inn en dykker til så må jeg ha ut en av de to jeg har - og det er jeg ikke helt klar for ennå.
 
Sitter og funderer på om jeg trenger en Tudor inn i samlingen, og tenkte da Tudor-tråden har gode rådgivere siden jeg ikke ønsker råd om å droppe kjøpet.
Det store spørsmålet er hvilken Tudor. Selvsagt er det individuelt hvilken klokke som gir godfølelsen, men det finnes likevel noen pro og con på de ulike modellene.
Av de jeg foreløpig har på lista over aktuelle (intet mindre, nei)
GMT
BB58 Black synes blå er rå (pun not intended), men for stivt priset brukt mot de andre modellene
Pelagos Blue
BB 41

Jeg har en PAM372 som jeg fortsatt skal ha, så tenker at det kan være greit med en dykker for at det skal være litt ulikt. Videre blir det en fra bruktmarkedet, synes utvalget er godt nok til å ikke stå på venteliste.

Så til selve spørsmålet, hva anbefales ut fra deres erfaring og eget bruk, og er det noe spesielt å være obs på ved brukt kjøp av Tudor og de nevnte modellene (trygge klokkekjøp generelt er jeg klar over).

Takknemlig for god hjelp, så får vi se om det blir kjøp eller ikke!
 
  • Liker
Reaksjoner: jorgenht
Av Tudor vil jeg anbefalte deg Pelagos. Gjerne LHD versjonen.
Fra BB serien vil jeg anbefale bronse modellene, gjerne se på BB bronze Bucherer.
Sistnevte har jeg ikke, men er på top 3 ønskelisten min.

Jeg føler at disse modellene gir mye glede og verdi for pengene.
Brukt priser pleier å være noe lavere på Pelagos, uvitende på Bucherer varianter.
Eller er det mulig at du kan få noe rabatt hos forhandlere. :)
 
Sitter og funderer på om jeg trenger en Tudor inn i samlingen, og tenkte da Tudor-tråden har gode rådgivere siden jeg ikke ønsker råd om å droppe kjøpet.
Det store spørsmålet er hvilken Tudor. Selvsagt er det individuelt hvilken klokke som gir godfølelsen, men det finnes likevel noen pro og con på de ulike modellene.
Av de jeg foreløpig har på lista over aktuelle (intet mindre, nei)
GMT
BB58 Black synes blå er rå (pun not intended), men for stivt priset brukt mot de andre modellene
Pelagos Blue
BB 41

Jeg har en PAM372 som jeg fortsatt skal ha, så tenker at det kan være greit med en dykker for at det skal være litt ulikt. Videre blir det en fra bruktmarkedet, synes utvalget er godt nok til å ikke stå på venteliste.

Så til selve spørsmålet, hva anbefales ut fra deres erfaring og eget bruk, og er det noe spesielt å være obs på ved brukt kjøp av Tudor og de nevnte modellene (trygge klokkekjøp generelt er jeg klar over).

Takknemlig for god hjelp, så får vi se om det blir kjøp eller ikke!

Det er denne du skal ha, i sort. Dette er en skikkelig tøff dykker, virker bunnsolid med en del forseggjorte detaljer.

9ADB2356-7B74-4837-A65C-A3640B4F923D.jpeg

De andre modellene du vurderer er også flotte, men Pelagosen er toolwatch’en med stor «t»!
 
Takk @titan og @Consigliere !
Offtopic: Satt i telefonkø hos Telia (Get) tidligere i kveld, vesentlig raskere å få kjøpsråd på Tudor enn svar på enkle TV-spørsmål hos de...

Av Tudor vil jeg anbefalte deg Pelagos. Gjerne LHD versjonen.
Fra BB serien vil jeg anbefale bronse modellene, gjerne se på BB bronze Bucherer.
Sistnevte har jeg ikke, men er på top 3 ønskelisten min.

Jeg føler at disse modellene gir mye glede og verdi for pengene.
Brukt priser pleier å være noe lavere på Pelagos, uvitende på Bucherer varianter.
Eller er det mulig at du kan få noe rabatt hos forhandlere. :)

Takk for godt tips. Jeg så litt på bronse selv, og liker godt den med blå skive. Pelagos virker som en stayer!

Det er denne du skal ha, i sort. Dette er en skikkelig tøff dykker, virker bunnsolid med en del forseggjorte detaljer.

Vis vedlegg 228627
De andre modellene du vurderer er også flotte, men Pelagosen er toolwatch’en med stor «t»!

Gjør det ikke mindre fristende med Pelagos, men er det noen spesiell grunn til sort fremfor blå?
 
Sitter og funderer på om jeg trenger en Tudor inn i samlingen, og tenkte da Tudor-tråden har gode rådgivere siden jeg ikke ønsker råd om å droppe kjøpet.
Det store spørsmålet er hvilken Tudor. Selvsagt er det individuelt hvilken klokke som gir godfølelsen, men det finnes likevel noen pro og con på de ulike modellene.
Av de jeg foreløpig har på lista over aktuelle (intet mindre, nei)
GMT
BB58 Black synes blå er rå (pun not intended), men for stivt priset brukt mot de andre modellene
Pelagos Blue
BB 41

Jeg har en PAM372 som jeg fortsatt skal ha, så tenker at det kan være greit med en dykker for at det skal være litt ulikt. Videre blir det en fra bruktmarkedet, synes utvalget er godt nok til å ikke stå på venteliste.

Så til selve spørsmålet, hva anbefales ut fra deres erfaring og eget bruk, og er det noe spesielt å være obs på ved brukt kjøp av Tudor og de nevnte modellene (trygge klokkekjøp generelt er jeg klar over).

Takknemlig for god hjelp, så får vi se om det blir kjøp eller ikke!

Virker som du har rangert dem i ganske grei rekkefølge der. Dersom du har mulighet så anbefaler jeg deg å ta en titt på GMTn, i levende live. Selv om den er godt fotogen er den mye fetere enn hva som kommer frem på film eller fotos. Kjøp på lenke!

Pros: Gmt og dato, robust. Helt nydelige farger.
Cons: Ikke et strap monster, gjør seg best på lenke eller brunt skinn. Har vært issues med datovisningen, men det ser ut som Tudor har løst dette. Kjent sak så burde ikke være noe problem å få urverket byttet på garantien. Skjedde med min 2018 GMT. Fikk nytt urverk på garanti, Bjerke fikset. Solgte GMTn, angret og kjøpte en ny...

Støtter også Consigliere. Sort Pelagos er brutalt rå! Og, den har dato... Noe som egentlig er blitt en må-ha for min del...
 
Jeg er veldig glad i blått og blå klokker, men jeg synes blåfargen til Pelagos er litt for «pastell-aktig» eller for lys.

Synes mao. Pelagos er finest med sort skive og bezel, den et rett og slett tøffest!

Det var greit å vite, liker blå klokker selv - jeg får prøve å få testet litt ulike modeller.
 
  • Liker
Reaksjoner: Consigliere
Var innom Bjerke i dag. Testet 1926, BB41 og Royal.

Egentlig innstilt på å kjøpe 1926 - men takk for den. Nå er plutselig BB41 (blå skive) med i beregningen, pluss en brukt Tudor Ranger.
 
  • Liker
Reaksjoner: Asahi
Synes det kan virke som BB58 nå faller litt i pris på bruktmarkedet, har registrert at flere blir liggende ute en stund. Er tilgangen på ny blitt bedre hos AD, eller er det tilfeldig?
 
Var innom Bjerke i dag. Testet 1926, BB41 og Royal.

Egentlig innstilt på å kjøpe 1926 - men takk for den. Nå er plutselig BB41 (blå skive) med i beregningen, pluss en brukt Tudor Ranger.
BB41 er ikke noe dårlig valg hvis den passer (men du har jo prøvd den :) )
Med god margin den klokken jeg bruker mest, og den funker til veldig mye.
Alt fra tur i skogen og fjellet og bading, til skjorte og genser på jobben. Til nød også til en ikke alt for pyntet jakke, selv om den ikke er noen dressklokke.
Anbefales :)
 
BB41 er ikke noe dårlig valg hvis den passer (men du har jo prøvd den :) )
Med god margin den klokken jeg bruker mest, og den funker til veldig mye.
Alt fra tur i skogen og fjellet og bading, til skjorte og genser på jobben. Til nød også til en ikke alt for pyntet jakke, selv om den ikke er noen dressklokke.
Anbefales :)

Den ligger i lista over planlagte innkjøp i 2021. Det ble ikke noe av nå, siden jeg har kjøpt en Ranger. Takk for tips uansett - den kommer i samlinga i løpet av året...
 
Sannsynlig: En eller annen BB i nye farger.
Også sannsynlig: Et eller annet grælt de fant i arkivet sitt som ikke trenger å se dagens lys noen gang igjen.
Ønskedrøm: Pelagos i 40mm.
Ønskedrømmere og helt usannsynlig: Tudor Sub. (I alle tilfelle sikkert i de teite størrelsene 32mm og 47mm samt 12 års ventetid)
 
  • Liker
Reaksjoner: Zawatch
Hvis det kommer en ny 58 tror jeg den kommer i enten rød eller Harrods-grønn. Begge deler hadde vært interessant. Hadde likt å se den i grønn med grønn gummirem.

Eller kanskje de kommer med noe litt heftigere á la Sea-dweller. Uansett tror jeg neppe vi får se noen Tudor sub dessverre. Suben tror jeg Rolex vil ha for seg selv.